• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal maanden berekenen; optellen hoogste waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

sabor

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2004
Hallo,

Vraag 1: Aantal maanden berekenen.
Ik wil het aantal maanden berekenen tussen twee data. Bijv. het aantal maanden tussen 1 januari 2006 tot 1 september 2010.

Vraag2: Optellen van de 5 hoogste waarden.
Ik heb in een kolom van A1 t/m A10 diverse getallen staan. Nu wil ik de som weten van de 5 hoogste getallen.

Wie weet de formules voor bovenstaande vragen?

Alvast bedankt.
Sabor

Sabor,
Kijk / zoek eerst eens in de helpfunctie van Excel op "maand". Of zoek eens op dit Forum.

Hallo Diezel,

Dat heb ik vooraf gedaan, maar kon niet iets vinden wat het antwoord is op mijn vragen.

gr
Sabor

Zo uit de help van Excel:

Het verschil tussen twee datums berekenen
=MAAND(A2)-MAAND(A1) Alle maanden die tussen twee datums liggen in hetzelfde jaar
=(JAAR(A4)-JAAR(A3))*12+MAAND(A4)-MAAND(A3) Alle maanden die tussen twee datums liggen met meer dan een jaar tussenruimte.

Idem voor de formule MAX:
=MAX(A1:A10)

Diezel,

Bedankt voor de oplossing van vraag 1.

Hopelijk weet je ook het antwoord op vraag 2.

gr
Sabor

Sabor,
Ik had een stille hoop dat je met de hint (=MAX(A1:A10)) was gaan zoeken in de Excel help.
Maar goed, hier dan de formule:
=SOM(GROOTSTE(A1:A10;1)+GROOTSTE(A1:A10;2)+GROOTSTE(A1:A10;3)+GROOTSTE(A1:A10;4)+GROOTSTE(A1:A10;5))

Diezel,

Mijn dank ik groot. Waarschijnlijk niet kunnen vinden omdat mijn versie in het Engels is.
Evengoed bedankt voor de moeite en excuus voor het ongemak.

gr
Sabor

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan