• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VLOOKUP in combinatie met RIGHT

Status
Niet open voor verdere reacties.

kruijfie

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2008
Berichten
54
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem. ik heb een formule maar hij werkt niet, ik gok dat het aan de functie VLOOKUP ligt, dat het een tekortkoming is van de functie zelf. Kan iemand er is naar kijken?

De formule:
Code:
=VLOOKUP(RIGHT(A2;6);Dump!$A$2:$T$60000;9;0)

Wat de bedoeling is:
Ik heb 2 tabellen met data, met de zelfde soort gegevens maar ze zijn wel verschillend, bijv: de kolommen A hebben op beide tabbladen de zelfde gegevens alleen het verschil is dat er op tabblad 1 er een aantal letters voor staan.

Door middel van RIGHT wou ik dan aangeven dat die moet zoeken naar de laatste 6 cijfers ( het geen wat altijd op gezocht moet worden zijn de laatste 6 cijfers, in alle gevallen) Wanneer ik de formule in vul dan geeft die in het wizardschermpje al het resultaat aan. Toch krijg ik de value #N/A te zien.

Wanneer ik RIGHT eruit haal en de tekst handmatig eruit haal doet die het wel. Vandaar de conclusie dat vlookup het niet snapt.

Dit wou ik graag even checken. Als het niet mogelijk is op deze manier hoe kan ik het dan voor elkaar krijgen?

Wat ik al geprobeerd heb is een extra veld voor de data op met de formule:
Code:
=CONCATENATE("TEXT" ; A2)

Dit werkte, alleen mijn collega's plaatsten de data die ze elke keer bij het document er in moeten plakken op dat tabblad over de formule heen, plus dat er problemen waren met kopieren plakken.

Vandaar dat ik het graag wil combineren in 1 formule.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, ik kan helaas het excel bestand niet meesturen vanwege de data. Als er behoefte naar is kan ik een voorbeeld bestand maken.

Hopelijk kan iemand mij helpen.
Alvast bedankt!
 
Hi kruijfie,

Code:
=VLOOKUP(RIGHT(A2;6)*1;Dump!$A$2:$T$60000;9;0)

De *1 om er terug cijfers van te maken

Joske
 
Laatst bewerkt:
Sorry joske maar met de x1 werkte het niet.

MEt de functie Waarde (value) is het wel gelukt super bedankt! :D
 
Hoi Kruijffie,

Niet x1, maar *1. Dus geen iks, maar een sterretje. Werkt dat wel of was het een typo in je reactie?

Richard
 
En werkte die dan wel of niet?

Als WAARDE werkt moet volgens mij *1 ook werken.
 
Hmm heel vaag heb het nog is geprobeerd en nu werkte het wel..

In iedergeval heel erg bedankt! heb er weer is wat van geleerd, had het eigenlijk zelf moeten zien :p

Groeten Tom
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan