Waarom voor Linux kiezen?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

dragonsna

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2009
Berichten
215
Hallo,

Deze topic is bedoeld voor mensen die twijfelen om naar Linux over te gaan...
Reageer hier onder wat jij van linux vind en welke linux os je hebt (ubuntu centOS enz.)
wat de hoogtepunten zijn en de diepte punten.

Dit is mijn mening,

Ik heb Ubuntu 10.10 op mijn 3e harde schijf geinstaleerd.
sinds ik ubuntu heb is mijn computer opeens 10x sneller met opstarten (in ubuntu)
Windows is gewoon te sloom voor mij.
Ik hou van linux ubuntu omdat hij sneller is en wat geavanceerder Toch is het makkelijk te gebruiken

Hoogtepunten:
eerst was mijn maximale internet download speed 700 kb/s
met ubuntu haal ik de 1,5 mb/s !

ubuntu doet 3 seconden over om op te starten met windows 5 minuten

Met wine kan ik gewoon bijna alle windows programmas openen (zoals photoshop en dreamweaver) maar ook world of warcraft.

dieptepunten:
er zijn te veel verschillende instalatie bestanden je moet voor elke opzoeken hoe je hem instaleerd
maar naar een tijdje ken je ze en zijn ze makkelijk te instaleren:thumb:

Mijn mening van linux is: AWESOME!


Btw moderators please sticky deze topic,

Have Fun
 
Veel mensen weten überhaupt niet wat linux is (een beter alternatief voor windows en mac os)... Het is gratis, makkelijk, snel, aanpasbaar, veilig, vraagt niet te veel van je systeem.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het een goed besturingssysteem, maar voor mij als gamer vind ik het te veel nadelen hebben. Redelijk veel van mijn games werken niet, of moeilijk met een omweg. Veel games werken wel hoor, en voor de rest is het een heel goed alternatief voor Windows of MAC OSX. Voor mensen die het nog niet geprobeerd hebben, vooral wel doen!
 
belangrijkste reden voor mij was het feit dat Windows zo vatbaar is voor virae en malware - waar Linux geen last van heeft. Ook het 'open-source' principe waar Linux op is gebaseerd, bevalt me wel.

Besloot twee jaar geleden om Ubuntu (8.04) als dual-boot te installeren - en dat werd al snel mijn reguliere besturingssysteem. Daarnaast veel 'live' distro's (en GUI's) uitgeprobeerd. Raakte gecharmeerd van de XFCE desktop, simpel, overzichtelijk en prima te configureren,

Heb vorig jaar Ubuntu er wel weer afgehaald; met elk hoger versienummer kwamen er meer 'bugs'.
Heb uiteindelijk SalixOS (gebaseerd op Slackware Linux) als main OS geinstalleerd - en nooit meer omgezien.
 
Laatst bewerkt:
Wat mij betreft heb ik pas weer lol in werken met de computer gekregen sinds ik linux gebruik, debian in mijn geval. Omdat je er alles mee kan, alles naar je hand kan zetten, alles aan kan passen en de hele opzet modulair is. En als C/C++ programmeur vind ik de windows api een draak. GNU/Linux is een verademing wat dat betreft.
Con - voor de linux beginner althans - is de eindeloze keuze in linux land, gnome, kde, xfce, lxde, fluxbox, enlightment, etc als desktop environment en ubuntu, debian, mandrake, opensuse, fedora, gentoo, etc qua distro is een eindeloos woud om wijs uit te komen. Maja, dat heb je met een modulaire omgeving.
 
waarom tsja.

Waarom Ubuntu wel daar ben ik mee begonnen en wel met Feisty Fawn 7.04 en oude liefde roest niet .. tot nu toe nog .
Waarom ook Mint ... tsja moeilijk te zeggen het heeft iets ,voelt lichter aan , stabieler , frisser ... ik zou zeggen probeer het ook eens uit.
Zeg Ubuntu is full option en Mint is het zelfde maar dan extra fine getuned tot spijt wie het benijd.
Waarom gebruik ik uberhaupt Linux Ubuntu/Mint ... tsja kan ik een lang verhaal over schrijven maar heb ik geen zin in , daarom zeer kort.
1 - Is een makkelijk te onderhouden Systeem ,geen register en bijna geen vervuiling dus geen trager wordend systeem in de loop der tijden.
2 - Het is een veilig Systeem ,dus normaal geen virus scanners etc .
3 - Je kunt er goed mee knutselen en hem bijna helemaal naar uw handzetten en inrichten naar uw persoonlijke smaak.
4 - Het is economisch dus gratis ,ook de programma´s die u er bij kunt zetten via o.a Synaptic of Mint Software beheer en dat zijn er duizenden.
5 - Je mag het honderden keren installeren op evenveel PC´s geen problemen met registreren en nog meer van die zever.
Is Linux het ideaal als Systeem ?.
Het antwoord is voor mij simpel NEEN ,maar het komt wel tamelijk dicht in de buurt daarvan ,maar is het nog zeer zekers niet.
Kan ik met b.v Linux Ubuntu of Linux Mint even veel qua mogelijkheden als Windows ?.
Weer een simpel antwoord NEEN ,maar het gaat geleidelijk aan beter ... stapje voor stapje.
Gaat Linux Ubuntu of Linux Mint ooit Windows of de Mac´s verdringen ?.
Mijn persoonlijke mening na , NEEN nooit niet.
Ben ik een Open Sources aanhanger .. NEEN ,maar het is wel mooi als het gebruikt kan worden en ik zou er wel de voorkeur aan geven.
 
1) Keuzevrijeheid! Ik kan m'n desktop inrichten zoals mij dat goed uitkomt, zonder gebruik te hoeven maken van programma's van derden, zoals windowblinds (als ik me de naam goed herinner)
2) Virtuele desktops, ik snap werkelijk niet waarom windows dit niet eens als een optie biedt maar ik kan moeilijk meer zonder. Het maakt het zoveel makkelijker om verschillende activiteiten uit elkaar te houden op de PC.
3) Het grafische gebeuren, alle open ramen/desktops naast elkaar kunnen zetten is soms erg handig.
4) Veiligheid, uiteraard, geen last van virussen/trojans.
 
Voor mij heeft Ubuntu meerdere voordelen.

Allereerst is daar het gratis zijn. Ik heb een eigen bedrijf, en werk voor mezelf met alleen maar gelicenceerde software. Maar waarom zou ik windows kopen als ik alleen een browser, een mailprogramma en een muziekspeler nodig heb.

Daarna kwam het echte feest pas. Werkelijk alles is aanpasbaar, voor alles is een goede oplossing te vinden op internet, en als zélfs dat niet werkt, dan kun je aan de ontwikkelaars gewoon vragen om het voor je te maken. Dat laatste heb ik echter nog nooit hoeven doen.

Al met al is het zeker het proberen waard. Als je snapt hoe Google werkt leer je vanzelf hoe linux werkt! Als alles eenmaal precies is ingesteld naar je wensen, werk je veel productiever dan voorheen. Zeker met dingen als virtuele desktops, en zonder virussen.
 
Ik heb sinds een paar maanden de laatste Ubuntu versie geinstalleerd en met plezier Vista eraf gegooid.
In 30 sec. is mijn pc nu opgestart en gebruiksklaar t.o.v. windows ongeveer 3-5 minuten. Afsluiten is nog sneller 5 sec.
Het was even zoeken om de juiste werkbare programma's te vinden en installeren maar dat loopt nu allemaal. Jammer dat een aantal programma's gemaakt voor debian hier toch niet functioneren zoals spamassasin. Ook linux spelers zullen toch last hebben van spam.

Ik ga niet meer terug!
 
Spam? Gewoon een betere provider nemen, en heb er geen last van trouwens.;)
 
Ben je opgevoed met Linux ? :p

Heb op een blauwe maandag wel eens naar windows gekeken (windows 95 om precies te zijn), om te kijken waar al die heisa nou om begonnen was, en moet zeggen dat alles wel geteld een uur of 3 op m'n PC toendertijd gestaan heeft, waarna er weer gauw (toendertijd) slackware erop los gelaten werdt :)

Dus, om even kort en bondig op jouw antwoord te reageren; "Ja!' :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan