Word-document samenvoegen met Excel-velden

fj.vanlochem

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2005
Berichten
6
Ik wil een Excel veld met een opmaak "Valuta" met 2 decimalen samenvoegen in een Word-document. In dit Word-document selecteer ik een bestaande Excel-lijst en voeg de Excel-velden in middels "Samen-velden invoegen'. Het valuta-veld dat wordt ingevoerd neemt niet de opmaak mee van het Excel-veld (2 decimalen) maar met meerdere decimalen, soms zelf 8 of 10. Hoe kan ik het verhelpen?
 
Wellicht is het een idee om in Excel een berekend veld te maken met als resultaat de tekst "€ 125,45" en dat veld dan gebruiken in de import in Word?
 
Zorg dat je in excel niet de weergave naar 2 decimalen zet maar echt de waarde naar 2 decimalen.

Dat doe je met de VAST functie

Geef de cel aan waar de waarde staat, geef het aantal decimalen aan, en geef aan of 1000 tallen door een punt moeten worden gescheiden (0, is geen punt, 1 is wel punt)

Code:
=VAST(A1;2;1)

Deze getallen plak je als harde waardes in de kolom die je wil laten samenvoegen.

Plaats even een voorbeeldbestand (fictief)
 
Laatst bewerkt:
Geen van de aangedragen oplossingen gaat werken, omdat Word uit Excel de opgeslagen waarden ophaalt, niet de opgemaakte. Al zou je in Excel met een formule TEKST de waarden zodanig kunnen omzetten dat de opmaak overeenkomt met zoals je het in Word wilt hebben. Maar het is ook helemaal niet nodig om het in Excel op te lossen; je kunt het Samenvoegveld namelijk prima opmaken als valuta met de juiste parameter. Rechtsklikken op het veld, en dan <Veld bewerken> kiezen. Dan kun je met de Opties het getal veld precies zo opmaken als je hebben wilt.
Mijn advies in deze is dus: vergeet oplossingen in Excel, en los het op waar het hoort: in Word.
 
Als aanvulling hier de juiste code om zowel Valutateken als getalopmaak in het Word Samenvoegveld correct in te stellen:
Code:
{ MERGEFIELD JouwVeld \# "€ #.##0,00;-€ #.##0,00" }

Voorbeeldbestand is overigens nergens voor nodig, gewoon de opmaaksectie kopiëren en in je eigen veld plakken.
 
[...] Je kunt het Samenvoegveld namelijk prima opmaken als valuta met de juiste parameter. Rechtsklikken op het veld, en dan <Veld bewerken> kiezen. Dan kun je met de Opties het getal veld precies zo opmaken als je hebben wilt.[...]
Nooit geweten, dit is uiteraard een veel betere oplossing... 👍
 
Yep :). Wél even een ander veldtype (numeriek) gebruiken zodat je uit getal opties kunt kiezen; bij Samenvoegvelden zie je vaak tekstopties zoals Beginhoofdletter, wat bij valuta en getallen uiteraard geen zin heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan