• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zowel absolute aantallen als percentages in samengesteld staafdiagram plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Djibril

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
37
Beste,

ik heb een voorbeeldfile gemaakt om mijn probleem uit te leggen:
ik wil elke maand een samengesteld staafdiagram genereren en hierbij wil ik in elk onderdeel van de staaf de absolute bijdrage plaatsen: tot hier geen probleem zoals je in de file ziet.
Nu zou ik graag naast elke deel van de staaf ook de relatieve bijdrage willen plaatsen, dus de % zoals ze in de file staan.
Weet iemand hiervoor een mogelijkheid zodat ik geen 2 aparte grafieken moet maken, 1 voor de absolute aantallen en 1 voor de percentages?

Beste groeten,
Djibril
Bekijk bijlage vb_helpmij.zip
 
Zoekfunctie? Je wilt toch een staafdiagram maken? Dat kun je in het programma Excel van bijvoorbeeld OpenOffice.org maken.
 
Zoekfunctie? Je wilt toch een staafdiagram maken? Dat kun je in het programma Excel van bijvoorbeeld OpenOffice.org maken.

Ik zit in het forum in Excel en mijn file in de openingspost is ook van Excel (maar in ZIP-formaat aangezien dit zo wordt gevraagd in een sticky) dus ik dacht dat je op de zoekfunctie doelde...
 
20kdg2e.png



Beter?
 
Sorry, maar ik snap je niet goed, is er iets niet duidelijk aan mijn vraag?
Ik wil gewoon in mijn openingsfile de percentages in mijn getrapt staafdiagram plaatsen, horend bij elk onderdeel van de staaf...
Dus gewoon de cijfers naast elk trap en geen nieuwe staven voor de percentages
Ik vraag me af excel een optie aanbiedt die zowel de absolute aantallen als relatieve % in 1 staaf verenigt?
 
Laatst bewerkt:
iedere label met het handje herbenoemen ofwel een stukje vba.
Enige nadeel, als je de gegevens verandert, dan moet je de macro ook even laten lopen. Dat zou je desnoods met een change_event kunnen automatisch laten gebeuren.
 

Bijlagen

  • vb_helpmij(2).xls
    51 KB · Weergaven: 99
Thanks cow18, dit is het wat ik zocht!
Ik ga de VBA code zo snel mogelijk bekijken en zien of ik ze kan aanpassen aan het document waarin ik effectief aan het werken ben (vertrouwelijk)
Ik zal de vraag daarom voorlopig nog op onopgelost laten staan (aangezien ik evt. nog wat vragen omtrent deze topic zal stellen), tot ik zeker weet dat ik de code volledig snap en kan aanpassen aan andere files.

Alvast heel hard bedankt!
 
Beste,

ik heb een minder ingewikkelde variant op mijn initiele vraag.
Zoals u ziet in de bijlage worden in het staafdiagram de absolute aantallen van de appels in een bepaalde maand getoond, waarbij de Y-as de procentuele verdeling toont. Nu zou ik (zonder een tabel met percentages op te stellen) graag hebben dat in elk onderdeel van de staaf het procentuele aandeel van dat onderdeel in die maand wordt weergegeven ipv dat het absoluut aantal appels wordt weergegeven.
Concreet voor dit voorbeeld: in maart 09 zijn er 2 appels C, maar het totaal is 4 appels dus ik zou willen dat de groene rechthoek van de staaf 50 % bevat (2/4) ipv 2

Is hier een eenvoudige manier voor of moet er eerst een tabel worden opgesteld met procentuele verdelingen? Het lijkt me iets eenvoudig maar voorlopig heeft de optie "Data Labels" me nog niet wijzer gemaakt...

Beste groeten,
Djibril
 
Ik heb het trouwens op volgende bijlage:
 

Bijlagen

  • vb_helpmij.xlsx
    10,7 KB · Weergaven: 77
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan