• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak 2-kleuren schaal (0 tot waarde cel over meedere cellen)

Status
Niet open voor verdere reacties.

skystormer

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2011
Berichten
194
Beste,

Ik vroeg mij puur af of er een makkelijkere manier is. Zie bijlage.
Bekijk bijlage onbemand draaien opzetje.xlsb

In kolom H (blad bezettingegevens) wil ik een vo instellen op basis van 2-kleurenschaal.
Laagste getal: 0
Hoogste getal: de waarde in kolom G in diezelfde rij.
Dit alles in 1 keer instellen lukt me niet. ("relatieve verwijzingen" niet toegestaan)
Nu heb ik al een paar keer alle regels per maand 1 voor 1 zitten stellen, waarna ik vervolgens een formule aanpas en doorkopieer, en weer me vo ook naar de knoppen heb en vervolgens nogmaals dit moet doen, of 1 voor 1 formules invoeren.

En dus vroeg ik mij af, kan dit niet makkelijker.
Dus 1 voorwaardelijke opmaak in kolom H ipv 31 verschillende opmaken welke als ik cellen ga doorkopieren ik ook nog eens sloop.

Ben benieuwd, mij kennende ga ik kolom H nog vaak aanpassen.

Als iemand iets weet. Ik hoor (lees) het graag :)

Groet,

Rob
 
Helaas dat is em niet. (is het hetzelfde als de standaard VO voor 2-kleuren)

Dan pakt deze als groenwaarde de maximum waarde in de kolom van 63:00:00.
Maar dit moet die nemen voor elke rij apart.
Dus in rij 6 is 14:00:00 de hoogste waarde.
 
Bekijk bijlage onbemand draaien opzetje MB.xlsb

Volgens mij kan het niet als zodanig, maar in de bijlage mijn suggestie om de bedoeling zo goed mogelijk te benaderen.

Edit: die van Alex vind ik ook prima: het zijn wel minder kleuren maar op een gegeven moment zie je het verschil tussen 2 bijna-gelijke kleurwaarden toch niet.
En van 3 of 4 kleuren kun je er desnoods ook 10 maken of zo. Me dunkt dat je kunt kiezen uit 2 prima alternatieven. Ik ben benieuwd...


De oplossing bestaat uit een extra kolom I met de waarden in H gedeeld door G.
De voorwaardelijke opmaak is nu van toepassing op deze kolom, met 0 als laagste waarde en 1 als hoogste waarde.

De layout is zodanig aangepast dat kolom I onderdeel lijkt uit te maken van kolom H:
- aangepast nummerformaat kolom I ;;; hetgeen de getallen onzichtbaar maakt,
- tussenliggende rand verwijderd,
- kolomkop verdeeld over H2 en I2 (met celopmaak gecentreerd over selectie, dus de cellen zijn niet samengevoegd).
 
Laatst bewerkt:
3-4 vaste kleuren is ook een optie.
Echter moet dan wel procentueel werken.

Was bezig met typen, en een half uur later kon ik pas op plaatsen drukken. (vandaag je opzetje niet gezien Marcel)
Duidelijk wat je doet, echter wil de opmaak over kolom H hebben.
Ik ga kijken of ik AlexCEL zijn oplossing kan implementeren.

Groet,

Rob
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het meedenken in deze.
Heb nu 5 vaste kleuren gekozen. Legenda aangemaakt (waarbij de gebruiker zelf percentages kan instellen wanneer nodig)
Met de volgende formule in vo wordt gekeken of een resultaat tussen de waarden opgegeven zit in de cellen T6 en V6. (in mijn geval tussen de 50% en 75%) En zo 5 verschillende regels/kleuren ingesteld.
Code:
=EN($H3/$G3>=$T$6;$H3/$G3<$V$6)

Dus bij deze.
Opgelost.
Bedankt voor het meedenken eenieder die meegekeken heeft.
 
In aanvulling op de oplossing van Alex: je kunt de 2-kleurenschaal benaderen door de RGB-waarden van de uitersten te interpoleren.
Bij de gekozen kleur oranje hoort RGB-code 255-192-0 en bij de gekozen kleur groen hoort RGB-code 146-208-80
Bij 10 kleurenschalen kom ik uit op de volgende RGB-waarden:
255 192 0
243 194 9
231 196 18
219 197 27
207 199 36
194 201 44
182 203 53
170 204 62
158 206 71
146 208 80

Dat ziet er zó uit:
Kleurenschaal.png
 
Laatst bewerkt:
Het gebruik van de kleurschalen ken ik idd.
Alleen bij het daadwerkelijk implementeren waren het inderdaad te veel kleuren met te weinig verschil.
vandaar dat ik het met 5 kleuren gedaan heb.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan