• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak met 4 kleurcodes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Beardman92

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 jul 2014
Berichten
3
Beste,

Ik ben de afgelopen dag eens bezig geweest met een aantal producten te willen vergelijken en deze dan ook in een tabel verwerken.
Graag zou ik op basis van prijs een voorwaardelijke opmaak willen maken. Helaas is dit mij niet gelukt tot op heden.

Het betreffen 4 'categorieën' van hoog naar laag. Immers heb ik ook 4 fabrikanten naast elkaar gezet.
Standaard staat er in Excel (2010) wle de optie om een voorwaardelijke opmaak op basis van 3 kleuren in te voegen, maar ik zou er graag 4 willen.

Het is mij wel gelukt (met enige moeite) om met Als formules de verschillen tussen de websites in beeld te krijgen, maar die opmaak...

Zou iemand mij kunnen helpen aub?

Met vriendelijke groet,

Eelco

Bekijk bijlage Vergelijking.xlsx
 
Excel 2003 kent maar drie keuzes.
Voor Excel 2007 en hoger zijn geen harde grenzen in VW opmaak.
 
En wat zijn die categorieën?
Graag wat meer uitleg wat er juist moet gebeuren met die voorwaardelijke opmaak.
 
Met een mooi kleurplaatje.
 

Bijlagen

  • Vergelijking-2.xlsx
    22,2 KB · Weergaven: 110
En dan nu de vergelijking tussen merk 2 en de rest. En dan nog merk 3.
Daarom mijn in vorige quote.
 
Het ging toch om een kleurplaatje te maken. Obv van welke variabelen? :)
 
Allereerst bedankt voor de reacties!

Inderdaad, ik was een beetje vaak met de omschrijving, mijn excuses.

Het gaat namelijk om de bovenste tabel in het document. Hier staan de prijzen genoteerd en wil ik de voorwaardelijke opmaak op loslaten.
Dit op basis van laagste-hoogste prijs in 4 schalen.
Groen - goedkoopste
Geel - op 1 na goedkoopste
Lichtrood - op 1 na duurste
(donker)Rood - duurste

Het onderste gedeelte zijn de verschillen tussen de concurrenten, daar kom ik nog wel uit
 
Je kan in de VO ook formules opnemen. Met bv KLEINSTE() kan je het laagste, ena laagste, etc bepalen. Zorg er dan wel voor dat als een product bij een bepaald merk niet voorkomt, dat je de cel leeg laat ipv van 0 in te vullen.
 
Of misschien met grootste?
 

Bijlagen

  • Kopie van Vergelijking-1.xlsx
    22,7 KB · Weergaven: 102
Je hebt er ook een mooi kleurplaatje van gemaakt. Stoppen indien waar aanvinken en dan kan ik mijn zonnebril weer afzetten.:cool:
 
Of misschien met grootste?

Precies zo ja!
Thanks!

Edit:

Hoe werkt de formule die je gebruikt hebt?
Met name het gedeelte van =B7=Grootste....)
Wat doet de B7 hier?
Ik wil deze formule namelijk gaan gebruiken voor een véél groter tabblad. (werk gerelateerd, ruim 200 rijen)

Ik zou graag zien dat in elke rij afzonderlijk beoordeeld wordt welke prijs het hoogst naar laagst is, in 4-5 trappen.
 
Laatst bewerkt:
B7 staat voor de te controleren waarde van de rij$B7:$E7
De formule wekt als volgt: controleer of B7 of C7 of D7 of E7 =aan het grootste getal van die rij en kleur die dan donkerrood.
Dit in het gebied die je terug vind van toepassing op (in je voorbeeld is dit $B$7:$E$23)
 
Je kan natuurlijk ook nog de kleurenschaal van de VO gebruiken. Een alternatief waar je geen zonnebril voor nodig hebt :)
 
Je kan natuurlijk ook VO gebruiken om extremen, fouten, etc snel zichtbaar te krijgen. Voor mij heeft het geen toegevoegde waarde als alles in een kleurenpalet wordt weergeven (vandaar de term "Kleurplaatje"). Maar de mogelijkheden zijn legio met x miljoen kleurtjes dus voor iedere wat wils:D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan