• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

werkblad kopiëren met nieuwe naam

Status
Niet open voor verdere reacties.

Logistiek

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2008
Berichten
74
Hallo

ik heb een vraag, mijn bedoelng is om een bestaand werkblad (bv blad1) met een macro een kopie temaken waardan eerst wordt welke naam dat nieuwe werkblad moet krijgen.

heeft iemand een voorstel??
 
bewerken => copieren

ja, ik heb wel een idee:D

kies bewerken => vervangen of kopieren werkblad
vink : maak een copie aan
klik aan waar je het werkblad geplaatst wil hebben.

een exacte copie van het orgineel is nu als een apart werkblad toegevoegd.

heb je vragen laat het gewoon even weten,

Met vriendelijke groeten,

Oeldere
 
dat is wel eenoplossing voor mensen die (redelijk) goed met excel kunnen omgaan maar ik juist iets aan het maken voor mensen die dat niet kunnen en daarom zou het via een macro heel handig zijn dan hoeven ze alleen maar de naam in tevullen.
 
Deze macro kopieert het actieve werkblad, plaatst het achter de bestaande werkbladen,
en geeft het de naam die jij er aan geeft.
Code:
Sub Macro1()
ActiveSheet.Copy After:=Sheets(Sheets.Count)
naam = InputBox("Naam van het werkblad?")
ActiveSheet.Name = naam
End Sub
Succes er mee!
 
Deze macro kopieert het actieve werkblad, plaatst het achter de bestaande werkbladen,
en geeft het de naam die jij er aan geeft.
Code:
Sub Macro1()
ActiveSheet.Copy After:=Sheets(Sheets.Count)
naam = InputBox("Naam van het werkblad?")
ActiveSheet.Name = naam
End Sub


dit werk goed maar nu ik er zo mee bezig ben kom ik toch to de conclusie dat ik toch eigenlijk de kolomen a t/m j aleen naar een nieuwe werkblad mee wil nemen kan dit dan ook ?
 
dit werk goed maar nu ik er zo mee bezig ben kom ik toch to de conclusie dat ik toch eigenlijk de kolomen a t/m j aleen naar een nieuwe werkblad mee wil nemen kan dit dan ook ?
Ja, dat kan.
Even snel gemaakt (kan dus beter, maar werkt wel):
Code:
Sub Macro1()
Columns("A:J").Copy
naam = InputBox("Naam van het werkblad?")
Sheets.Add after:=Sheets(Sheets.Count)
With ActiveSheet
.Paste
.Name = naam
.Range("A1").Select
End With
Application.CutCopyMode = False
End Sub
Suces er mee!
 
Laatst bewerkt:
Prima

Dank je wel helemaal goed zo. je heb weer een paar mensen blij gemaakt
bedankt nog maals en wie weet tot later:thumb:
 
Vermijd onnodige variabelen in je code
Code:
Sub Macro1()
Columns("A:J").Copy
With Sheets.Add
    .Paste
    .Name = InputBox("Naam van het werkblad?")
    .Range("A1").Select
    .Move , Sheets(Sheets.Count)
End With
Application.CutCopyMode = False
End Sub
 
ik weet ook ff niet welke hij bedoel maar ook deze werkt perfect. en ik ben er weer erg blij mee zo leer ik elke keer toch weer een beetje bij en dat alles terwijl de vraag al op opgelost stond Ik vind helemaal supperrrrrrrrrrrrrrrr en hoop hier nog veel te leren helpmij is geweldig.:thumb:
 
ik weet ook ff niet welke hij bedoel...
Er staat maar 1 variabele in mijn macro en die heb ik met opzet wél gebruikt
(wordt door bakkertje trouwens ook gebruikt).
Als je het helemaal netjes wil doen, zou je die variabele aan het begin van de macro nog kunnen declareren,
maar voor het gebruik van de macro (qua snelheid e.d.) maakt dat in zo'n kleine macro niet merkbaar iets uit.
 
@ Zapatr
die heb ik met opzet wél gebruikt
Waarom dan wel ? Wat is het nut ? Waar gebruik ik deze variabele aangezien ik de naamgeving rechtstreeks koppel aan de .Name-functie zonder eerst de omweg van de variabele te maken ?
 
Wel bakkertje, ik heb er een gewoonte van gemaakt om in mijn eigen toepassingen een aantal variabelen bewust te gebruiken. Vandaar dat ik geneigd ben om dezelfde gewoonte ook bij macro's voor anderen ook toe te passen. Nu zou je kunnen zeggen dat dat een slechte gewoonte is, maar voor mij is het dat niet. Ik heb een overicht van alle variabelen die ik in mijn toepassingen gebruik en waar ze voor staan. Dat maakt het heel eenvoudig om nadien wijzigingen in die macro's aan te brengen. Ik weet dat een en ander de werking van macro's kan vertragen, maar dat is in mijn toepassingen niet merkbaar, ik heb dat jaren geleden wel eens getest.
De ene variabele die ik in bovenstaande macro gebruikte, heb jij inderdaad niet gebruikt. Maar wel of niet gebruikt, het zal voor de vragensteller niets uitmaken.
Tot slot: alles kan beter, ook mijn oplossingen (maar dat schreef ik hierboven al).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan