• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Werkdocument standaard openen met het eerste blad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gert112

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2001
Beste,

Ik ben bezig om een excel document te maken met 150 tabbladen.
Dit document wordt een gedeeld document en wordt dus dus meerdere personen gebruikt.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit document, wanneer ie wordt geopend gelijk met het eerste tabblad begint. Want wanneer iemand iets tussentijds opslaat opend ie op die desbetreffende tabblad.

Moeilijk verhaal...:o maar misschien kan iemand mij helpen hiermee. :confused:

Alvast bedankt.
Gert:D

Gert,

Met de volgende macro moet dat lukken :

Code:
Sub auto_open()
    Sheets("Blad1").Activate
End Sub

Toch opletten met 150 tabbladen hoor.

Joske

Laatst bewerkt:
Joske,
die is idd. mogelijk, maar is geen antwoord op de vraag.
Een macro werkt idd. altijd, maar moet worden uitgevoerd NADAT het bestand OP de verkeerde pagina is geopend en topicstarter wil (zo luidt althans zijn vraag) BIJ / TIJDENS het openen naar sheet 1.
Als hij die macro moet activeren, kan 'ie net zo goed 1x op blad 1 klikken na het openen, da's waarschijnlijk nog sneller dan de dubbele toetsaanslag om de macro te activeren.

Pasja

als blad 1 al was geactiveerd, en de code toch uitgevoerd wordt, is er geen man overboord. De code zal het nogmaals activeren, maar heeft verder geen gevolgen.

Wigi, ik ben bang dat je de vraag en de replys mogelijk even niet helemaal goed (scherp) hebt gelezen. Om nu te voorkomen dat ik een heel lang antwoord moet typen........... lees ze svp nog eens vanaf de startvraag tot aan hier door.
(Of zie ik nu iets vreselijk over het hoofd?)

Laatst bewerkt:
De code wordt uitgevoerd. Dan heb je 2 mogelijkheden:

- blad 1 was nog niet geactiveerd

- blad 1 was al wel geactiveerd

Maar welke situatie ook geldt, de macro zal gewoon blad 1 activeren. Dit geeft geen conflict of zo met mogelijkheid 2 hier net boven.

Of mis ik iets?

Wigi

Ja, je mist iets, of ik, dat kan natuurlijk ook.

Maar als je het hieronder staande leest:

de vraag luidt verkort:

een sheet wordt opgeslagen terwijl blad 128 op het scherm staat. Bij het weer openen door een ander (ic. topicstarter) opent dus ook blad 128.
Een macro activeren om alsdan naar 1 te gaan is leuk en zinvol, maar heeft dezelfde waarde / effect als onderin je werkblad 1x op blad 1 klikken.

Punt is nu juist dat topicstarter bij het openen vanuit de verkenner GELIJK blad 1 voor zijn neus wil krijgen ZONDER daarvoor handelingen te moeten verrichten -> een macro activeren.

Dan komt nu de reden van mijn vorige bericht m.b.t. het doorlezen: als je NA de start van een werkblad een handeling moet verrichten om naar sheet 1 te gaan, is dat niet wat topicstarter graag wil bereiken. Door te starten is het moment van zijn probleem reeds voorbij, m.a.w. zijn probleem zit bij wijze van spreken nog VOOR de start van het bestand.

Laatst bewerkt:
Laat ik het nuanceren,

als het mogelijk is een macro zodanig te fabriceren dat 'ie al uitgevoerd wordt tijdens het openen van een bestand (ZONDER daarvoor toetsen te hoeven indrukken of te klikken met de muis), dan is mijn typewerk voor niets geweest en is het mogelijk. Maar zover strekt mijn kennis van macro's / VB helaas niet.

Pasja,

Een macro met de naam "auto-open" start automatisch op bij het openen van het werkblad.

Joske :thumb:

Wigi was mij "weeral" voor. :rolleyes:

Laatst bewerkt:
:D :D :D zeg dat dan 4 berichten eerder :D :D :D
Was al mijn typewerk niet nodig geweest. Ik dacht dat je mijn bericht te snel gelezen had.

Nu snap ik waarom ik jou / jullie niet snapte, ik kende de mogelijkheid niet.

Nog iets:

Auto_Open werd vooral vroeger gebruikt, de meer voordehandliggende naam hiervoor tegenwoordig is een Workbook_Open event.

Pasja, ik denk dat je nog veel kan ontdekken van Excel's gebeurtenissen. Je kan bv. automatisch code laten uitvoeren als er een cel veranderd wordt, geselecteerd wordt, bestand geprint wordt, opgeslagen wordt, enz. Zoek maar eens in de VBA help files... ;)

Ik maak daar nimmer een probleem van (sommige anderen helaas wel)

Het gebeurt mij idd. wel eens dat ik door te snel lezen of zo er naast zit, maar ik geef dat dan ook (meestal :D ) "ruiterlijk" toe.
No problem.

Als je mijn eerste reactie in dit topic leest dan zal je zien dat ik daar een slag om de arm houd (voor zover......)

Kennelijk niets voor niets, want ik weet dat ik niets van VBA afweet. ;) :D

Ik maak daar nimmer een probleem van (sommige anderen helaas wel)

Het gebeurt mij idd. wel eens dat ik door te snel lezen of zo er naast zit, maar ik geef dat dan ook (meestal :D ) "ruiterlijk" toe.
No problem.

Als je mijn eerste reactie in dit topic leest dan zal je zien dat ik daar een slag om de arm houd (voor zover......)

Kennelijk niets voor niets, want ik weet dat ik niets van VBA afweet. ;) :D

Natuurlijk is dat geen probleem, als er maar geprobeerd wordt om te helpen. Dat is het voornaamste. En nu back on topic! Als dat nog niet opgelost is ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan