• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

We zijn gaan karten en willen onze tijden optellen in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

wouterskurtt

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2007
Berichten
150
Eén rondetijd ziet er op het eindblad dat je krijgt na het karten als volgt uit:
0:48.111
lees als: 0 uren, 48 seconden en 111 duizendsten? Zo lees ik het toch goed?

Nu wens ik het gemiddelde te berekenen van mijn tijden. Is dit mogelijk in Excel? Ook met die duizendsten? Als ik formaat mm:ss,000 kies verandert Excel de waarde?

Dus deze tijden wens ik op te tellen:

0:48,111
0:47,767
0:46,331
0:46,482
0:45,978
en nog een paar tijden. Maar ik zou graag een formule weten zodat ik het manueel kan uitrekenen of de formule klopt.

Iemand een idee voor een goede formule? Het gemiddelde van deze 5 getallen moet ik gewoon door 5 delen denk ik dan?

Het is zo dat het op eindblad dat je krijgt na het karten, enkel de tijd vetgedrukt staat van de ronde waarin je een ronde het snelst hebt afgelegd. Dat is dus geen gemiddelde van de 14 rondes.
Bijkomend moeilijkheid: sommige hebben 14 rondes gereden en anderen 9 (je krijgt max 10 minuten de tijd om zoveel rondes af te leggen).

In bijlage het eindblad dat we meekregen. De grijze balken is de ronde van de snelste tijd.

Wat is de gemiddelde tijd per persoon, en blijft de volgorde dan nog hetzelfde of de stand dan helemaal anders?

Kan je niet alleen gewoon de uitslag geven, maar eventueel ook een formule die ik later in excel kan gebruiken als ik nog eens ga karten?
Dus de gemiddelde tijd per persoon en dus de defintieve stand zonder rekening te houden met wie de snelste ronde reed.

Ideaal zou zijn dat iemand dit in Excel kan nabouwen of of er een website bestaat waar je zo'n tijden kunt optellen
Deze website heb ik ook gevonden, maar is er niet mee gelukt. Kan dat programma overweg met duizenden?

Bijlage van het eindblad:
karten.jpg
 
Laatst bewerkt:
Geen bijlage?
Edit: inmiddels toegevoegd

Heb je zelf al een excelsheet gemaakt met een opzet voor hetgeen je voor ogen hebt? Dan deze ook plaatsen s.v.p.
Edit: tekst boven inmiddels aangepast.
 
Laatst bewerkt:
Als je celeigenschappen op "mm:ss,000" zet krijg je gewoon de duizendsten te zien. Met functie GEMIDDELDE kun je het gemiddelde berekenen.

Zie ook bijgevoegd voorbeeldje.
 

Bijlagen

  • duizendste seconden (AC).xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 411
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het met het programma gaat door te kiezen voor "when you enter three values use a decimal point after the seconds"
 
Vast wel. Maar waarom dat programma gebruiken als excel het ook kan.
 
Dank jouw oplossing lijkt te werken, maar als ik henk 01:48,111 ingeef lijkt dit niet aanpasbaar? (bv Henk doet 1min48sec en 111 hondersten over een ronde). En klopt het onderaan dan ook nog?
 
Laatst bewerkt:
Hier nog een opzetje.
 

Bijlagen

  • karten (AC).xlsx
    12,7 KB · Weergaven: 284
Laatst bewerkt:
Dit lijkt te werken en enorm bedankt voor de layout al in orde te brengen!!!!!!
Formules zeer goed uitgedoktert. Dat de grijze kleuren verspringen naar de snelste tijd, vind ik knap gedaan. Heb je dat via voorwaardelijke opmaak gedaan? Enorm knap opgelost.
 
Laatst bewerkt:
lees als: 0 uren, 48 seconden en 111 duizendsten? Zo lees ik het toch goed?

Nee dat lees je niet goed. Er staat 0 minuten, 48 seconden en 111 milliseconden. Als je tijden correct wilt invoeren in Excel dan moet het volgens dit format u:m:s,ms
Dus 0:0:48,111.

In het voorbeeldje van AlexCEL in #8 kan je zien dat er onder Dirk een aantal cellen bewust niet correct ingevoerd zijn en je dus verkeerde uitslagen krijgt.
 
Ja, het viel me op dat bij Dirk de beste tijd niet 00:50:.... werd aangeduidt in het grijs, maar wel 00:53:...
@VenA: ben je er zeker van dat Excell de functie voor milliseconden kent? dus de notatie is dan ms?

Eigenlijk is de notatie dan: uu:mm:ss,ms (moet Excel geen 'limiter' hebben voor het aantal milliseconden, of rond die zelf af?)

@AlexCEL: u hebt me goed op weg geholpen met de functies VERT.ZOEKEN enzo en de geneste functies en voorwaardelijke opmaak. Chapeau!
@VenA: bedankt voor je top-tips en correcties!
 
Laatst bewerkt:
Dat kan je toch prima zelf even uitproberen? En de notatie is geen ms maar u:m:s,000 of net hoe je het wil weergeven. Het staat ook al in #4 hoe je de milliseconden kan weergeven.
 
Bericht 11 klopt, ik heb het getest. De snelste tijd is nu juist bij Dirk. Formidabel. Je moet het maar weten.
"Om tijden correct te gebruiken kunt je het best gebruik maken van de notatie u:m:s,0000 (bv milliseconden van 4 cijfers).

Begrijp ik het zo ongeveer goed?

Bijlage (Ik heb alleen de kolom van Dirk getest met die getalnotatie, de rest doe ik later wel)
Bekijk bijlage poging2_karten.xlsx
 
Laatst bewerkt:
De notatie is niets anders dan een presentatie van de invoer. Of je dat met 2 of 10 cijfers achter de komma doet maakt voor de berekeningen niets uit.
 
Wat is dat hier een super forum zeg. Ik ben lange tijd afwezig geweest op helpmij.nl wegens te druk leven maar nog altijd even toppie als vroeger!
 
Laatst bewerkt:
@VenA, dank voor de tip maar met tijden rekenen lukt nog wel over het algemeen :). De tijden bij "Dirk" was inderdaad iets aparts mee aan de hand, denk onbewust verkeerd ingevoerd als test.

Correcte tijdnotatie is dus: mm:ss,000.

Nog eenmaal de opzet, volgens mij nu correct.
 

Bijlagen

  • karten (AC) (2).xlsx
    12,8 KB · Weergaven: 134
Laatst bewerkt:
@AlexCEL
Hartelijk dank voor de aanpassing. Ik heb ook een gevorderde (hmmm?) kennis van Excel. Ik ben veel vergeten en nu terug bijgeleerd. Alles komt nu terug :) Vooral de geneste functies begrijp ik nu terug.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan