• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Weeknummers berekenen met behulp van frequenties per jaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

elrosso

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2006
Berichten
82
Ik wil een onderhoudsoverzicht maken. Nu weet ik de 1e onderhoudsdatum en de frequentie per jaar. Zoals in de bijlage staat aangegeven kan de frequentie wekelijk, maandelijks of jaarlijks zijn.

6 WK staat voor iedere 6 weken. 2 MND voor iedere 2 maanden.

In de volgende kolommen wil ik dan de weeknummers bepalen. Kan iemand mij hierbij helpen?

Dank wederom!Bekijk bijlage Map1.xlsx
 
Ik heb een functie toegevoegd die het weeknummer berekent, en formules die op basis van de nieuwe datums het weeknummer. Kijk maar of je er wat mee kunt. De weekfunctie telt een beetje onhandig door, maar daar mag je zelf nog aan sleutelen ;)
 

Bijlagen

  • Map1.xlsm
    15,9 KB · Weergaven: 41
Dank voor de hulp. Nu heb ik een hele waslijst met regels waar WK, MND en JR door elkaar heen staan. Is er ook een formule welke bekijkt welke code er in een cel staat en hier dan mee rekent?
Dus wanneer er in een cel WK staat dan rekent deze per "x-aantal" weken en bij MND rekent deze ook weken uit.
 
Je kunt de formules combineren met de ALS functie. Eén voorbeeldje die je in D2 kunt zetten en doorkopieëren op basis van WK en MND:
Code:
=ALS($C2="WK";isoweeknum(DATUM(JAAR($A2);MAAND($A2);DAG($A2))++($B2*KOLOM(A2))*7);ALS($C2="MND";isoweeknum(DATUM(JAAR($A2);MAAND($A2)+($B2*KOLOM(A2));DAG($A2)));""))
 
formules iets aangepast
 

Bijlagen

  • Map1(1).xlsm
    15,6 KB · Weergaven: 56
Ja, dit is het. Geweldig.
Ondertussen was ik aan het stoeien met een Als dan formule om nu op basis van dit overzicht een weekschema op te stellen met kruisjes bij de weeknummers. Dus wanneer in een reeks "week 13" voorkomt wordt er in de cel van week 13 een "X" vermeld. In de overige weken komt dan niets te staan.

Ik ben ondertussen tot dit gekomen: =ALS(Sheet1!$I$9="13";0;"x")
Nadeel is wanneer ik op Sheet 1 in de aangegeven cellen het getal van 13 naar 10 wijzig gebeurt er niets en blijft de "x" gewoon in de cel staan. willen jullie mij hier ook nog mee helpen?
 
Met deze formule (=ALS(Sheet1!$I$9="13";0;"x")) zet je juist een kruisje als de waarde in I9 geen 13 is. Lijkt mij niet de bedoeling als ik je vraag lees. Als je alleen bij week 13 een kruisje wilt, moet je deze formule gebruiken:
Code:
=ALS(Sheet1!$I$9=13;"x";"")
 
En wanneer ik in regel 9 wil zien of er ergens het getal "13" vermeld staat. Hoe ziet de formule er dan uit? De formules willen bij mij niet werken.

Dus in A1 staat 2, B1 staat 4, c1 staat 6 etc. Wanneer in deze reeks 4 voorkomt wil ik in een cel een "X" zetten. Staat 4 er niet tussen dan moet de cel leeg blijven.
 
Ik heb de formule gevonden welke zou moeten werken: =ALS(AANTAL.ALS(Gegevens!$I9:$AF9;"13")=1;"x";"")

Dank voor de hulp!
 
hoe maak je onderscheid tussen week 13 van 2014 en 2014 ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan