• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voornamen in 1 cel omzetten naar initialen

Status
Niet open voor verdere reacties.

marco van duure

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2008
Berichten
39
Goedemiddag,

Ik ben al enige tijd aan het speuren op dit forum en ik kom niet zoveel topics tegen over dit onderwerp. De topics die er zijn hebben als oplossing een VB script, maar daar heb ik echt de ballen verstand van. Ik heb geen idee hoe ik zo in Excel krijg, laat staan dat ik weet hoe ik ze moet aanroepen.

Probleem is vrij simpel. In 1 cel staan bijvoorbeeld 3 voornamen. vervolgens wil ik in een andere cel enkel de initialen zien. Bijvoorbeeld Marco Hendrikus Joseph moet worden M.H.J.

Wie o wie kan mij helpen met een oplossing zonder gebruik te maken van VB

Alvast bedankt voor het meedenken.

Marco
 
het was even puzzelen maar bijgaand een document wat het doet tot 3 namen zoals jij in je voorbeeld noemde.
Het zal best voor meer kunnen en anders maar daar ben ik nog niet uit.
 

Bijlagen

  • Voorletters maken.xls
    21 KB · Weergaven: 471
Marco en Geep,

Ter aanvulling op de formule plaats achteraan dit stukje formule:
&"."

Dit zorgt ervoor dat de initialen altijd met een punt eindigen.

Grtz.
 
ik heb het een beetje aangepast zodat hij nu werkt met 4 initialen.
In kolom A kan je de namen neer zetten. In kolom C komen dan de initialen te staan. De formules in de kolommen N, O, P en Q worden gebruikt in kolom C anders werd daar de formule te lang.
Ik hoop dat je er wat mee kan. Ik heb de formule doorgetrokken tot kolom 500
 

Bijlagen

  • initialen maken.zip
    79,4 KB · Weergaven: 150
Marco,

Hier een voorbeeld die met veel meer initialen werkt.
Het is nu opgezet tot en met 9 initialen maar je kunt er heel makkelijk 120 van maken als je wilt.

De kracht zit hem in het doorkopieren van de formules in F2 en G2 en het uitbreiden van de formule in C2.

Veel plezier ermee.

P.s.: in cel C2 hoort deze formule te staan "=HOOFDLETTERS(E2&G2&I2&K2&M2&O2&Q2&S2&U2)"

Grtz.
 

Bijlagen

  • initialen zoeken.xls
    16,5 KB · Weergaven: 266
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan