Welke Koelpasta ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

ROYONIX

Banned
Lid geworden
14 apr 2011
Berichten
4.636
Ik heb zelf nog nooit gebruikt of in handen gehad ( :eek: ) ..
lees ik rond dat zijn verschillende soorten ook voor verschillende temperaturen, zoals koelpasta-wit en dan koelpasta-zilver dan Professionele koelpasta enz.. voor temperatuur's tussen -50°C ~ 150°C dan ook -50°c ~ 180°C lees ik iets over dichtheid ( ? ) en variaties van koel-capaciteiten bij aantal werkende bedrijf's uren enz.

Nu ben van plan mijn PC kast openen en grondig even uitblazen beetje opschonen en ev. misschien die koelpasta gebruiken, maar waar en op welke plekjes bij ventilators die moet je toebrengen of ook ev. waar en op welke plek
bij of op processor dat moet je doen ?
Bovendien welke type koelpasta ( is het geen dan universele ?? ) moet ik hebben, ik gebruik wel zeer veel en soms ook op zeer geavanceerden manieren mijn PC toch heb nooit op grotere temperaturen dan 60/70°C bij processor gemerkt of van moederbord ongv. 36/40°C of video-kaart is zo ook ongv. 30/35/40 °C en DVD/CD Roms ergens niet hoger dan 28/30°C worden ze ..
 
Laatst bewerkt:
Lol, dat spul koelt niets, het is warmtegeleidende pasta en het wordt alleen gebruikt om de oneffenheden uit te vullen dus dat "zeer veel" is zeker niet goed.

Dat spul van Arctic b.v. is prima maar zo zijn er wel meer met metaaldeetjes die het prima doen.

Als je de boel goed zou gaan "lappen" heb je dat spul niet eens nodig dan is de warmteoverdracht, waar het om gaat, optimaal.

Al die reclame uitingen zeggen me niets.
 
:confused: Ach zoals ik zei zelf heb nooit zoiets ook gebruikt en omdat ik zit nu in persoonlijke en delicate situatie met lage inkomsten enz.. en kan niet zomaar mijn eigen systeem bij/of herbouwen dacht ik met koelpasta misschien kan ik levensduur van mijn ventilator's of processor verlengen ( :eek: ? ) ..
 
Koelpasta is alleen aanwezig tussen de CPU en de CPU-koeler.

Wat ik zelf doe in dergelijke gevallen:
a. Ik haal/demonteer de CPU-koeler van de CPU.
b. Ik haal de CPU uit zijn socket [Voorzichtig! Je wilt géén pootjes verbuigen. Doorgaans is een soort hendeltje om de CPU te ontgrendelen). Onthoud of fotografeer hoe de CPU in zijn socket zat (meestal is er een soort puntje die naar een hoek wijst).]
c. Ik blaas de CPU koelerribben schoon.
d. Ik haal m.b.v. pure alcohol (iets van 3 euro bij Kruidvat) de koelpasta van zowel het ondervlak van de koeler als van de bovenkant van de CPU af. Beiden moeten helemaal schoon zijn. Daarna even wachten zodat de evt. resterende alcohol(-sporen) verdampt zijn.
e. 1 rijstekorrel koelpasta in het midden van de CPU, CPU terugplaatsen (vergeet het hendeltje niet, voorzichtig doen dat er geen pootjes verbuigen, zie b.)
f. CPU koeler zo rechtstandig mogelijk op de CPU zetten, zodat de koelpasta zich mooi verspreidt.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
dnties dit lijkt me interessant :thumb: en denk dat moet lukken zal zeer zeker proberen doen en heb zelfs filmpje binnen over binnengehaald zodat ik stappen kan volgen ..

Zelf heb vele jaaren ( en langer nog ) in grote buizen-fabriek gewerkt met ook zeer groote lawaaiige machines welke moesten we absoluut wekelijks onderhouden en smeren met speciale grafiet-vet om slijtage's te voorkomen, toch is me in achterhoofd nog steeds niet logisch hoe vet koelen kan, altijd heb ik die bij machines voor en tegen slijtage's gebruikt ..
Maar oke het is ook bekend dat vele mensen die koelpasta gebruiken ze, en ik wil ook eens kijken of wat dat is uitproberen .

Zo ongv. -->> http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1557012

En bij ventilators ( fan's ) is lijkt me niet echt plek waar je koelpasta gebruiken kan toch ? :(
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan