• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

window passend maken aan selectie

Status
Niet open voor verdere reacties.

ericabt

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2008
Berichten
104
hallo,

Ik heb de volgende vraag:
Is het mogelijk om het window van het betreffende workbook te laten fitten naar een celselectie?

Voorbeeld:

Het geselecteerde gebied is A1:K16. Na deze selectie moet het programmawindow zich fitten rond deze selectie, zonder dat de selectie vergroot of verkleind wordt.

Ik kan hier niet echt iets van vinden.

groet,

Eric
 
En met "programmawindow" bedoel je Excel zelf? Misschien dat je het doel ervan eens kunt toelichten en dat er dan heel andere oplossingen komen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi ja,

Ik bedoel inderdaad excel zelf.
Onderstaande code heb ik gevonden op internet, maar deze pakt het actieve window en niet het excelwindo.

Code:
    With Application.ActiveWindow
        .WindowState = xlNormal
        .SmallScroll Down:=4
        .SmallScroll ToRight:=2
        .Top = 15
        .Left = 200
        .Width = Range("C5:J5").Width - 6
        .Height = Range("C5:C29").Height - 7
    End With

Wat ik wil is dat het excelvenster zo klein mogelijk is (dus passend om de te gebruiken cellen), zodat dit over het scherm verplaatst kan worden en het gebruikt kan worden naast andere programma's. Een userform zou mogelijk een oplossing zijn, maar dan ben ik nu wel op slopershoogte, helaas. Uiteraard kun je dit zelf fitten, maar iedere tab heeft een ander bereik, dus het zou wel mooi zijn als dit geautomatiseerd kunnen worden. Ik heb al wel voor elkaar dat alle ribbons, scrollbars etc uit beeld zijn, nu deze laatste stap nog.
 
Kijk ook eens naar dit:
Code:
With Application
    .WindowState = xlNormal
    .Top = 
    .Left = 
    .Zoom = 
    .Width = 
    .Height = 
End With

Dus zonder ActiveWindow,
Waarbij je dan de betreffende waarden berekend aan de hand van de coördinaten van het geselecteerde gebied.
 
Laatst bewerkt:
@ edmoor,

Bedankt. Het principe werkt. Ik laat op basis van celwaarden in de eerste kolom en rij het bereik bepalen. Alleen ben ik er nog niet helemaal uit hoe er nu precies gefit wordt. Het lijkt nog niet helemaal goed te gaan.

Ik heb een voorbeeldje gemaakt.


Bekijk bijlage test.xlsm
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb nog een voorbeeldje gemaakt waarin duidelijk wordt dat ik het venster niet helemaal goed uitgelijnd krijg. Het doel is het window netjes rond de groene contour te krijgen (een heel klein beetje verschil is acceptabel). Het lukt me niet om dit voor elkaar te krijgen. Waar gaat het niet goed of wat ontbreekt er nog in mijn tekst.

Bekijk bijlage test.xlsm

Alvast dank
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan