• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaalzoeken 1.1 en 1.10

Status
Niet open voor verdere reacties.

SOLIDD

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2006
Berichten
46
Goedemiddag,

In een Excel van een ex-collega wordt gebruik gemaakt van verticaal zoeken.
Normaal gesproken ging dit opeenvolgend 1, 2, 3 ... 26

Nu moeten deze waarden worden gewijzigd: 0.1, 0.2 .. 0.6, 1.1, 1.2 .. 1.10, 2.1, 2.2 .. 2.10.

Echter, voor verticaalzoeken geldt 1.1 = 1.10. (ook als ik de cellen "tekst" meegeef)
Is het -ondanks het feit dat het wiskundig gezien niet correct is- toch mogelijk om onderscheid te maken tussen 1.1 en 1.10, zodat verticaal zoeken de juiste waarden vindt?

Het gebruik van 1.01 ipv 1.1 is geen optie omdat de nummer verwijzen naar andere stukken die niet meer aangepast kunnen worden.

Graag jullie hulp!
 
Zie document in de bijlage, ik heb de betreffende cellen rood gemarkeerd.
 

Bijlagen

  • Excelvoorbeeld.xlsx
    56,2 KB · Weergaven: 13
Wijzig in het hele document 1,10 in 1.10 en 2,10 in 2.10
En wees je ervan bewust dat je met de (niet verplichte) vierde parameter van de functie VERT.ZOEKEN kunt aangeven of je de gezochte waarde wilt benaderen (WAAR, d.w.z. als de waarde niet gevonden wordt dat dan de eerstvolgende waarde wordt genomen) of dat je exact wilt zoeken (ONWAAR, als de waarde niet gevonden wordt krijg je #N/B als resultaat). Die vierde parameter (WAAR / ONWAAR) gebruik je nergens, de default is dan WAAR zodat het dan altijd lijkt of je de juiste waarde gevonden hebt.
 
Indien je de cellen opmaakt als tekst, gebruik dan ook de dubbele aanhalingstekens in de formule.

Code:
=VERT.ZOEKEN("2,1";A1:D100;3;0)
en
Code:
=VERT.ZOEKEN("2,10";A1:D100;3;0)

Of:
Code:
=VERT.ZOEKEN("1.7";A1:D100;3;0)
en
Code:
=VERT.ZOEKEN("1.70";A1:D100;3;0)
 
Het lijkt te werken! Nou loop ik nog wel tegen het probleem aan dat als ik op sorteren (A-Z) druk, 1.10 na 1.1 komt in plaats van na 1.9. Is er een mogelijkheid om dit "correct" weer te geven?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan