• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak met variabele sprong

Status
Niet open voor verdere reacties.

anton44

Verenigingslid
Lid geworden
20 mei 2005
Berichten
1.600
Probleemstelling: Zie bijlage
Markeer die lege cel in kolom E die X aantal rijnen lager ligt dan de met een waarde gevulde cel
- bv na vullen van cel $E$6 moet cel $E$11 gemarkeerd worden en de markering van cel $E$6 verwijderd worden

Gevraagd:
De spronggrootte X (bv 5 rijen) te bepalen door de waarde in cel $F$4
Voor X een waarde tussen 0 (eerstvolgende cel) en 14.
 

Bijlagen

  • Markeer2.xlsx
    31,5 KB · Weergaven: 10
Stel voor het gewenste bereik de volgende FORMULE-conditie in voor de gewenste VO:
Code:
=RIJ()=ZOEKEN(2;1/($E$5:$E$1000<>"");RIJ($5:$1000))+$F$4+1
 
@AlexCEL. Bedankt voor je snelle oplossing. Werkt uitstekend zoals gewenst.;)
 
Laatst bewerkt:
@AlexCEL. Mag ik een alternatieve vraagstelling droppen.
Niet uitgaand van een lege cel in kolom E maar van een waarde in kolom D
zie nieuwe bijlage.
 

Bijlagen

  • Markeer3.xlsx
    49,3 KB · Weergaven: 8
Ik snap de vraag niet helemaal, kun je enkele voorbeelden geven?
 
In het voorbeeldbestand wordt cel $E$5 altijd gevuld.
De te markeren lege cel moet gemarkeerd worden x (vlgs $F$4) waarde aantal cellen beneden $E$5 (vb $E$11) en dus niet x aantal cellen tov de gevulde cel.
Invullen van tussenliggende cellen moeten geen sprong geven in de markering.
Ingevulde cellen moeten niet gemarkeerd blijven.
 
Met voorbeelden bedoelde iets concreets: als er 5 staat in F4 dan rD13 markeren want dat is 5(+1) rijen onder E4. Zoiets...

Maar ok, dit wat je zoekt?
Code:
=RIJ()=RIJ(D$5)+$F$4+1
Of korter:
Code:
=RIJ()=$F$4+6
 
De bedoelde cel wordt inderdaad gemarkeerd maar zodra die dan gevuld wordt is het de bedoeling de volgende cel x aantal rijen naar benden gemarkeerd wordt enz
 
Ik snap de vraag niet helemaal, kun je enkele (concrete) voorbeelden geven?

Markeer voor enkele gevallen eens wat de gewenste uitkomst is.
 
Voorbeeldbestand toegevoegd met stapsgewijze getoond en gewenst resultaat.
 

Bijlagen

  • Markeer4.xlsx
    49,8 KB · Weergaven: 9
Dit doet toch precies de formule in post #2?

Wat gaat er niet goed?
 
Met #2 gaat alles goed totdat er een tussentijdse een cel gevuld wordt (dus niet de gemarkeerde cel). Dan schuift het hele markeringsschema op hetgeen eigenlijk niet de bedoeling is.
 
Ja, de formule kijkt naar de laatste waarde. Een "tussentijdse cel" is de laatste waarde.

Je wilt dus bij stap 2 in je voorbeeld eigenlijk dat (een lege) M12 oranje blijft gekleurd als je in M9 een "tussenwaarde" invoert?
Of moet cel M17 GEEN oranje kleur krijgen omdat de 5 regels hoger een getal is ingevoerd?

Is je voorbeeld de gewenste situatie? Want nogmaals, volgens mij doet #2 dan precies wat je wilt...
 
In stap 2 mag M12 oranje blijven maar bij voorkeur geen kleur zodra de cel gevuld wordt.
Als er geen "tussenwaarde" ingevuld was zou stap 2 er hetzelfd uitzien mbt M12 - Dit is niet het geval met #2; het patroon wijzigt naar de laatst gevulde cel.
Maw een eenmaal ingevoerd patroon (in voorbeeld 5 stappen) over de hele kolom mag door een "tussenwaarde" niet verstoord worden.
De lege gekleurde cel bij voorkeur kleurloos maken als de cel gevuld wordt.

Zie het als target: In de gekleurde cellen MOET er iets gebeuren. Tussentijdse acties mogen maar de targetmomenten moeten.
 
Laatst bewerkt:
@AlexCELL. Nog zin om hiermee verder te gaan? ;)
Even terug naar het begin. Zie je een oplossing om een vast patroon van markering te realiseren waarbij de sprong bepaald wordt door waarde in $F$4 met cel $E$7 te beginnen.
Met een 2e regel in VO kunnen de cellen gevuld met een waarde de opmaak standaard gemaakt worden.
Zie bijgevoegd voorbeeld.
 

Bijlagen

  • Markeer5.xlsx
    50,7 KB · Weergaven: 4
Ik vind het maar moeilijk te volgen. Ik denk ook dat het lastig wordt, VO stel je in voor bepaalde voorwaarden of condities. Als die condities tussentijds veranderen, bijvoorbeeld omdat een laatste cel geen laatste cel meer is, dan veranderd de VO. Ik denk dus dat jij meer richting VBA moet gaan denken.

Nog 1 poging: schrijf eens op ALLE condities waaraan de VO voor bijvoorbeeld oranje moet doen, met ook de randvoorwaarden.
 
IK heb geen bezwaar als het probleem met VBA goed op te lossen is.

Condities en voorwaarden (ik zal mijn best doen)
1. Bepaalde cellen kleuren in een kolom beginnend met rij 9 tot en met rij 374.
2. De 1e te kleuren is altijd cel $E$9
3. De volgende cel die te kleuren is $E$x waarbij x de waarde is uit cel $F$8 (in het voorbeeld wordt het cel $E$14)
4. Vervolgens de cellen $E$19, $E$24, $E$29 enz kleuren.
1 t/m 4 is stap A in het voorbeeldbestand uit #15
5. De opmaak van gekleurde cellen bij het vullen met een waarde de opmaak terugzetten naar geen kleur (bijvoorbeeld VO opmaak =$E9>0 voor de hele kolom)
Is stap B in het voorbeeldbestand uit #15
Deze stap is niet persé noodzakelijk. Bewuste cellen mogen gekleurd blijven.
 
Ik ben een stuk verder gekomen.
Aanpak voor het markeren van cellen in VO: Het rijnummer te delen door de spronggrootte en bij een Rest=0 de celopmaak realiseren.
Een 2e regel zorgt er voor dat bij vullen van de gemarkeerde cel met een waarde de opmaak naar standaard (geen) gaat.

Er kleeft nog een schoonheidsfoutje:
De 1e cel moet altijd gekleurd zijn en de sprong zou van deze 1e cel moeten starten. Dat is nu niet het geval.
Zelf heb ik daar de oplossing nog niet voor gevonden.
 

Bijlagen

  • Markeer6.xlsx
    51,3 KB · Weergaven: 2
Het "schoonheidsfoutje"heb ik weten op te lossen. zie bijlage.
Alles nu precies wat de bedoeling was.
 

Bijlagen

  • Markeer7.xlsx
    50,8 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan