• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak volgens een datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

marijn tutyens

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2009
Berichten
43
Hallo,


Is het mogelijk om een bepaalde cel te laten opkleuren als er in een andere cel een datum wordt ingevoerd. Meerbepaald als blijkt dat deze dag een zaterdag is.

Dus waar ik naar opzoek ben is, dat en cel opkleurt wanneer door invoering van de datum blijkt dat die specifieke dag een zaterdag is. Op alle andere dagen hoeven de cellen niet op te kleuren.

Is dit mogelijk via voorwaardelijke opmaak of bestaat er een andere methode?

groeten
 
Dat kan eenvoudig door bij voorwaardelijke opmaak voor "formule is" te kiezen en daar dan bv deze informule in te zetten
Code:
=WEEKDAG(A1)=6

deze kijkt naar de datum die in cel a1 staat.

mvg leo
 
Ook mogelijk in 2003 versie?

Ik heb een andere versie en een andere opmaak dan bovenstaande voorbeelden.

Ik moet maar om de 12 rijen een datum aanduiding aanbrengen . Wanneer deze datum een zaterdag is moeten de onderliggende 11 rijen een kleur verkrijgen.

Groeten
 
Bijlage toegevoegd

Het is dus de bedoeling dat er naast de cel datum telkens de datum wordt ingevoerd. deze moet apart blijven staan voor de verwerking naar de databank.

Vervolgens zou dus bij een zaterdag gans die 'dag' in gekleurd moeten worden.

Groeten
 

Bijlagen

  • Map3.xls
    21,5 KB · Weergaven: 40
Zie bijlage
Begrijp het zo goed?
selecteer een cel van de eerste dag en kijk bij opmaak > voorwaardelijke opmaak.
 

Bijlagen

  • Kopie van Map3.xls
    24 KB · Weergaven: 43
Is deze eerste aanzet naar wens?
 

Bijlagen

  • Map3-2.xls
    29,5 KB · Weergaven: 27
Reageer op vraag

Of deze?
Je brute pech is volgens mij dat als er niets ingevuld is, de voorwaardelijke opmaak dit interpreteert als 0 >>> dus 0 januari 1900, een zaterdag toevallig, en de opmaak toepast. Het is te zeggen, 1 januari 1900 was een zondag.
 

Bijlagen

  • Map3(1).xls
    25 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:
Sorry, ik krijg het nog niet voor elkaar.

In mijn 2003 versie kan ik de opdeling tussen "formule" en "van toepassing op" niet maken.

Ik heb de keuze tussen "de celwaarde is" en "formule". wanneer ik voor "formule" maak ik waarschijnlijk de fout om het juist te kunnen invoeren.

nu is het 'formule is' (WEEKDAG($H$1)=6)=$A$3:$BP$14. De 6 aanpassen naar een 7 heeft evenmin een effect.

groeten
 
Wat vind je hier van?
Met een extra kolom(A) met datum gekopieert uit kolom I
Rijen die niet gekleurd moeten worden wor een spatie ingevuld
Daarna kolom A verborgen.

Op deze manier heb je aan een voorwaarde voldoende.
 

Bijlagen

  • Map3-3.xls
    79,5 KB · Weergaven: 68
In excel 2003 ga ik als volgt te werk , ik selecteer alle cellen die ik wil opmaken , daarna klik ik op opmaak > voorwaardelijke opmaak en typ de formule =WEEKDAG ($H$16)=1
"voor zondag" , zie bijlage waar ik de opmaak in blauw heb gezet
 

Bijlagen

  • voorwopm.jpg
    voorwopm.jpg
    101,4 KB · Weergaven: 73
@ Trucker10
Dat is natuurlijk niet verkeerd.
Maar als je dit voor elke dag moet definieeren dan zijn dat 365 x een voorwaardelijke opmaak
Als je ook nog de zondag een kleurtje wil geven worden er dat dan 730
met mijn oplossing heb je genoeg aan 1 (of 2) voorwaardelijke opmaak,
Maar laat ik dan meteen het nadeel van mijn oplossing zeggen: je hebt een extra kolom nodig.
 
@Willem ik probeer om de gedachte van de TS te begrijpen als ik volgende lees Sorry, ik krijg het nog niet voor elkaar.In mijn 2003 versie kan ik de opdeling tussen "formule" en "van toepassing op" niet maken.We zouden ze ook naar de site van microsoft kunnen verwijzen waar ook de nodige uitleg zal staan hoe veranderen , bijvoegen en..... aan een voorwaardelijke opmaak http://office.microsoft.com/nl-be/excel/CH010036941043.aspx, hetgeen jij hebt gepost is tuurlijk heel goed qua opmaak , ik heb al meerdere van je opmaken bewonderd :thumb:

Ik ben ook benieuwd voor welke oplossing er gekozen is ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan