Welk component is de bottleneck voor mijn systeem?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bermuda

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2008
Berichten
137
Hoi,

Ik heb vorig jaar een PC gekocht waarmee ik hoopte nog wel een tijdje vooruit te kunnen.
Nu merk ik toch met de nieuwste games zoals Crysis 3, Bioshock: Infinite e.d. dat ik toch wel wat frame drops krijg als ik alles op Ultra zet. Graag zou ik, als dit niet teveel kost, dit willen verhelpen door mijn huidige bottleneck te vervangen met een beter stuk hardware, maar ik weet niet waar, ten opzichte van welk component, mijn systeem het limiet aan vast stelt. Ik vermoed, aangezien het om gamen gaat, mijn videokaart?

Specs;

Intel Core i7 - 2600K 3.4 GHZ (Overclocked naar 4.3 GHZ)
12 GB Ram
NVIDIA GeForce GTX 570 (4 GB Video Ram)
Voeding 600 Watt

Als ik de GTX 570 vervang door bijvoorbeeld een GTX 650, is mijn processor of beschikbaar geheugen dan de nieuwe bottleneck? Ik weet niet hoe het tegen elkaar op weegt, hoe bereken je zoiets?
Verder lijkt me het vervangen van de voeding niet echt nodig met zo'n wissel?

Alvast bedankt,

Wesley
 
de gtx650 is een heel stuk zwakker dan een GTX570 verder heeft zelfs de GTX680 moeite met Crysis 3 op ultra (ik kan het weten omdat ik die kaart heb)
de GTX650 is een instap game kaart terwijl de GTX570 een high end game kaart is
het mag dan wel van de vorige generatie wezen maar is zeker niet de slechste

je videokaart is de bottleneck in dit geval maar met een GTX650 ga je het ook niet redden
je hebt eerder een GTX670/GTX680 nodig

de cpu kan dit makkelijk ondersteunen zelfs een GTX TITAN zal hij niet bottlenecken
 
Laatst bewerkt:
Handige info, dankjewel firest0rm. Ik ging er vanuit dat later altijd beter was, weer wat geleerd!
Als ik dus een flinke stap omhoog wil naar een punt waarbij de meeste spellen (voor nu) op hoog draaien zou je me dus een GTX 670/680 aan kunnen raden?
Moet ik dan ook nog naar het videogeheugen kijken van de betreffende kaarten of is dit niet zo'n probleem? Als ik namelijk door enkele kaarten navigeer zie ik soms wel dat eenzelfde kaart bijna 2x zo duur is, maar in de duurdere kaart zit dan meer geheugen. Het prijsverschil is dan echt enorm, dit verschilt vaak ook nog per merk... heeft dit erg zware invloed op de prestaties van je PC op de game?

Misschien moet ik er ook bij vermelden dat ik 2 monitoren aan heb van 1920x1080.

En is er een manier om in de toekomst zelf zo'n bottleneck te berekenen, of heeft dit meer te maken met algemene kennis?

Alvast bedankt voor je hulp!
 
Laatst bewerkt:
als je op 1080P gamed is 2GB VRAM genoeg wil je op hogere resoluties gamen heb je meer nodig

het verschil tussen de merken zit hem vooral in de garantie, koel mogelijkheden en binning van chips
sommige chips zijn beter dan andere en als ze door een bepaalde test heen komen worden ze vaak met een standaard Overclock geleverd
dit zal wellicht 5 fps schelen niet echt merkbaar veel

kijk vooral naar een kaart die goed en stil koelt en een langere garantie levert

en bottlenecks kun je het beste via benchmarks op oriënteren
kijk naar cpu benchmarks en gpu benchmarks van anandtech of hardwareinfo
 
Heel erg bedankt, dit moest ik weten! Het kiezen zal in ieder geval een stuk gemakkelijker gaan nu ik wat zekerder ben over bepaalde zaken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan