• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

wijzigen naam excelbestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mexcelle

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2009
Berichten
7
Hallo,

Ik heb een registratie gemaakt in excel, waar verschillende mensen mee moeten werken. Deze mensen hebben weinig kennis van excel e.d.
Omdat dit bestand weer gekoppeld wordt aan een 2de bestand mag de bestandsnaam niet gewijzigd worden.
Om fouten te voorkomen wil ik deze optie uitschakelen.
Is dat mogelijk?

Groetjes, Mexcelle
 
Zet onderstaande code in ThisWorkbook van de VBE.

Code:
Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
If SaveAsUI = True Then
    MsgBox "Dit bestand mag niet onder een andere naam opgeslagen worden. ", vbExclamation, "Bestandsnaam mag niet veranderd worden!"
    Cancel = True
End If
End Sub

Zodra men in het bestand kiest voor Opslaan als, verschijnt een melding en kan men het bestand niet opslaan onder een andere naam.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Zijn hier de mogelijkheden van een sjabloon of het kenmerk 'read only' niet voor?
 
Dankjewel voor het meedenken. Dus blijkbaar alleen waarschuwing mogelijk. Rest het heropvoeden van de gebruikers van dit bestand ;-)
Groet, Mexcelle
 
Als je de code uit Post#3 gebruikt, krijg je toch niet alleen een melding, maar kan je de bestandsnaam ook niet wijzigen. Dit doet dan toch exact wat jij vraagt, niet ???:confused:
 
Rudi, het klopt wat je zegt. Maar via Windows optie naam-wijzigen kun je de naam altijd gewoon wijzigen. Dat krijg ik niet uitgeschakeld blijkbaar.
Gr. Mexcelle
 
Verberg het dan in Verkenner en laat het enkel openen en sluiten via een macro in een basisbestand zou ik zeggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan