• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wegingsgetal

Status
Niet open voor verdere reacties.

jolly01

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2009
Berichten
486
In het voorbeeld zijn er in A3 3 mogelijkheden: ja, nee of niks(lege cel)

Nou wil ik in B3 een formule die de volgende uitkomsten geeft:
als de uitkomst in A3 = ja dan in B3 1
als de uitkomst in A3 = nee dan in B3 1
als de uitkomst in A3 = niks (lege cel) dan in B3 0

Iemand een idee?
 

Bijlagen

  • weging.xls
    13,5 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Nou wil ik volgens hetzelfde principe in B3 de uitkomst van het totaal van A3:A5.

Code:
=ALS(SOM(A3:A5)="";0;1)

geeft dan 1 en er zou 0 moeten staan.

Wat doe ik fout?
 

Bijlagen

  • weging.xls
    13,5 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
"" geeft aan dat een cel leeg is.
Bij een optelling is de uitkomst nooit "", maar kan de uitkomst kan wel 0 zijn.
Dus kun je beter 0 gebruiken:

Code:
=ALS(SOM(A3:A5)=0;0;1)

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Jolly01,

Maar kan je mij dan vertellen waarom het niet uitmaakt welk antwoord men geeft?

Martin
 
Ik kan nu zien dat een 0 score het gevolg is van een antwoord ( in dit geval "nee") of een 0 score omdat de vraag nog niet is gesteld. In het laatste geval telt de 0 niet mee in de weging. Ik kan dus nu de nee scores mee laten wegen omdat er een 1 naast staat

Leuk trouwens om eindelijk ook eens een vraag te beantwoorden :)
 
Laatst bewerkt:
Maar waarom tel je dan niet gewoon de "Ja" en de "Nee" en de blanco's op het hele formulier? ook dan kan je toch simpel tot een wegingsgetal komen?

Je zou dan deze kunnen gebruiken en hij geeft het aantal ingevulde cellen weer wat volgens mij dan weer gelijk staat aan Ja=1 en Nee=1

=AANTAL.ALS(A1:A10;"*")

Martin
 
Laatst bewerkt:
Ik voeg een gedeelte van de originele sheet bij.

In de W15 van tabblad Adviseur 1 staan vraagtotalen die terugkomen in tabblad Overview in de kolommen F;H; enz.
Wellicht omslachtig maar het gaat er uiteindelijk om dat ik in tabblad Overview cel E41 een gewogen formule heb staan die de scores in kolom E pas meetelt als in de cel ernaast een 1 staat.

Misschien als je zin hebt een paar suggesties ter verbetering van deze tabbladen?

bvd
 

Bijlagen

  • Map1.xls
    89 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Jolly01

Ik heb even wat geprobeerd.
Alleen tabblad adviseur 1 iets aangepast. 1e monitor heb ik de formules aangepast en de hulpkolommen weg gehaald. Ook bij de formule's bij het stukje "Weging" heb ik iets aangepast.

Zelf verder doorvoeren.
Kijk maar wat je ermee doet, heb je nog vragen dan hoor ik ze wel weer.
(ik mag morgen weer werken)

Succes
Martin
 

Bijlagen

  • Jolly01(T).xls
    90,5 KB · Weergaven: 19
Ha Martin,

Door drukte beetje late reactie.
Je hebt met sheet Jolly01(T).xls‎ tabblad Adviseur 1 idd vereenvoudigd :thumb:

Ik haal vooralsnog alleen kolom G uit Map1.xls‎ tabblad Adviseur 1 weg.

Jouw formule in O15.

Code:
=ALS(OF(M16<>"";J16<>"";G16<>"";D16<>"");1;0)

Nu wil ik de formule met een groter bereik in O34

Code:
=ALS(OF(M35:M42<>"";J35:J42<>"";G35:G42<>"";D35:D42<>"");1;0)

en dan gaat er iets fout. (#WAARDE!)

Hoe kan ik de formule nu toepassen op
Code:
M35:M42 J35:J42 G35:G42 D35:D42
?
 
Laatst bewerkt:
Ha, Jolly01

Leuk dat je er weer bent.
De originele formule vergelijkt steeds 1 cel en jij wilt een groep cellen tegelijk vergelijken. Hij zal dan, zover mijn kennis gaat, alleen kijken naar de 1e van de groep en niet naar de rest - daar gaat het fout waarschijnlijk (toch?)

Als iki het me goed weet te herinneren werk je met hulpkolommen die met 1 gevuld worden als er een aantal Ja's waren nu weet ik niet waar deze aan moeten voldoen. misschien heb je wat aan de volgende formule en geef anders eens aan wat je precies wilt dat er gebeurd onder welke voorwaarden.

=ALS(AANTAL.ALS(C4:C8;"Nee")=5;1;0)

Bereik aanpassen en eventueel de voorwaarde (5x "Nee")
 
Ik dacht iets toe te voegen met kolom G maar dat hoeft helemaal niet. Kolom W is nu ook overbodig. Zoals de weging origineel was klopt. Mijn doel is de sheet eenvoudiger te maken. Jouw inbreng om ook kolommen E en F weg te halen is wenselijk. Ik kom er met je goedvinden later op terug.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan