• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vrijgave cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

malawi

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2009
Berichten
158
Hallo

IK heb een vraag. Mijn werkblad heb ik beveiligd. Wanneer er wat moet worden gewijzigd moet worden, is dit mogelijk via onderstaande macro. Nu mag dit echter alleen op een selectie cellen toepasbaar zijn. Wat moet ik toevoegen voor bijvoorbeeld selectie G25-H300.

HTML:
Sub Vrijgave_Cel()
 Dim malawi As Range
  On Error Resume Next
   Set malawi = Application.InputBox("Is onderstaande cel correct?" & vbCrLf & "Selecteer anders met de muis een cel", , ActiveCell.Address, Type:=8)
  If malawi Is Nothing Then Exit Sub
 Application.GoTo malawi
    ActiveSheet.Unprotect
    With Selection.Font
        .Name = "Arial"
        .FontStyle = "Standaard"
        .Size = 11
        .Strikethrough = False
        .Superscript = False
        .Subscript = False
        .OutlineFont = False
        .Shadow = False
        .Underline = xlUnderlineStyleNone
        .ThemeColor = xlThemeColorDark1
        .TintAndShade = 0
        .ThemeFont = xlThemeFontNone
    End With
    With Selection.Interior
        .Pattern = xlSolid
        .PatternColorIndex = xlAutomatic
        .Color = RGB(146, 208, 80)
        .TintAndShade = 0
        .PatternTintAndShade = 0
    End With
    Selection.Locked = False
    Selection.FormulaHidden = False
    ActiveSheet.Protect
End Sub

Alvast bedankt

Ewald
 
Cellen beveiligen staat standaard aan voor alle cellen, dus de cellen die je wél mag bewerken, moet je eerst uitzetten. Daarna kunnen die cellen altijd bewerkt worden als je het werkblad beveiligt. Ongeacht je macro. Is dat niet voldoende, om dat één keer goed in te stellen?
 
Plaats een voorbeeld bestand als je een beter antwoord wil krijgen.
 
Klopt alle cellen zijn beveiligd. Alleen een specifiek cellenbereik mag aangepast worden, maar dan is dat een bewuste keuze. Zodat ik deze niet per ongeluk kan aanpassen. vandaar deze macro.

Met deze macro kan ik nu elke cel vrijgeven, en dat wil ik juist niet.


Ewald
 
Och ja vergeten toe te voegen. Zie bijlage. Nu zou het alleen mogelijk moeten zijn om range G8-H17 te kunnen bewerken. De rest van de cellen mogen niet te kunnen worden geselecteerd.


Ewald
 

Bijlagen

  • TEST.xlsm
    95,5 KB · Weergaven: 33
zo dan?
 

Bijlagen

  • TEST (4).xlsm
    94,3 KB · Weergaven: 38
Alle cellen zijn beveiligd. Ik wil met de macro dat alleen een cel in de selectie G2-H16 kan worden geselecteerd en ontgrendeld.
Ik kan nu ook een andere cel in de selectie zonder de macro wijzigen. Dit is niet de bedoeling.

Tijdens het beveiligen kan ik alleen aangeven dat alle cellen kunnen worden geselecteerd of niet. Hier zou mooi zijn dat ik ook een selectie welke zijn vergrendeld kan selecteren via de macro


Ewald
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan