• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken naar specifieke tekst en dan voorwaardelijk opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kaalbartje

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2020
Berichten
91
Hoi,

Ik ben op zoek naar een manier om bepaalde rijen te kleuren. Dit op basis van een cel of daar wat in gevuld is.
In het voorbeeld bestand zijn 2 kolommen. Kolom B is nu leeg. De bedoeling is dat als de cel in bv B2 iets aan tekst bevat (dus niet leeg) dat dan alles wat in A2 staat gezocht wordt en groen kleurt in kolom A

In dit geval kleurt dan A2 t/m A6.

Het betekent dat de hele map Desks overgaat. Als ze B2 leeg laten maar B3 t/m B6 wel wat invullen kan dit. Ze bepalen waar deze map heen moet met wat ze invullen in kolom B. De gebruiker weet dit (krijgen ze als uitleg)

Macro's vinden de gebruikers vaak lastig ivm de beveiligingsmeldingen dus bij voorkeur zonder. Hulpkolommen uiteraard welkom.
 

Bijlagen

  • TestBestand.xlsx
    33,2 KB · Weergaven: 11
dit?

als je nu in B2 een deel van de tekst uit A2 tikt kleurt deze groen.
 

Bijlagen

  • Kopie van TestBestand_GB.xlsx
    34,2 KB · Weergaven: 14
Hoi,

Dank voor je snelle reactie.
Nog niet helemaal. Als ik in B2 iets invoer dan verwacht ik dat A2 t/m A6 ook groen kleuren. Dit omdat deze ook de tekst van A2 als een deel van de tekst hebben.
Idem voor B7. Dan A7 t/m A12

Maar ook als B7 leeg is en B9 is gevuld. Dan moeten A9 t/m A12 ook kleuren omdat deze ook de tekst van A9 heeft.
 
Bart, mag er alleen gekleurd worden vanaf de plek waar je invult?

kan er op meerdere rijen in de B kolom ingevuld worden? en wat moet er dan kleuren?

geef eens wat voorbeelden van rariteiten.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Hij wordt in ieder geval getriggert door kolom B. Als die leeg is dan hebben ze er nog niets van gevonden tenzij de bovenliggende map dus al is aangegeven.
Ik zal de excel wat meer invullen.

Ik heb even wat verschillende kleuren gebruikt om het duidelijk te maken. Dat hoeft niet hoor. 1 kleur is prima.

Je zie dat Balie de hele map Balie triggert. Die andere hoeven dan niet ingevuld te worden maar wel moeten ze kleuren omdat G:\test\Desks\Balie\ gevonden moet worden.

Bij Communicatie (regel 7) neem ik niet de hele hoofdmap over maar ga ik voor de submappen wat afspreken. Zo gaat Afspraken naar Afspraken (moet gezocht worden naar G:\test\Desks\Communicatie\Afspraken (uitA8) maar bewegwijzering wordt ook weer gesplitst. Bewegwijzering zaal 1e gaat naar Aanwijsborden en de andere naar een andere map.
 

Bijlagen

  • TestBestand.xlsx
    32,7 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
Bart, wil je vraag voor vraag beantwoorden
1) waarom moet er wat kleuren als je "Archief" of "Ronde archief" invoert?
2) waarom moet er iets kleuren als je "Aanwijsborden zaal" invoert?
3) als je "Balie" op rij 4 invult (ipv rij 2) moeten rij 2 en 3 dan ook gekleurd worden?
4) als je "Balie" op rij 2 en rij 4 invult wat dan?
5) als je "Balie" alleen in rij 11 invult wat moet er dan ingekleurd worden?
 
Hoi,

Dank voor je snelle reactie.
Nog niet helemaal. Als ik in B2 iets invoer dan verwacht ik dat A2 t/m A6 ook groen kleuren. Dit omdat deze ook de tekst van A2 als een deel van de tekst hebben.
Idem voor B7. Dan A7 t/m A12

Maar ook als B7 leeg is en B9 is gevuld. Dan moeten A9 t/m A12 ook kleuren omdat deze ook de tekst van A9 heeft.

Dan gaat mijn oplossing niet werken. Die is gebaseerd op VIND.SPEC en die kijkt idd naar 1 cel. Ik denk dat je met een INDEX functie verder komt maar daar heb ik even de oplossing niet paraat.
 
1) waarom moet er wat kleuren als je "Archief" of "Ronde archief" invoert? Het is een bestand die gebruikt wordt om mappen te migreren. Ze geven dus in kolom B aan naar welke map het moet. Ik heb nu maar een voorbeeldje gemaakt.
2) waarom moet er iets kleuren als je "Aanwijsborden zaal" invoert? Dit is de nieuwe map. Alle submappen worden ook meegenomen als die er zijn.
3) als je "Balie" op rij 4 invult (ipv rij 2) moeten rij 2 en 3 dan ook gekleurd worden? Nee. Balie is de hoofmap. Die andere zijn submappen. In dit geval is er geen verdere hiërarchie in submappen
4) als je "Balie" op rij 2 en rij 4 invult wat dan? Invullen van rij 4 is niet nodig omdat deze al meegenomen wordt door het invullen van rij 2
5) als je "Balie" alleen in rij 11 invult wat moet er dan ingekleurd worden? Alleen rij 11 in dit geval. Als er nog meer submappen waren (voorbeeld G:\test\Desks\Communicatie\Bewegwijzering\BewegwijzeringTentamenlit. 1e\test1) dan moet die ook meegenomen worden.

Helpt dit?
 
ik ben benieuwd of deze klopt. (het maakt niks uit wat je in de B kolom intypt )
2 hulpkolommen (het kan ook met minder)
de VO is alleen voor de eerste 12 regels ingesteld
 

Bijlagen

  • TestBestand sp 1.xlsx
    34,3 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Yes. Dit is precies wat ik bedoelde.
Super!
Ik zal hem toepassen op het grote bestand.
:thumb: Super service weer.
 
Bart, heb je wel goed getest?
als je in B4 bvb test in tikt klopt het dan nog?

zo niet hoor ik het graag. en krijg je een andere oplossing
 
Hoi,

Jazeker klopt dat. Hij kijkt naar map G:\test\Desks\Balie\Balie-overleg. Daar is er maar 1 van.
Als je een tweede regel maakt met Balie-overleg gaat deze prima mee.
 
maar, de invulling in B2 zorgde eerst voor een kleuring tot regel 6
en als je iets in B4 zet loopt de kleuring niet meer door tot regel 6
is dat de bedoeling?
 
Klopt dat zag ik ook maar dat is eigenlijk wel mooi. Dan is het duidelijk dat de andere mappen ook gedaan moeten worden.
Misschien kom ik daar nog op terug maar dat lijkt mij een leuk neveneffect in dit geval.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan