• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorkomen dat een bestand 2 keer wordt geopend.

Status
Niet open voor verdere reacties.

longron

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2007
Berichten
361
Beste alle,

is er een manier om te voorkomen dat een excel-document twee keer wordt geopend door dezelfde persoon?
Ik heb werkelijk geen idee of dit kan. of dat er een melding kan komen dat het twee keer wordt geopend en dat dan de laatste keer wordt gekild.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Ronald
 
Op hetzelfde toestel+account zal je vermoedelijk bedoelen, want excel weet natuurlijk niet wie voor het scherm zit, tenzij Google Glasses ... .

Ja, ik kan me daar wel iets bij voorstellen, dat er via een "Workbook_open"-event ergens iets wordt bijgehouden en dat de 2e keer dus fataal wordt.
Oplossing, maak 1000+1 kopieën van het 1e nog niet geopende bestand en open telkens een volgende of je bewaart nooit de wijzigingen of ... .
Dat zijn zo van die vragen, waarvan de uitwijkmogelijkheden tig keer gemakkelijker zijn dan de oplossing.

Dus zeg ik vooraf liever een duidelijke "Neen" dan een voorzichtige "Ja mits ..."
 
Laatst bewerkt:
oke, ja dat is niet de oplossing.
Het is inderdaad door dezelfde gebruiker. ( zijn er totaal zo rond de 50 )
Wat er gebeurd is dat ik als iemand het betreffende bestand opent het gelijk wordt opgeslagen in een persoonlijke map onder een andere naam.
Hierdoor kan ik ten alle tijden het orgineel vervangen door een aapgepaste versie. De andere mogen het bestand wel gebruiken maar niet aanpassen.
Zelf gebruik ik een orgineel wat op een andere plaatst staat en als die is aangepast overschijft hij de "gebruikersversie" Werkt allemaal prima totdat dezelfde gebruiker nogmaals de copy opent.
 
Wat je beschrijft gaat richting een "sjabloon" aanmaken.
Een bestand, dat altijd als basis, als startpunt dient.

Ik heb er geen ervaring mee, maar google eens op "excel sjabloon" en/of vraag anderen hier naar hun ervaringen daarmee.
Tegen niet-collegiale gebruiksmethoden kan excel uiteraard niets doen.
 
Laatst bewerkt:
Je kan een Excel bestand (met wachtwoord indien gewenst) alleen-lezen maken. Of er inderdaad een sjabloon van maken, alleen als mensen dan via Bestand, Openen je sjabloon openen ben je alsnog de sjaak want dan wordt het sjabloon zelf gewijzigd.
Ik zou voor het wachtwoord bij wijzigen gaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan