VPN wel of niet

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.991
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Mensen
Mijn Internet Provider bied gratis VPN aan op al m'n apparaten
Is dat verstandig te installeren, en wat zijn de vóór en nadelen van VPN?
Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Gratis? Wie is die internet provider? Heb je de voorwaarden gelezen? Welk verdienmodel?
 
PureUsenet.nl
Daar heb ik al jaren erg veel ervaring mee, en is bovendien één van de aller scherpste in prijs.
En als je ze een vraag stelt, binnen een paar uur antwoord.
Maar je geeft nog geen antwoord op m'n vraag
MVG
Dukkel
 
Voordeel van een VPN is dat jouw eigen IP adress van je provider gemaskeerd wordt.
Hierdoor ben je meer anoniem op het internet. werk je veel buiten? (Restaurant, bus, etc) en maak je gebruik van hotspots dan ben ben je beveiligd tegen aanvallen binnen het netwerk van die hotspot.

Nadeel is echter wel dat sommige services jou kunnen weigeren. (Netflix, etc).
Verbinding wordt er nooit sneller, stabieler van.

Dus het is ideaal als jij veiliger of anoniemer online wil zijn.
 
En of dat goed werkt hangt ook nog van de VPN provider af en de gebruikte instellingen.

Overigens ben je nog steeds prima te tracken, ook zonder je exacte IP adres. Voorbeeldje te vinden bij EFF -> https://coveryourtracks.eff.org/

Enige voordeel aan een VPN is als je veel gebruik maakt van publieke Wifi toegang, zoals restaurants, hotels, e.d. Die netwerken zijn niet altijd even veilig. Voor de rest maakt het niks uit.
 
Messcherp. Daarom wil ik ook altijd het naadje van de kous weten. :)
 
Bedankt Aar, hier heb ik wat aan.
Ik ga gebruik maken van die aanbieding van PureUsenet.nl om VPN kosteloos te gebruiken
 
Hallo Mijne Heren
Ik heb toch nog een vraagje omtrent VPN
Ik heb meerdere Email-Accounts, moet ik voor elk Email-Account een VPN instellling maken?
Of is voor alle Email-Accounts het IP nummer onleesbaar?
En dan nog het volgende:
Ik heb ook meerdere PC's (zoals een PC, een Laptop en een Mobiel)
Moeten hiervoor ook andere Email-Accounts ingesteld worden?
 
elk apparaat heeft een eigen verbinding nodig, of je hebt een router waar je vpn in kunt installeren.
Dat zal niet via de router van de provider gaan maar een eigen router zou dat wel kunnen.
 
hier wat enkele punten met betrekking tot het opzetten van een VPN-verbinding, zowel op individuele apparaten als op de router.

  1. VPN-instellingen op individuele apparaten versus router:
    • Standaard wordt een VPN-verbinding vaak ingesteld op individuele apparaten, zoals computers en telefoons. Dit kan echter ook worden geconfigureerd op de router. Zoals Puppie beschreef is het echter belangrijk op te merken dat de meeste routers van de provider deze optie niet bieden.
  2. Beschikbare protocollen:
    • Als jouw router de mogelijkheid biedt om een VPN in te stellen, is het nog steeds de vraag welke protocollen zowel de router als de VPN-provider ondersteunen. De gebruikelijke protocollen zijn:
      • PPTP
      • IPsec
      • IKEv2
      • OpenVPN
      • WireGuard
  3. Beperkingen bij gesloten configuraties:
    • Als de VPN-provider alleen gebruikmaakt van hun eigen applicatie en geen configuratiegegevens vrijgeeft, is het niet mogelijk om de VPN-verbinding op de router in te stellen.
  4. Voordelen van VPN op router:
    • Gemak: Elk apparaat dat verbinding maakt met de router, wordt automatisch beveiligd.
  5. Voordelen van VPN op individuele apparaten:
    • Controle: Je kunt zelf bepalen welk apparaat gebruikmaakt van de VPN-verbinding.
    • Handigheid: Vooral handig onderweg wanneer je gebruikmaakt van openbare hotspots.
Het kiezen tussen het instellen van een VPN-verbinding op individuele apparaten of op de router hangt af van je persoonlijke voorkeuren en behoeften. Wees er echter van bewust dat beide opties hun eigen voor- en nadelen hebben.
 
Ik heb op mijn mobiel de vpn aanstaan. Google One heeft deze in het pakket. Dus niet gratis, maar toch. Ik ben er blij mee.
Als je meer bescherming wilt tegen hackers en mensen die je online activiteit volgen, kun je je verbinding beter beveiligen met een Virtual Private Network (VPN) van Google One. Zet VPN van Google One aan in de Google One-app om je online activiteit te versleutelen. Zo beschik je over een extra beveiligingslaag als je verbinding met internet hebt.
 
Hallo RonVerhaar
Ik heb een Ziggo type SagemCom.
Daarvan is, denk ik, het niet mogelijk om VPN op deze Router in te stellen.
Dus elk apparaat moet dan apart ingesteld worden
Blijft nog de vraag: Hoe zit het met mijn overige Email-Adressen?
Want ik moest een ingebruik zijnd Email-Adres opgeven, en kreeg van de VPB-leverancier
een gebruikersnaam en wachtwoord om die te gebruiken.
Moet ik nu alle Email-Adressen opgeven, of is slechts één voldoende?
 
Hoi Dukkel,

Ik denk dat het e-mail adres wordt gebruikt voor het inloggen van de VPN accounts.
Een VPN verbinding staat los van e-mail adressen. Het is puur voor het in en uitgaande verkeer door de VPN (Virtual private network) te laten lopen.

De volgende stap is dus uitzoeken waar jouw client omgeving van de VPN is.
Via daar uitzoeken welke mogelijkheden er zijn (Hun eigen VPN client, OpenVPN/Wireguard configuraties of IPsec/IKev2 credentials.


Ik kan zo snel niks vinden betreft het VPN instellen op een SagemCom router.
Dit zou je evt. kunnen veriferen door in te loggen op de router d.m.v. de standaard gateway in de browser in te vullen vaak 192.168.0.1 / 192.168.1.1

Werkt dit niet staan de gegevens vaak op het stikkertje op de router.
Zoek door de instellingen of je iets van een VPN functie kan vinden.

Mocht er nou geen VPN functie zijn kan je overwegen een andere router aan te schaffen.

Of elk apparaat zelf de VPN op instellen wat ik trouwens zelf het fijnste vindt.

Laat maar weten waar je tegen aan loop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan