wat aanpassen om sneller te werken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nicthepirate

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2006
Berichten
40
hey,

ik heb onlangs van iemand een pc (desktop) kunnen overnemen. het is een ouder machine en hij werkt nog behoorlijk. maar wanneer ik films wil bezien, dan hapert het beeld en het geluid meestal. (of loopt het niet synchroon met elkaar) ook een programma als i-Tunes werkt ergerlijk traag. kan iemand me aub vertellen hoe ik, op een goedkoop manier, de pc sneller kan laten werken?

dit zijn de gegevens van de computer. laat maar weten als ik meer info moet geven...

pentium 4 CPU 1.50 GHz
kloksnelheid 1.50 GHz, 256 MB
beeldschermadapter: nvidia riva tnt2 model 64/model 64 pro

dank bij voorbaat!
 
Hoi Nicthepirate,

Bij 'een wat oudere machine' denk ik zelf eerder aan een late pentium 2 of pentium 3. P4 1,5GHz daarentegen voelt voor mij aan als niet het nieuwste van het nieuwste maar toch zeker capabel. Maar dit gaat meer over mijn gevoel dan over wat je vraagt; dus op naar een antwoord.

De pentium 4 die je noemt is er zoeentje van de eerste variant die ze verzonnen. Werkt nog met het wat tragere sd-ram geheugen. 256MB zou je eenvoudig en goedkoop kunnen ophogen (al naar gelang je budget naar 512MB of 1GB). Daarnaast is het videokaartje wat je noemt niet beroemd om zijn daadkrachtig optreden. Vervang je die Vanta voor een GeForce (ook hier: al naar gelang je budget en al naar gelang de capaciteiten van het AGP slot op het moederbord), en je bent ook weer een stuk krachtiger.

Maar ik denk dat je probleem goedkoper opgelost is met nieuwere drivers en codecs op je videokaart. Ik neem aan dat je Windows XP geïnstalleerd hebt op de computer. Die herkent de videokaart en geeft hem een standaard driver. Daar zit een heleboel niet in/bij, wat je bij Nvida.com wél zou krijgen.

Maar nogmaals, de computer die je omschrijft zou ik zonder hardware aanpassingen goed werkend afleveren als ik hem als hulpvaardige knutselaar onder handen zou nemen. Zeker in staat videofilmpjes e.d. te bekijken (dat is niet het zwaarste werk voor een computer immers).

Kun je iets met mijn opmerkingen? (Of wie weet heeft de rest nog leuke tips en adviezen...)
 
dank u voor uw spoedig antwoord!

ik dacht idd ook dat die computer niet zo verschrikkelijk gedateerd was. maar hij loopt dus gewoon te traag voor zijn capaciteiten. ik gebruik hem enkel voor internet/chat/film/muziek. dus echt veeleisende hardware heb ik niet van doen...

ik ben naar www.nvidia.com gaan kijken om nieuwe drivers te downloaden. maar de driver die ik download herkent de hardware op mijn computer niet. op de drivers-pagina (http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp) selecteer ik eerst 'graphics driver' en dan 'GeForce and TNT2' en dan 'Windows XP / 2000'. dit klopt volgens mij toch voor de grafische kaart die ik heb he?
 
XP op 256mb, dat draait inderdaad niet zo lekker, heb je geen reepje 256mb meer liggen?

Overigens zul je eerst de moederbord, lees chipsetdrivers moeten installeren, alvorens de grafische kaart goed wordt herkent, welk merk en type moederbord zit erin?

Ook de DMA settings moeten goed staan, als de schijf in PIO mode draait, werkt het ook niet prettig, eventueel met DIT progje te enablen, mar dan moet er wel van minimaal SP1 gebruikt zijn gemaakt.

Ook het wisselbestand aanpassen, zou kunnen helpen, lees er hier meer over.
 
XP op 256mb, dat draait inderdaad niet zo lekker, heb je geen reepje 256mb meer liggen?

heb hier nog een oud krel staan waarin wsl nog wel minstens 125mb (of rond dat getal) moet steken. zal dat eens proberen over te brengen.

Overigens zul je eerst de moederbord, lees chipsetdrivers moeten installeren, alvorens de grafische kaart goed wordt herkent, welk merk en type moederbord zit erin?

vergeef me mijn onwetendheid, maar waar kan ik checken welk moederbord erin zit? kan ik dat ook vinden bij Apparaatbeheer?

Ook de DMA settings moeten goed staan, als de schijf in PIO mode draait, werkt het ook niet prettig, eventueel met DIT progje te enablen, mar dan moet er wel van minimaal SP1 gebruikt zijn gemaakt.

heb geen visual basic op mijn staan. kan ik dit op een andere manier toepassen?

Ook het wisselbestand aanpassen, zou kunnen helpen, lees er hier meer over.

oké, ik ga dit eens lezen. ben geen superkenner van computers, maar zal het proberen te begrijpen. :)

dank u voor uw antwoord!
 
Met dit progje zie je wat erin zit, alleen bij sommige merk pc's staat bij het moederbord unknow, maar dan kun je die info bij die PC bakker ophalen.

Over die DMA kun je hier alles over lezen, en die handmatig aanpassen, indien nodig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan