Bios update succesvol uitvoeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

LeViN

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2002
Hallo. 2 maanden geleden ging mijn pc niet meer aan. Ik dacht dat het aan de voeding lag, dus die heb ik vervangen. Toen ging hij wel weer aan, maar hij herkende enkele onderdelen niet meer in het bios (HD, DVD-rom, dvd-brander, floppy). Nu heb ik exact dezelfde moederbord gekocht en kreeg ik dezelfde problemen. Een buurman van mij heeft de brander en de floppy aan de praat gekregen, maar mijn HD en DVD-speler lijken definitief dood. Daarom heb ik een nieuwe HD gekocht van 320 GB. Deze doet het echter ook niet. De pc geeft een kort flitsje en daarna valt hij uit. Ik dacht dat het kwam omdat mijn pc te oud is voor de HD (5+ jaar).
Maar zojuist ben ik naar Mycom gegaan voor een nieuwe HD van 80 GB ofzo. Zij zeiden echter dat ze mijn Bios konden flashen voor 35 euro. Daarna zou de HD van 320 GB wel werken. Maar ik doe het dan liever zelf. Ook omdat als blijkt dat het niet aan de update ligt, ik ze 35 euro moeten betalen + geld voor een nieuwe HD.

Mijn vraag is hoe je dit succesvol zelf kunt doen. Is het zo lastig dat ik het beter kan laten doen?

Graag zo spoedig mogelijk antwoorden, want als het niet zelf lukt, moet ik alsnog naar de pczaak. Alvast bedankt voor het advies.

De meest belangrijke vraag van alles is natuurlijk: is alles opgelost na een bios-flash??
Ik denk het niet! Zeker niet daar je dezelfde problemen hebt na vervanging van zowel voeding als moederbord.

Heb je ooit Windows een keer volledig schoon opnieuw geinstalleerd??

De meest belangrijke vraag van alles is natuurlijk: is alles opgelost na een bios-flash??
Ik denk het niet! Zeker niet daar je dezelfde problemen hebt na vervanging van zowel voeding als moederbord.

Heb je ooit Windows een keer volledig schoon opnieuw geinstalleerd??
Ik denk dat een biosflash wel gaat helpen. Alle onderdelen werken nu behalve mijn dvd-brander en HD.

Windoes opnieuw installeren gaat niet, omdat er geen HD op zit. Degenen die ik heb geprobeerd werkten niet. De originele van 40 GB niet (die ws. dood is), eentje van 30 GB van een kennis niet helemaal en die van 320 GB niet.

En je kunt het altijd proberen.

Laatst bewerkt:
Windoes opnieuw installeren gaat niet, omdat er geen HD op zit. Degenen die ik heb geprobeerd werkten niet. De originele van 40 GB niet (die ws. dood is), eentje van 30 GB van een kennis niet helemaal en die van 320 GB niet.

Hier blijkt al uit dat een bios-flash het probleem niet op gaat lossen. Er is echt geen moederbord (dat niet defect is) te vinden dat geen enkele harde schijf herkent, geen grote en geen kleine. En dan zeker niet nog eens twee van die moederborden:o

Samengevat: je 1e moederbord ziet geen enkele harddisk, je 2e moederbord ziet ook geen enkele harde schijf, op zeker geen bios-probleem.

Hangen die harddisk en DVD speler die nu niet herkend worden toevallig aan dezelfde IDE kabel? Dan zou dat het probleem wel eens kunnen zijndie kabel dus!

Hier blijkt al uit dat een bios-flash het probleem niet op gaat lossen. Er is echt geen moederbord (dat niet defect is) te vinden dat geen enkele harde schijf herkent, geen grote en geen kleine. En dan zeker niet nog eens twee van die moederborden:o

Samengevat: je 1e moederbord ziet geen enkele harddisk, je 2e moederbord ziet ook geen enkele harde schijf, op zeker geen bios-probleem.

Hangen die harddisk en DVD speler die nu niet herkend worden toevallig aan dezelfde IDE kabel? Dan zou dat het probleem wel eens kunnen zijndie kabel dus!
Van de 1e herkende hij wel iets van mijn kennis z'n HD, maar hij geeft dan een of andere foutmelding waardoor je windows niet inkwam.

Van de 2e moederbord weet ik niet zeker of hij geen enkele HD herkent. Hij herkent de originele in elk geval niet (want die is echt dood) en die van 320 GB niet, omdat het BIOS waarschijnlijk te oud is.

De HD en DVD-speler zaten in een aparte kabel in het moederbord, maar dat mocht niet helpen. Eerst zat de dvd-speler en de dvd-brander gekoppeld aan 1 ide-kabel, maar dan deden ze het allebei niet. Nu de dvd-brander zelfstandig gekoppeld is aan een ide-kabel werkt die wel.

En ook de jumpers op harddisk en dvd speler staan goed, dus master/slave/cable select etc?

Geef eens even een overzichtje hoe je harddisk en drives nu aangesloten zijn, dus wat aan welke kabels met welke jumper-instellingen

Geef eens even een overzichtje hoe je harddisk en drives nu aangesloten zijn, dus wat aan welke kabels met welke jumper-instellingen
HD is Master en aangesloten op IDE kabel 1.
DVD-brander is slave en aangesloten op IDE kabel 2.
En floppy is aangesloten op de floppy plugin op het moederbord.
De voeding loopt naar deze onderdelen en de fans.

En waar is die DVD speler dan die niet herkend wordt?
Die heb ik losgekoppeld, omdat anders mijn dvd-brander niet herkend wordt. Ze zaten namelijk samen aan een IDE kabel in IDE 2 op het moederbord.

En hoe stond de jumper dan van de dvd speler?
De dvd-speler was waarschijnlijk master. Ik zit zelf nu ergens anders, dus ik weet het niet meer zeker.

Ik heb even rondgekeken op de site van mijn moederbord fabrikant en de laatste bios update is uit 2001 (versie 2.3). Ik denk dat ik het er maar op ga wagen. Enig advies hoe ik daarbij te werk moet gaan of is het verstandiger het aan de pcwinkel over te laten. Ik kan op zich ook wel vragen of ze geen kosten rekenen als het niet aan de bios-update ligt wanneer ik hun het laat doen. Dan koop ik een HD van 80 GB bij ze, want die zou het wel aan moeten kunnen.

Ik vraag met reden zo veel door. Wanneer de dvd speler als jumpersetting ook Slave heeft, dan is het logisch dat die aan de tweede kabel niet herkend wordt:
Het hoort zo:

1e kabel=> harddisk Master=> 2e apparaat Slave
2e kabel=> 1e apparaat Master=> 2e apparaat Slave

Wanneer dan wel alles, behalve de harddisk, goed door de bios herkend wordt, dan zou het inderdaad zo kunnen zijn dat een bios-flash je probleem oplost. Temeer omdat nu ook duidelijk is, dat je op je nieuwe moederbord alleen nog maar de 320Gb geprobeerd hebt.

Zit alles wel goed aangesloten met juiste jumpersettings, maar NIET alles wordt goed herkend, dan zou er dus iets anders aan de hand moeten zijn!!

Om welk moederbord gaat het precies, meestal staat bij de diverse bios-versies een overzichtje wat de veranderingen zijn:D

Laatst bewerkt door een moderator:
Om welk moederbord gaat het precies, meestal staat bij de diverse bios-versies een overzichtje wat de veranderingen zijn:D
Bedankt voor je uitleg. Dat klinkt logisch.

Mijn moederbord is de MSI 850 Pro 2 (ms-6523).

Ik heb even rondgesnuffeld op de site en kan nergens vinden dat schijven van 320Gb ondersteud worden, staat ook nergens vermeld bij de specificaties van de nieuwe bios.
Bij de test-rapporten wordt ook een maximale grote van 80Gb vermeld.

Omdat een bios-flash ook wat risico met zich meebrengt zou ik het volgende doen, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Laat de bios voor wat het is, koop 2 harde schijven van 80Gb, sluit die, zoals ik eerder gepost heb, corrfect aan met je DVD brander en DVD speler en je hebt vrij risicoloos weer een prima systeem.

Ik heb even rondgesnuffeld op de site en kan nergens vinden dat schijven van 320Gb ondersteud worden, staat ook nergens vermeld bij de specificaties van de nieuwe bios.
Bij de test-rapporten wordt ook een maximale grote van 80Gb vermeld.

Omdat een bios-flash ook wat risico met zich meebrengt zou ik het volgende doen, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Laat de bios voor wat het is, koop 2 harde schijven van 80Gb, sluit die, zoals ik eerder gepost heb, corrfect aan met je DVD brander en DVD speler en je hebt vrij risicoloos weer een prima systeem.
Hm, ik denk dat ik een proffessional het laat doen onder de voorwaarde dat als het niet lukt, ik niet alsnog de kosten van de update hoef te betalen. Volgens mij biedt Dynabyte ook pcservice aan, dus ik vraag ook even wat zij ervoor vragen. Als ik 2 schijven van 80 Gb koop bestaat het risico dat die het ook niet gaan doen en dan moet ik van nog meer HD's af.

Bedankt voor je advies en hulp.

Het risico dat 80Gb het niet doet, is er niet!!
Ja, maar dat is als je er slechts 1 indoet. Bij 2 loop je nog meer risico op mankementen. Bovendien ben ik een stuk duurder uit als ik 2 schijven van 80 GB koop. De goedkoopste die ik in de winkel zag waren 50 euro per stuk, terwijl ik er nu een van 320 GB heb.
Of ik kan ook nog zelf proberen het moederbord te flashen.

Ok,

Probeer dan maar je bios te flashen als je denkt dat dat de beste oplossing is. Op de site van MSI staat alle info.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan