Vraag over XP op nieuwe iMac

Status
Niet open voor verdere reacties.

RobinhoAjax

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2007
Berichten
50
Hee,

Ik heb gister een imac gekocht, gewoon een normale aluminium met 10.5.5 erop, maar ik zag dat je via boot camp ook xp erop kan installeren.

Nou heb ik ergens nog een cd'tje van XP Professional zonder servicepack liggen, maar kan dat geen kwaad en hoe moet ik te werk gaan?

Alvast bedankt.
 
XP Installeren

goedendag,

Het is vrij simpel in wezen.
Start bootcamp. Deze maakt vervolgens een partitie op de schijf aan voor je installatie.

Let op! Wanneer je bootcamp gebruikt mag je maar in totaal maar 2 partities op je harde schijf hebben; 1 voor mac en 1 voor windows oid. Je kan daarna dus geen extra partities meer vrijmaken voor het een of ander zolang je windows naast Mac wil blijven gebruiken.

Na het aanmaken van de partitie stop je je installatie cd in de mac en mag je opnieuw opstarten.

Let op dat je wel een USB toetsenbord en muis gebruikt, want anders kun je niets doen...

Windows volgt vervolgens de standaard installatie. Tijdens de installatie kan windows opnieuw opstarten, dit gaat allemaal vanzelf goed.

Als windows volledig geinstalleerd is moet je alle benodigde drivers van je mac nog installeren. Hiervoor moet je de 1e installatiecd van je MAC os invoeren en de installatie volgt.

Als de drivers geinstalleerd zijn kun je middels bootcamp aangeven welk besturingssysteem automatisch opgestart moet worden; mac of windows. Dit kun je ook aangeven in je voorkeurenscherm > opstartschijf op je mac

NB Om tijdens het opstarten te kiezen welk besturingssysteem je wilt gebruiken, moet je de als (options) toets ingedrukt houden tijdens het opstarten.

Als je de instructies op het scherm volgt van bootcamp van begin tot eind kun je eigenlijk niet veel fout doen.

Misschien ten overvloede, maar wel handig om te weten...
Ik had zelf een probleem dat ik de draadloze muis gebruikte waardoor ik tijdens en na het installatieproces geen muisbeweging had.(ook na installatie werkt de draadloze muis niet onder windows!)
Ook had ik een windowsxp versie met 2 installatiecd's en je hebt geen knop op je mac op de cd uit te werpen!
Ik heb dus toen om de tweede cd gevraagd werd de mac opgestart met mac de eerste schijf eruitgehaald, de tweede schijf in gevoerd en gekopieerd op de reeds aangemaakte C: schijf, vervolgens de 1e installtieschijf weer ingevoerd en opnieuw opgestart met windows. Deze vatte vervolgens weer netjes het instaaltieproces op en toen deze vroeg om de tweede cd kon ik netjes verwijzen naar de c: schijf. Probleem opgelost.
De bovenstaande procedure werkt alleen met de nieuwste mac's met os 10.5 en verder, waar bootcamp geintegreerd is!

Succes.

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de heldere uitleg.

Het probleem is echter dat ik XP Prof. zonder service pack heb en hij er eentje wil met sp2 of hoger. Hoe kom ik daar dan aan, het kan moeilijk bij de cd erbij worden gevoegd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk wel dat je WindowsXP Servicepack 2 nodig hebt.
Grt
 
imac en windows

Hallo lui ik wil ook even reageren op de topic (op mijn imac windows draaien.)Als je even de moeite neemt om op google te kijken dan vind je een hele handleiding die je stap voor stap door de procedure heen helpt.De uitleg hier boven is helder daar niet van.In de uitleg staat dat je winxp met service pack 3 nodig hebt.Ook vind je in de uitleg wat je moet doen na de installatie van xp want de mop is dat je imac de xp er niet uitwerpt(,en je hebt de install van bootcamp nodig) Daarvoor moet je je muis ingedrukt houden net zolang tot hij je xp uitwerpt.Wat ook van belang is dat is alvorens je begint met de install van xp je muis even de instellingen geeft zoals je die op een win pc gebruikt.Doe je dat nl niet dan ben je ontmuist in xp.
Mijn draadloze muis en toetsenbord doet het prima in xp.Als je wilt kiezen met welke besturing je wilt opstarten ga je even in je mac besturing links boven naar het appeltje toe dan naar instellingen en daar klik je op bootcamp.Je klikt vervolgens de besturing aan van jou voorkeur en klaar is kees.
Om terug tekeren van uit windows naar mac zie je rechts beneden in windows een bootcamp icoontje klik op je voorkeur en klaar.Je moet daarvoor wel in je windows besturing bootcamp hebben geinstall anders nope icoon.

Nu kom ik even met mijn vraag bij mij doe windows het prima op 1 belangrijk dingetje na.
Windows wil het internet niet op wie o wie heeft voorr mij een heldere uitleg hier over?
Graag uw antwoord met de vriendelijke groeten van mij.
Thaira;)
 
imac en windows

Hallo lui ik wil ook even reageren op de topic (op mijn imac windows draaien.)Als je even de moeite neemt om op google te kijken dan vind je een hele handleiding die je stap voor stap door de procedure heen helpt.De uitleg hier boven is helder daar niet van.In de uitleg staat dat je winxp met service pack 3 nodig hebt.Ook vind je in de uitleg wat je moet doen na de installatie van xp want de mop is dat je imac de xp er niet uitwerpt(,en je hebt de install van bootcamp nodig) Daarvoor moet je je muis ingedrukt houden net zolang tot hij je xp uitwerpt.Wat ook van belang is dat is alvorens je begint met de install van xp je muis even de instellingen geeft zoals je die op een win pc gebruikt.Doe je dat nl niet dan ben je ontmuist in xp.
Mijn draadloze muis en toetsenbord doet het prima in xp.Als je wilt kiezen met welke besturing je wilt opstarten ga je even in je mac besturing links boven naar het appeltje toe dan naar instellingen en daar klik je op bootcamp.Je klikt vervolgens de besturing aan van jou voorkeur en klaar is kees.
Om terug tekeren van uit windows naar mac zie je rechts beneden in windows een bootcamp icoontje klik op je voorkeur en klaar.Je moet daarvoor wel in je windows besturing bootcamp hebben geinstall anders nope icoon.

Nu kom ik even met mijn vraag bij mij doet windows het prima op 1 belangrijk dingetje na.
Windows wil het internet niet op wie o wie heeft voorr mij een heldere uitleg hier over?
Graag uw antwoord met de vriendelijke groeten van mij.
Thaira;)
 
Thaira,

2 regels uit onze voorwaarden:

'Breek niet in' in andermans vraag, heb je een soortgelijk probleem, stel zelf een nieuwe vraag.
Kicks van oude topics (antwoord geven op oude vragen) worden niet op prijs gesteld.

Graag je eigen vraag aanmaken :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan