• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vertikaal.zoeken via een samengestelde formule met Tekst.samenvoegen WERKT NIET

Status
Niet open voor verdere reacties.

wtco

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2016
Berichten
26
beste experts,

Ik zou graag kunnen vertikaal zoeken via een samengestelde formule met tekst samenvoegen maar ik krijg de formule maar niet aan de praat.

in bijlage een voorbeeldje:Bekijk bijlage testfile vertikaal zoeken via samengestelde formule in tabbladen en externe sheets.xlsx

Dit is een voorbeeld met vertikaal zoeken (VLOOKUP) in verschillende tabbladen van dezelfde file

Bedoeling is nog een stap verder te gaan en dan te kunnen zoeken in externe excel files waarbij ik dan het pad+ filenaam kan ingeven en het tabblad waarin dan moet gezocht worden.

Maar eerst moet bovenstaande lukken. En ik geraak er niet uit….

Weet iemand raad ? want het schuilt allicht in de syntax Met de haakjes () of iets met de " vrees ik.

grtn,
Filiep
 
Dit kan met de functie INDIRECT()

Het werkt alleen als de externe files geopend zijn. Binnen 1 bestandje werkt het altijd.

Code:
=VLOOKUP($A6;INDIRECT("'"&B3&"'"&"!$A$1:$B$195");2;0)
Met in B3 de naam van tabje.
 

Bijlagen

  • testfile vertikaal zoeken via samengestelde formule in tabbladen en externe sheets.xlsb
    28,6 KB · Weergaven: 54
Zoek het verschil.
Code:
=VLOOKUP($A6,INDIRECT("'"&B3&"'!$A$1:$B$195"),2,0)

En dan mogen de dollartekens er ook nog uit (bereik is immers tekst).
 
Laatst bewerkt:
Beste experts,

ik heb jullie formule toegepast met indirecte links naar externe files dus niet alleen binnen hetzelfde bestand. Heb er een aantal uur mijn tanden op stuk gebeten maar het werkt !! Dus alvast bedankt voor de indirect() functie te suggereren !!

Zoals door VenA hierboven vermeldt dienen dus inderdaad alle files open te staan. Dus als ik deze files sluit werken de vertikaal zoeken links niet meer.

Is er geen andere formule dan indirect om dit te overbruggen?
Want als ik rechtstreeks verwijs via vertikaal zoeken met de directe link met pad+bestandsnaam+sheet naar een file dus zonder de indirect functie met een formule om het bereik te bepalen, dan mag ik wel het bestand sluiten waar mijn sheet de data in opzoekt.
Ik krijg dan geen fouten.

alvast bedankt voor jullie input!
filiep
 
Dan begin ik te twijfelen.
Je hebt al 2 van ons beste Excel gasten vast.
Als die het al niet lukt met een formule, dan zal ze het wel lukken met of een udf (zelf geschreven formule in vba) of met een andere vba code
 
Beste "Plongske",

je hebt gelijk met de input van Ven A en Harry -HSV is het in feite opgelost.
Ik las ergens op jullie forum een goede slogan van naamgenoot Plihiep: "Wie altijd op zoek is naar beter zal zo het beste verliezen."

Ik sluit hierbij de thread af als opgelost.

Grote dank aan alle experts om dit zo snel op te lossen . Ik heb er urenlang op gezocht en had het wellicht nooit gevonden.
Als je de oplossing ziet lijkt het altijd logisch en simpel maar ....

groeten,
Filiep
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan