Harde schijf kopiëren

Status
Niet open voor verdere reacties.

pmertens

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2007
Ik wil mijn hele harde schijf met alles erop en eraan (van besturingssysteem tot bureaublad en screensavers tot drivers tot software) integraal kopiëren naar een andere en identieke harde schijf in een andere en identieke pc. De harde schijf van deze pc is helemaal leeg en heeft ook geen besturingssysteem. Hoe kan ik met Norton Ghost 9.0 (ik heb Norton Ghost 2003) alles naar een DVD'tje schrijven dat ik dan op die tweede pc kan inlezen?
Mijn systemen: 512 MB Ram, PIV, 2.0 Ghz.

Hartelijk dank.

Hoi,

Je kan de lege hd als tweede in de pc bouwen en dan alles overzetten met gost.
Maar is alle hardware indentiek?

Modag

Ja, hele hardware is identiek.Kan het niet zonder de harde schijven over te plaatsen. Puur softwarematig?

welkom bij Helpmij.nl

Softwarematig denk ik dat Windowsaanwesig moet zijn op de tweede pc om de ghost te kunnen gebruiken?

Hoe kan ik met Norton Ghost 9.0 (ik heb Norton Ghost 2003)
Ghost 2003 ging niet verder dan versie 8.2 dacht ik :confused:
De harde schijf van deze pc is helemaal leeg
Het lijkt mij verstandig,de schijf eerst in meerdere partities in te delen,i.p.v. dat achteraf te doen,tenzij dat de bedoeling niet is?

Dat is heel goed te doen met GParted.Kies daar voor LiveCD.

http://gparted.sourceforge.net/
Kan het niet zonder de harde schijven over te plaatsen.
Denk het wel,maar dan heb je wellicht 2 drives nodig om de image over te zetten.

Een om Ghost op te starten (versie 8 kan ook van diskette) en een waar de DVD in kan.

De schijf even los erbij hangen,is het eenvoudigste naar mijn idee.

@mumzel
Softwarematig denk ik dat Windowsaanwesig moet zijn op de tweede pc om de ghost te kunnen gebruiken?
Nee,zoals ik al aangaf,Ghost is zowel van diskette als de CD op te starten.

Greetz

Ghost 2003 ging niet verder dan versie 8.2 dacht ik
Ik had indertijd (vermoed een jaar of twee geleden) Norton Ghost 9.0 aangekocht. Hierin zaten 2 CD'Roms: Norton Ghost 2003 en Norton Ghost 9.0.

Het lijkt mij verstandig,de schijf eerst in meerdere partities in te delen,i.p.v. dat achteraf te doen,tenzij dat de bedoeling niet is?
Neen, dat is niet de bedoeling. Ik heb 2 compleet identieke pc's (tweedehands) op de kop kunnen tikken. De ene heb ik volledig geïnstalleerd met alles erop en eraan. Het is nu mijn bedoeling om via een image of backup (ik ben eerlijk toegegeven niet zo goed thuis in die dingen) die ik op DVD brand met Norton Ghost 9.0 (of moet ik 2003 gebruiken?) mijn tweede pc aan de praat te krijgen zodat hij dezelfde configuratie heeft als de eerste. Deze backup/image (?) zou ik later dan ook gebruiken om de originele configuratie terug te plaatsen bij eventuele problemen.

Denk het wel,maar dan heb je wellicht 2 drives nodig om de image over te zetten.
Een om Ghost op te starten (versie 8 kan ook van diskette) en een waar de DVD in kan.
De schijf even los erbij hangen,is het eenvoudigste naar mijn idee.
Ik heb in elk toestel maar 1 DVD/RW-drive. Kan ik een soort "opstartdiskette" zelf maken? Ik probeer absoluut te vermijden om mijn harde schijven fysisch uit de toestellen te halen en te koppelen. Ik ben daar te weinig voor onderlegd.

Ik wil mijn hele harde schijf met alles erop en eraan (van besturingssysteem tot bureaublad en screensavers tot drivers tot software) integraal kopiëren naar een andere en identieke harde schijf in een andere en identieke pc. De harde schijf van deze pc is helemaal leeg en heeft ook geen besturingssysteem. Hoe kan ik met Norton Ghost 9.0 (ik heb Norton Ghost 2003) alles naar een DVD'tje schrijven dat ik dan op die tweede pc kan inlezen?
Mijn systemen: 512 MB Ram, PIV, 2.0 Ghz.

Hartelijk dank.

Dit kan met DriveImage XML
Het programma werkt goed samen met Bart Boot PE CD..
Door middel van deze Boot CD kom je in een eigen Windows omgeving en met b.v.
FreeCommander dat met veel andere tools en utilities op de Bart PE CD zit, ga je dan
naar DriveImage XML en start dat en zet de gemaakte image terug op de andere schijf.,
DriveImage XML is freeware http://www.runtime.org/

BartPE Boot CD freeware http://www.nu2.nu/pebuilder/

Het eenvoudigste is wanneer je jouw image wegschrijft op een externe hd en die
dan de andere pc hangt.
Deze opstarten met Bart PE Boot CD.

Ik heb geprobeerd met DriveImage, maar dat is net iets te ingewikkeld voor mij. Ik heb pogingen om hier wijs uit te geraken opgegeven.
Via Ghost 9.0 lukt het wel om een backup te maken van mijn originele C-schijf, alleen zit ik in de knoei omdat ik maar 1 DVD-station heb. Als ik een blanco schijf opstart vanaf de Ghost-CD en nadien verwijder om de ghost-DVD erin te plaatsen kan ik uiteraard niet meer browsen (staat dan weer op de Ghost-CD). Ook als ik de ghost op het netwerk plaats lukt het niet. De werkgroep wordt niet herkend.

Ik heb geprobeerd met DriveImage, maar dat is net iets te ingewikkeld voor mij. Ik heb pogingen om hier wijs uit te geraken opgegeven.
Via Ghost 9.0 lukt het wel om een backup te maken van mijn originele C-schijf, alleen zit ik in de knoei omdat ik maar 1 DVD-station heb. Als ik een blanco schijf opstart vanaf de Ghost-CD en nadien verwijder om de ghost-DVD erin te plaatsen kan ik uiteraard niet meer browsen (staat dan weer op de Ghost-CD). Ook als ik de ghost op het netwerk plaats lukt het niet. De werkgroep wordt niet herkend.

Als ik dit lees, begrijp ik niet eens waar je het over hebt.
Over ingewikkeld gesproken:D
Dan gaat DriveImage XML als een fluitje van een cent:thumb:

Als je een mondje Engels praat is alles blijkbaar poepsimpel. Helaas ben ik met die gave niet bedeeld. Ik kom van België, weet u. Mijn tweede taal is Frans. DriveImage is, als ik goed heb gezocht, uitsluitend in het Engels te downloaden.

Als je een mondje Engels praat is alles blijkbaar poepsimpel. Helaas ben ik met die gave niet bedeeld. Ik kom van België, weet u. Mijn tweede taal is Frans. DriveImage is, als ik goed heb gezocht, uitsluitend in het Engels te downloaden.

Franstaligen staan daarom bekend.:D
Het is niet te hopen, maar mocht je net als ik ooit door Ghost in de problemen komen,
vertel me dan maar wat je van DriveImage zou willen weten.

Ik ben natuurlijk bereid om met DriveImage te leren werken. Ik zou alleen ergens aan een "stap-voor-stap" plan moeten kunnen komen (in het Nederlands dan...).
Mijn probleem is dat ik met Norton Ghost 9.0 er niet in slaag om een complete backup van een pc (op DVD gebrand) te gebruiken op identieke blanco pc's. Ik beschik maar over 1 DVD-drive per pc en kan niets aansluiten via USB (drivers zijn nog niet geïnstalleerd...).

Franstaligen staan daarom bekend.:D
Het is niet te hopen, maar mocht je net als ik ooit door Ghost in de problemen komen,
vertel me dan maar wat je van DriveImage zou willen weten.

Vooruit dan maar jullie Belgen hebben het al zo moeilijk met de kabinetscrisis.:D
Ik ben dus maar even voor je gaan zoeken met Google en kijk op

http://www.voormijnpc.nl/inrichting.html#backupdata

daarmee moet het wel lukken.

Kijk ook even op

http://users.skynet.be/netexecutive/disktools.htm

daar staat in duidelijk Nederlands wat DriveImage allemaal doet.

Dus ook de BartPE BootCD maken.

Heb je toch nog vragen meldt dit dan maar.

Dankjewel hoor, beste "Nederlander":D
We hebben het inderdaad niet zo gemakkelijk om het begrip "België" te laten voortbestaan. Ik bekijk even je links en probeer hier en daar wat uit. Je hoort er de komende dagen wel meer van!
Alvast heel erg bedankt om jouw kennis met mij te willen delen...:thumb:

Dankjewel hoor, beste "Nederlander":D
We hebben het inderdaad niet zo gemakkelijk om het begrip "België" te laten voortbestaan. Ik bekijk even je links en probeer hier en daar wat uit. Je hoort er de komende dagen wel meer van!
Alvast heel erg bedankt om jouw kennis met mij te willen delen...:thumb:

Nog mooier, ik herinner mij, dat ik voor een computervriend een handleiding over BartPE CD en DriveImage XML maakte.
Na een hernieuwde zoekpoging heb ik die gevonden.

Gaat als volgt:
Het origineel is een doc.file met tabel.
Mocht het onderstaande nu niet geheel duidelijk zijn, geef me dan even
een é-mailadres dan stuur ik het als bijlage.

Betreft gebruik van de BartPE Boot CD en DriveImage XML

Hoofddoel: als Windows XP niet meer wil starten of als er problemen zijn en je wil
een image terugzetten.
BartPE vormt dan een geheel eigen Windows omgeving.

GOOI NOOIT EEN OUDE IMAGE WEG
VOORDAT JE EEN NIEUWE HEBT.

Voordat ik een image maak doe ik

een scan met HitManPro

een scan met AVG

en gooi de prullenmand leeg.

0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0

Voordat ik een image terugzet maak ik eerst even een backup
van mijn persoonlijke mappen.

Immers die mappen worden overschreven met info van eerdere
datum, dus de recente spullen zou je dan kwijt zijn.

Na terugzetten van de image, zet ik die persoonlijke mappen
weer terug.

Image maken met DriveImageXML
downloaden van:
http://www.runtime.org/dixml.htm

Op een moment dat XP probleemloos draait maak je een Image (of als er belangrijke
wijzigingen zijn geweest.)
Je gaat dan naar f:\ DriveImageXML en start dit op met . dixml.exe
Het menu zal duidelijk zijn, je maakt een image als backup
Dan de vraag van welke drive, dat wordt dan c.
Waar moet die image komen:
op f:\XML images.
de image noem je dan bv.” cschijf plus de datum”
dat is gemakkelijker kiezen als je
meerdere images zou hebben
dan kun je optie kiezen, ik kies
geen split files,
wel compressed en
try volume locking first.
Onder het maken van de image laat ik de computer met rust, bakkie doen, uiltje knappen
want het kan wel een uurtje duren.
Programma zich helemaal laten afmaken
je ziet wel wanneer dat helemaal klaar is.

Overigens maak ik van alle partities ook nog zip.files.
Dat is handig om een enkel bestand of een map (niet Windows) terug te zetten.
Hiervoor gebruik ik Cobian, downloaden http://www.itips.nl/2005/05/cobian-backup.htm

Proef op de som

start eens op met de BartPE cdrom en ga eens
naar programs-free commander en zoek daarmee de map DriveImageXML en de map waar de image staat.

verplaats dan eens de bestanden c:\ntldr en c:\ntdetect.com naar schijf g:\
BartPE cd verwijderen en opstarten je krijgt dan een foutmelding en Windows start niet op.

Met BartPE cd opstarten en de 2 genoemde
bestanden kopiëren van g:\ naar c;\ cd er uit en opstarten, Windows doet het dan weer.

Ingrijpender: de 2 files verwijderen.
Weer opstarten met BartPE cd naar
DriveImageXML gaan en daar kiezen
voor het terugzetten van de gemaakte image.
Is dat klaar, cd verwijderen en gewoon opstarten en dan moet Windows er weer zijn.

Het lijkt griezelig en het is natuurlijk wel
spannend, maar je hebt dan het vertrouwen, dat komt er weer eens hommeles, dat je
dan snel uit de zorgen bent. Je kunt het er natuurlijk ook op aan laten komen als het echt moet.

Nog enige opmerkingen:

Mogelijk zijn de schijfletters onder BartPE
anders
b.v. e:\ i.p.v. g:\
Doe ook eerst even het volgende
Start DriveImageXML en kies optie twee browse een image.

Kies jouw image, er verschijnt dan een soort verkenner, met links de mappen op c:\ en rechts de bestanden daarin.
Loop er eens doorheen en klik hier en daar eens wat aan.

Dit deel geeft je de optie om een enkele map en of bestand terug te zetten.

De BartPE cd staat vol met nuttige utilities.

Niets te installeren, zo te gebruiken vanaf de mappen op de cd.

Vóór het opstarten vanaf de cd moet er
een PS2 muis op de pc aangesloten worden. Je moet dan de hele opstartprocedure
laten afmaken, dan verschijnt ook de muisaanwijzer.
ga dan naar Start
programs
filemanagement
explorers
freecommander
Je moet dan al in f:\ ( of de 3e partitie g?)een map gemaakt hebben
DriveImageXML (= programma) en een map
f:\ XML images (voor de images)

Met freecommander ga je dan naar f:\
DriveImageXML en start dit op.
dixml.exe

In DriveImageXML kies je de gewenste
image om terug te zetten.

20-11-2006
alderwood

HitmanPro gebruik ik niet meer,
Scan met Spybot Search&Destroy
dan AdAware
dan AVG
Defender en AVG staan standby.

Laatst bewerkt:
Beste

Je mag als dat kan, de handleiding sturen naar mijn emailadres.
Alweer eens heel erg bedankt. Ik probeer het maandag even uit en je hoort er dan wel nog van.

Groetjes
Patrick

Laatst bewerkt:
Beste

Je mag als dat kan, de handleiding sturen naar pmertens@gmail.com.
Alweer eens heel erg bedankt. Ik probeer het maandag even uit en je hoort er dan wel nog van.

Groetjes
Patrick

Is gebeurd.
Overigens laat dat 2 x weg, zo krijg je geen hyperlink.

Die is altijd in een andere kleur en onderstreept maar hoe dat hier moet, geen idee, mij lukt het niet.

Laatst bewerkt:
Beste
Het is me gelukt!!
Alvast heel erg bedankt om me zo te ondersteunen. Geweldig hoor!!
Als je ooit eens in "Vlaanderen" bent en je maakt een ommetje, spring dan maar eens binnen. Er zal een frisse pint op je staan te wachten :thumb:

Deze topic mag als "opgelost" gemarkeerd worden.

Beste
Het is me gelukt!!
Alvast heel erg bedankt om me zo te ondersteunen. Geweldig hoor!!
Als je ooit eens in "Vlaanderen" bent en je maakt een ommetje, spring dan maar eens binnen. Er zal een frisse pint op je staan te wachten :thumb:

Deze topic mag als "opgelost" gemarkeerd worden.

Bedankt voor jouw (gunstige) bericht.
Kom ik ooit eens in de buurt, dan mail ik eerst even, want dan graag een frisse Malt, want ik gebruik geen alcohol.

Misschien breng je dan beter een Heineken mee van bij jullie :p of zit in dat spul ook alcohol, nee toch? :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan