Hoe een EIDE-schijf lezen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jan42

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2000
Help! Vandaag overleed mijn computer, een HP-compaq, na een stroomstoring. De harde schijf heeft nog waardevolle informatie. De inhoud van de harde schijf (WD400) wil ik daarom veiligstellen. Het blijkt dat het een Enhanced IDE (EIDE) schijf is. Ik heb hem aangesloten op een computer met een SATA interface, maar die leest die schijf niet.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de inhoud van deze schijf veiliggesteld wordt?
Kan dat op een SATA interface?

je zal deze schijf op een ide aansluiting moeten plaatsen om dan te kunnen benaderen.

En misschien een eigenwijze andere vraag: wat is er precies aan je PC overleden??

Als je de schijf met een flatkabel op een Ide aansluiting in plugd op je moederbord en deze als slave insteld dan zou die gelezen moeten worden.

Laatst bewerkt:
mrmusic: de computer start niet meer op. Als de power-on knop ingedrukt wordt, gaat de PC piepen en het groene powerlampje wordt rood. De BIOS startup wordt niet eens meer getoond, de computer doet helemaal niets, zelfs geen foutmelding. De stroom was bij ons uitgevallen en heb ik de conclusie getrokken dat de PC daar niet tegen kon. Of dat een terechte conclusie is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de PC helemaal niets meer doet. Op het moederbord brandt wel een groen lampje, dus er zit wel; voeding op het moederbord.
Zou de fout nog ergens anders kunnen liggen? Is er nog hoop?

Hoe kan je zien of een computer een IDE aansluiting heeft? De HD kan ik wel op de flatcables aansluiten, maar de computer herkent de schijf (nog niet).

Ik denk eerder dat alleen de voeding overleden is en de rest niet!

Wat je eerst nog zou kunnen proberen is het volgende:

Haal de stekker van de stroomdraad uit het stopkontakt
Haal de stroomstekker OOK uit de PC, dus van diezelfde kabel
Wacht een 3/4 minuten
Stekkers weer eerst in de pc en daarna in het stopkontakt

Probeer nog eens op te starten.

Laat het resultaat even weten!

Oops, ik vertel een beetje een onwaarheid vermoed ik. De flatcable die ik op de HD aansluit is er een met heel veel draadjes (wel 40 geloof ik). Is dat dan per definitie een IDE? En kan een EIDE op een IDE? Ik las ergens dat een SATA 7 draadjes heeft en zo weinig draadjes heeft mijn computer niet.

mrmusic: jouw tip had ik al eerder uitgevoerd, een paar keer. Het helpt niet, de PC blijft piepen en een rood lampje aan de voorkant gaat branden.
Als op het moederbord een groen lampje brandt, heeft het moederbord dan al voeding of gaat dat lampje ergens anders over?

Laatst bewerkt door een moderator:
Oops, ik vertel een beetje een onwaarheid vermoed ik. De flatcable die ik op de HD aansluit is er een met heel veel draadjes (wel 40 geloof ik). Is dat dan per definitie een IDE? En kan een EIDE op een IDE? Ik las ergens dat een SATA 7 draadjes heeft en zo weinig draadjes heeft mijn computer niet.

Dat is inderdaad een IDE kabel, die brede!

En eh... probeer mijn andere suggestie nog even uit!

Lukt dat niet, dan eerst andere voeding proberen. Een nieuwe voeding kost tenslotte maar een paar tientjes en een nieuwe PC een paar honderdjes!!

Yesssss! De HD heb ik op een andere computer aangesloten en ik kan de data lezen. Ben nu bezig de data veilig te stellen. Bedankt voor de tips.

Nog even over de "overleden" PC. Door de reactie van mrmusic begin ik te twijfelen of mijn conclusie te voorbarig is geweest. Ik heb de PC nog eens goed bekeken en zie dat de koelfannen draaien (er zitten er 2 in). Mag ik dan de conclusie trekken dat de voeding in orde is?

Yesssss! De HD heb ik op een andere computer aangesloten en ik kan de data lezen. Ben nu bezig de data veilig te stellen. Bedankt voor de tips.

Nog even over de "overleden" PC. Door de reactie van mrmusic begin ik te twijfelen of mijn conclusie te voorbarig is geweest. Ik heb de PC nog eens goed bekeken en zie dat de koelfannen draaien (er zitten er 2 in). Mag ik dan de conclusie trekken dat de voeding in orde is?

Nee, die conclusie mag je niet trekken. Om een paar fannetjes en ledjes te laten branden is zo goed als geen spanning nodig, het kan best dat die nog geleverd wordt door die voeding.
Maar niet meer genoeg en stabiel genoeg om de pc op te starten, komt zeer vaak voor!

Marktplaats of zo maar,

Heb je toevallig in huis niet nog een pc waarvan je de voeding even kunt gebruiken om te kijken of dat het probleem is?

Heb je van de pc de bios al een keer gereset want bij stroom uitval kan het zijn dat die in de war is, gewoon even de knoop baterij op het moederbord er een minuut uit halen of dmv een jumper resetten.
Wel de stekker uit het stopcontact ivm beschqadiging moederbord.

SJJ:de batterij heb ik er een halfuur uitgehaald en daarna er weer in. Helaas, geen verandering, de PC geeft alleen groene lampjes, de fans draaien, het toetsenbord gaat aan (de muis blijft dood), de netwerkaansluiting gaat ook aan (lampjes bij de rj45 plug), maar de PC start niet op. Er is wel een verschil en dat is dat er geen rood lampje meer gaat branden en de piepjes blijven weg.
De voeding heb ik bekeken, echter van de voedingen die ik heb liggen, past er geen een op (stekkers zijn anders).
Wat is nu wijsheid, de andere voeding er aan solderen of ergens een nieuwe voeding vinden?

Kun je in de bios komen nu.?
Zo ja kijk dan eens of je harddisk wel herkend wordt in de bios.

mrmusic: ik bedoel de draaidjes van de ene voeding aan de draaidjes van de "defecte" voeding solderen. Omdat de stekkers niet passen, moet ik wat. Andere suggesties?

ssj: de BIOS wordt niet getoond, er komt helemaal niets op het beeldscherm, er gaat helemaal geen signaal naar het beeldscherm. Wat kan ik nog meer doen?

Andere voeding proberen, maar pas op als je gaat solderen dat je alles wel goed aansluit anders blaas je het moederbord op.

De voeding die ik had deed het niet. Heb daarom de PC maar naar de zaak gebracht waar ik 'm gekocht had (ik had hem nog maar 11 maanden!). Daar vertelden ze me dat er corrosie op de contacten zat en voor EUR52,50 is hij gerepareerd. Ik vind het een vreemd verhaal (hoe kunnen die contacten opeens corroderen), maar ben blij dat de PC weer werkt.
Dankzij de suggestie van mrmusic heb ik de PC niet weggegooid maar ben verder gaan zoeken. Uiteindelijk nog redelijk goedkoop aan de praat gekregen. Bedankt voor alle support.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan