• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag over celverwijzing

Status
Niet open voor verdere reacties.

kippiebla

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2016
Berichten
287
In een groot excel-bestand moet ik regelmatig weer verdergaan met het invoeren van nieuwe data in een kolom waar 3 of meer lege cellen onder elkaar staan. Ik ben dan telkens veel tijd kwijt met het zoeken van die juiste plek. Bestaat er in Excel een manier om die juiste plek te zoeken en er met een celverwijzing naar toe te kunnen gaan? In het voorbeeldbestand is het dus de bedoeling dat D3 een link vormt om naar B8 te gaan (bovenste van de 3 lege cellen onder elkaar).
 

Bijlagen

  • Voorbeeld celverwijzing.xlsx
    8,7 KB · Weergaven: 37
Ik kom op zoiets uit (Excel 365):
Code:
=ALS.FOUT(HYPERLINK("#'Blad1'!B"&2+VIND.SPEC(111;TEKST.COMBINEREN("";WAAR;ALS(ISLEEG($B$3:$B$15);1;0)));"klik hier");"geen 3 waarden leeg")
 
Dank AlexCel! Maar ik krijg een foutmelding. Allereerst: "Mogelijk beveiligingsprobleem in Microsoft Office." En als ik dan op "Doorgaan" klik komt er: "het opgegeven bestand kan niet worden geopend"
 
Heb je 'm exact overgenomen? Met name het #-teken is van belang, dat geeft aan dat de verwijzing binnen het eigen bestand is.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld celverwijzing (AC).xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 29
Ja heb de formule exact overgenomen met copy-paste (dus ook incl. het #-teken).
 
In het bijgevoegde voorbeeld werkt ie ook niet?

Welke Excel-versie gebruik je?
 
Ja ook in voorbeeldbestand van jou werkt hij niet. Zelfde meldingen. Ik gebruik Excel versie 16.16.5 (181829).
 
Inderdaad, dat denk ik ook. Daarom mijn opmerking over Excel 365 in post #2 en vraag naar gebruikte versie in #6.

Daarom in bijlage een optie met een hulpkolom. Wilde eerste de functie AANTAL.LEGE.CELLEN gebruiken, maar dat is ook een Excel 365 functie geloof ik. Vandaar de EN/ISLEEG-combinatie gebruikt in de hulpkolom, die werkt wel in eerdere versies van Excel. De HYPERLINK functie wordt zelfs iets simpeler door gebruik hulpkolom.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld celverwijzing (AC-2).xlsx
    9,5 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Rest de vraag waarom er steeds drie lege rijen in de gegevens staan natuurlijk :)
 
@alex, aantal.lege.cellen werkt ook op oudere versies
 
Ok. Dan kan de formule in de hulpkolom ook vervangen worden door:
Code:
=ALS(AANTAL.LEGE.CELLEN(B3:B5)=3;"x";"")
Edit:
Vooruit, dan ook nog een variant zonder hulpkolom:
Code:
=ALS.FOUT(HYPERLINK("#'Blad1'!B"&3+VERGELIJKEN(WAAR;AANTAL.LEGE.CELLEN(VERSCHUIVING(B3;RIJ(B1:B15);;3))=3;0);"klik hier");"geen 3 waarden leeg")
Let op: dit is een matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter (als je geen Excel 365 gebruikt).
 
Laatst bewerkt:
Dank vooral AlexCel! Kon eeven niet eerder reageren. Maar hij werkt zo prima. Dank! En wat betreft de vraag van JKPieterse. Ik werk met een financieel overzicht die telkens voor elke dag moeten worden bijgewerkt. Voorbij de datum van vandaag zijn de velden dus leeg. En het is fijn (vooral makkelijk, beetje luxe) als je in 1x naar de laatste datum kan waar de meest recente data weer moeten worden aangevuld. Vandaar. Maar heel veel dank!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan