• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag over SOM-functie bij macro die rijen weglaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

kippiebla

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2016
Berichten
287
In het voorbeeldbestand zijn 3 werkbladen: Totaal, Inkomsten en Uitgaven. Een macro "AlleenUitgaven" (Ctrl-Shft-U) verwijdert alle inkomsten uit het werkblad Totaal en plaatst die in het werkblad Uitgaven. Een macro "AlleenInkomsten" (Ctrl-Shft-I) verwijdert alle uitgaven uit het Werkblad Totaal en plaatst die in het werkblad Inkomsten. Met de Macro "Wissen" (Ctrl-Shft-W) kan je de werkbladen Inkomsten en Uitgaven weer schoon maken behalve de eerste 2 rijen die blijven staan. Tot zover hoe het in elkaar zit. En dat gaat ook allemaal goed.

Maar omdat het werkelijke bestand nogal groot is, wil ik graag bovenaan in rij 21 de Totalen van de verschillende kolommen zichtbaar maken. Die totalen staan al onderaan in rij 41 van het werkblad totaal. In dat werkblad kan ik natuurlijk verwijzen naar rij 41 (bijv. F21=F41 of op een andere manier H21=SOM(H23:H38). Dat werk prima zolang ik maar binnen werkblad Totaal blijf. Maar in werkblad Inkomsten gaat het fout. Daar komt op in cel F21 te staan: "=F41". En in H21 komt: =SOM(H$23:H38). In de telling worden de rijen die zijn verwijderd (van werkblad Totaal -> werkblad Inkomsten) dus niet gecorrigeerd.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Wat ik verder nog moet zeggen is dat dit niet een "vast" voorbeeld is. In werkelijkheid is elk overzicht anders. En moeten de werkbladen "Inkomsten" en "Uitgaven" zich dus kunnen aanpassen aan meer en minder rijen, meer een minder inkomsten en uitgaven.
 

Bijlagen

  • ProefX.xlsm
    187,6 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Geen antwoord op de vraag maar begin eerst eens met een gedegen opzet. Maak een 'platte' tabel waarin je alle inkomsten en uitgaven vastlegt. Als deze basis goed is dan kan je altijd nog kleurplaten maken die als overzichten? moeten dienen. Jij denkt vanuit lay-out terwijl dat het resultaat moet zijn van de input. Vaak is er dan helemaal geen macro voor nodig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan