Boot disk Failer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dajies

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2006
Ik heb een tweede(hands) pc aangeschaft. Omdat ik de hardeschijf wilde formateren en dit niet lukte heb ik deze uit de pc gehaald. Vervolgens heb ik deze aan mij andere pc gehangen en geformateerd. Nu heb ik de hardeschijf teruggeplaatst en weer aangesloten. Nu start ik de pc op en ik zie dat er geen lampjes knipperen van de cd rom station(s), wel het lampje van de diskette drive. Verder is in het scherm te lezen

DETECTIN PRIMARY MASETER - NONE
DETECTING PRIMARY SLAVE - NONE
DETECTING SECONDARY MASTER - NONE
DETECTING SECONDARY SLAVE - NONE

Vervolgens staat er:

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Alle verbindingen zitten goed vast, de cd rom/dvd speler krijgen blijkbaar geen stroom.
Het lampje van de voeding op het moederboard brand.

Wat te doen - wie heeft voor mij de goude tip ????
Voordat ik de HD schijf uit de pc haalde werkte de pc met windows xp zonder problemen.

Dajies

Ga in de BIOS (je krijgt normaal gesproken een melding als Press DEL to enter BIOS of zoiets).

Kies voor het herstellen van de fabriekswaarden (iets als: Restore to factory defaults of zoiet). Hopelijk vind ie dan wel weer bij je schijf.

Na herstart, zet in de BIOS ook de tijd & datum goed, als die dan verkeerd staan.

Tijs.

NIET DOEN die bios reset !

uitleg in volgende bericht.

Laatst bewerkt:
Als jij die pc 2e hands hebt gekocht, dan mag je aannemen dat het bios helemaal getweakt is naar de in die pc zittende hardware. Ik zou dus never en nooit de fabriekswaarden herstellen en wel om de doodeenvoudige reden dat je niet alle in de machine zittende hardware (goed genoeg) kent, om het bios weer te tweaken ALS het spul zou gaan werken na de reset.

M.i. is het veel interessanter om de fout te gaan zoeken:

weet je echt 100% zeker dat je alles goed hebt aangesloten?
m.b.t. jouw opmerking over het formatteren in een andere pc -> ik mag aannemen dat je toen de jumpers op die harddisk hebt moeten wijzigen? Heb je de master / slave instelling daarna weer goed gezet?

Weet jij zeker dat je de kabels van de CDrom en de hdd niet verwisseld hebt, eventueel in combinatie met het niet terugzetten van de slave / master instelling?

Tijs : ik wil mij natuurlijk niet (direct) bemoeien met jou beantwoording van de vragen, maar zonder dat jij / wij weten HOE deskundig / bedreven topicstarter is in het tweaken van een bios, lijkt mij het advies om het bios even te resetten niet het meest handige / wenselijke? Stel dat topistarter niet zo bedreven is? Dan heeft 'ie mogelijk een langzaam / niet goed werkende pc na de reset. DAAR zal 'ie ook niet vrolijk van worden........

Laatst bewerkt:
DETECTIN PRIMARY MASETER - NONE

Voor het bovenstaande,de hardware detection (indien aanwezig)in het bios draaien?

Vervolgens staat er:

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Deze melding krijg je naar mijn idee,omdat er geen besturing wordt aangetroffen en dat is logisch na een format ;)

[...]Tijs : ik wil mij natuurlijk niet (direct) bemoeien met jou beantwoording van de vragen, maar zonder dat jij / wij weten HOE deskundig / bedreven topicstarter is in het tweaken van een bios, lijkt mij het advies om het bios even te resetten niet het meest handige / wenselijke? Stel dat topistarter niet zo bedreven is? Dan heeft 'ie mogelijk een langzaam / niet goed werkende pc na de reset. DAAR zal 'ie ook niet vrolijk van worden........

Denk eraan, dat de harddisk in een andere computer is geweest voor formattering! Daar zijn ook geen 'speciale waarden' m.b.t. deze harde schijf ingesteld (geweest), tenminste, dat meldt de poster niet.
Als in de BIOS van de originele machine afwijkende waardes staan m.b.t. de schijfparameters staan gaat het dus never nooit werken in de originele computer. Een hernieuwde herkenning met de volledige parameters is dus imho wel degelijk nodig... Graag commentaar als ik dat verkeerd zie.

@Wonderer: Het wel of niet hebben van een partitie is niet direct relevant bij de herkenning van de harde schijven door de bios. Dat wordt pas interessant als de bios herkenningsfase voorbij is, en er van de harddisk opgestart moet worden.

Nog een tip: Als de jumpersettings van de harddisk gewijzigd zijn voor die formattering in die andere machine, wel weer terugzetten naar waar die jumpers eerder op stonden! Ik vermoed dat daar het probleem ligt. Ook de plek op de IDE kabel weer precies zoals ie uit de originele machine gehaald is terugzetten.

Edit: Natuurlijk kan ook de IDE kabel kapot zijn. Pak een werkende andere, en probeer het uit wat er gebeurt, als uitvoering van bovenstaande tips niet geholpen hebben.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Toen ik de HD aan de andere pc hing werd er niets gevraagd, hij herkende de HD als een nieuw stukje hardware, dus ik heb geen jumpers gewijzigd. Wat ik ook toen niet heb gedaan is master/ slave instelling goed gezet.

Het is voor mij allemaal nieuw dus als dit nog moet gebeuren, vertel hoe dit te doen.

Gr. Dajies

Tijs, ik bedoel met die waardes niet direct hdd waardes, maar alle ovrige instellingen in het bios zoals bijvoorbeeld de FSB instelling / AGP waarde / USB enabled of disabled etc. etc.

Het feit dat geen primaire en secundaire apparaten worden gevonden wijst m.i. op verkeerde bekabeling en / of jumperfout.
Idd. kan kabelbreuk ook nog de oorzaak zijn, maar dan zou het wel toevallig zijn dat beide kabels naar de kl**ten zijn.

Laatst bewerkt:
Ik ben bereid even de bios-instellingen betreffende harde schijven voor je na te lopen, indien ik een handleiding van het moederbord op Internet vinden kan.
Geef me ajb. de fabrikant en het type van het moederbord.

Tijs.

Moederbord

In mijn computer zit een:

ASUS A7N266-C
JumperFree DDR DRAM
266MHZ FSB

NVIDIA nFORCE 415-D Chipset
Socket A Motherboard

Ik hoop dat je hier genoeg aan hebt.

Gr. Dajies

Even los van biosinstellingen en andere instellingen en daaruit voortvloeiende problemen:

maar m.i. betekenen staat / slaan de boodschap(pen):

DETECTING PRIMARY MASTER - NONE

los van de biosinstellingen, iig. v.w.b. de door topicstarter verrichte handeling door de schijf elders te formatteren, op voeding / kabel / jumper problemen.

Laatst bewerkt:
Ok, mocht je ooit nog drivers, firmware etc. nodig hebben: Dit is de link naar de juiste software, drivers etc.

Ok, ga in de BIOS van de computer, m.b.v. het drukken van de DEL toets op het toetsenbord zodra de pc is aangezet. Kijk na of bij Primary Master, Primary Slave, Secondary Master en Secondary Slave de waarde Auto staat.

Ga met je pijltje naar rechts toets naar de sectie Advanced. Kijk na of MCP IDE Controller op Both staat.

Dat zijn alle opties die direct met harde schijven te maken hebben. Als je wat wijzigen moest, druk op F10 om in het opslagmenu te komen. Kies voor Exit saving Changes.

Heeft dit niets opgeleverd, dan eerst kijken voor een andere kabel. Mocht dat niet lukken, en je harddisk doet het in je andere systeem nog wel goed, kijk dan na of alle harde schijven en cd/dvd apparatuur wel correct is aangesloten op hun kabels, én zorg ervoor dat ze ook voeding krijgen d.m.v. een correct aangesloten voedingskabeltje!

Voel aan de harddisk of hij ook is gaan draaien als de stroom er weer opgaat en je op de aan/uit knop gedrukt hebt. Is ie niet gaan draaien, dan een andere voedingskabeltje proberen. Draait ie dan nog niet, dan is misschien de voeding te zwak, of de harddisk kapot...

Mocht bovenstaande allemaal zijn nagezocht, doe dan die terugzetting naar Fabriekswaarden. Doe dat in de Bios door F10 te drukken en te kiezen voor Load setup defaults, waarna je weer kiest voor Exit saving changes.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Even los van biosinstellingen en andere instellingen en daaruit voortvloeiende problemen:

maar m.i. betekenen staat / staann de boodschap(pen):

DETECTING PRIMARY MASTER - NONE

los van de biosinstellingen, iig. v.w.b. de door topicstarter verrichte handeling door de schijf elders te formatteren.

Je bedoelt dat de instellingen blijkbaar al staan op automatisch detecteren van harddisks. Daar heb je gelijk in. Goed opgemerkt. Toch kan het (wel in uiterste instantie) geen kwaad om de standaard ingebakken instellingen van de fabriek te gebruiken.
Is er dan nog wat mis, dan meldt de bios dat vanzelf wel. (Bijvoorbeeld over verkeerde ingestelde geheugensnelheid, FSB etc.).

Tijs.

Bedankt

Tijs, ik ga het proberen, trouwens het lijkt wel of de cdrom dvd en hardeschijf geen spanning krijgen. Maar ik ga het uitzoeken, ik heb de tijd.

Ik ben bang dat ik hier ga passen.
Ik blijf echter van mening dat het niet nodig is / moet zijn, om biosinstellingen te veranderen als tenminste niemand daar in heeft zitten rommelen.
Bij slechts het verwijderen en weer terugplaatsen van een hdd ZONDER dat tussentijds iemand iets aan bioswaardes heeft veranderd, kan het m.i. niet dat daar de oorzaak zit.

Tijs: je slaat met de FSB opmerking de "spijker op z'n kop".
Als de machine 133 aankan terwijl door een reset 100 als standaard wordt ingesteld, dan gaat de pc / het bios je daar helemaal niets over zeggen. Je hebt door de reset echter dan wel een langzamer werkende pc. Hetzelfde voor de AGP snelheid. Als de kaart 8x aankan terwijl het bios standaard op 4x staat ingesteld, ook dan krijg je daar GEEN melding van.

Hooguit met een progje als Everest dat je in de "kleine" lettertjes / adviezen daar iets leest van: "Uw computer is momenteel voor 4x AGP geconfigureerd, terwijl uw kaart 8x aankan".

De fabrieksinstellingen zijn wel VEILIGE instellingen (conservatief, zeg maar). Dus sluit dat mogelijke bronnen van ellende uit. Nadat het weer werkt, kun je dan met die basisinstellingen weer gaan prutsen om te kijken of het sneller/beter kan.

Tijs.

Mee eens, maar dan verwijs ik naar een eerder bericht van mij waarin ik mij afvraag hoeveel mensen het "gegeven is" om in het bios de meest onmogelijke en nietszeggende waardes "zo maar even te gaan veranderen"...............?

Waarbij de ene waarde soms nog wel eens kan afhangen van een ander ingestelde waarde, kortom, voor een leek niet te doen.

Laatst bewerkt:
Nog even dit

Zit een op een pc een beveiliging tegen het maken van een (kort)sluiting.
Met andere woorden zit er een zekering in. Misschien een domme vraag,
maar als je niets vraagt wordt je ook niets wijzer.

Gr. Dajies

Voorzover ik weet niet.

Ik geloof echter niet dat daar je probleem zit, want je schreef dat de diskdrive nog wel spanning krijgt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan