Overstappen op vista ja of nee?

Status
Niet open voor verdere reacties.

streetdogg

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2007
Hallo Beste mensen,

Ik zit er al aantal weken over na te denken om toch over te stappen op vista
alleen wil ik eerst goeie advies hebben of het aan te rade is ja of nee

me computer heeft dit in zich zitten:

P4 3.0GHZ
1GB ram geheugen
Ati radeon 9250 (volgens mij 128mb)
me geluidskaart is van C-media 3D xgear

Als ik vista kan nemen zoja, welke?..raden jullie mij aan
en welke virusscanner is op vista aan te raden?

Met vriendelijke groet,

Mark

Je hardware is prima geschikt voor Vista, dus ik zou het je (als je het qua prijs waard vindt) zeker aanraden om over te stappen. Ik vind Vista vele malen fijner om mee te werken dan XP (maar dat is mijn persoonlijke mening). Het ziet er gewoon mooier uit, en in het gebruik vind ik het sneller. (Qua boottijd niet natuurlijk, er moet zo veel grafisch geladen worden...)
De beste versie voor thuisgebruik is Vista Home Premium. Met Vista Home Basic kan je nog minder dan met XP, en de dingen die Vista juist zo leuk maken (Aero, Sidebar etc.) zitten daar niet op, dus dat is niet echt zinvol. Ultimate heeft daarintegen weer veel functies die je als thuisgebruiker niet zal gebruiken.
Een goede virusscanner vind ik NOD32, gebruik ik zelf al jaren, en doet het goed op Vista. Maar de meeste zijn wel Vista compatible.

Succes in ieder geval ;)

Laatst bewerkt:
oke dankjewel voor je antwoord :)!

en ik vind de prijs wel waard want tegewoordig maakt internet alles
mogelijk oke bijna alles dan alsje snap wat ik bedoel :)!

1 van deze dage zal ik windows vista hebbe en waarschijnlijk meer
hier op het forum komen

Nog een ander vraag !

Mischien kenne jullie wel die spellen van Zylom en Bigfish
etc.. aangezien ik me computer deel met me broertje en me moeder
hun spelen zulke spelen maar ik weet niet of die compitable zijn met vista?

En eh, zit je nog op school of ben je student, kijk dan eens hier:

www.slim.nl

Daar kun je Vista Ultimate kopen voor maar 22,50 euro!!

Ultimate heeft daarintegen weer veel functies die je als thuisgebruiker niet zal gebruiken.

Ik zou hier toch een redelijke nuance willen plaatsen. Als thuisgebruiker héb ik dus ultimate en iedere zondag wordt automatisch een complete backup gemaakt van zowel "mijn bestanden" alsmede van mijn hele systeem.

Met name deze laatste optie is een heel erg prettige. Als ik morgen door een destructief virus of een ernstige hardware fout (hdd overleden) zou worden getroffen, dan zet ik simpelweg deze totaal/complete systeembackup terug en 45 minuten later is mijn systeem weer zoals het vóór de ramp was.

Deze backup functie is ook middels externe software te bewerkstelligen, alleen mag je dan een paar tientjes betalen voor de licentie.

Laatst bewerkt:
Advies v.w.b. het moment van overstappen: wacht totdat Vista standaard met het SP1 komt (geïntegreerd), vóórdat je overstapt.
Ik heb nu sinds september Vista, maar heb inmiddels al redelijk wat irritante bugjes mogen ondervinden. Wil je je ergernis zoveel beperken, wacht dan totdat SP1 deel uitmaakt van Vista. (Even los van het feit óf al die bugjes in het SP zijn meegenomen...)

Ik zou hier toch een redelijke nuance willen plaatsen.

Hey,
Natuurlijk heeft Ultimate ook functies die wel handig zijn voor thuisgebruikers, ik zei ook niet "Vista Ultimate heeft functies die je als thuisgebruiker nooit zal gebruiken." Maar het merendeel ervan heb je niet echt nodig als gemiddelde gebruiker.

Hoi,

Ik heb op 1 van mijn pc's ook vista draaien.
Ik ben (net zoals vele) nog niet echt te spreken over de snelheid (of beter gezegd traagheid) mbt vista. In eerste instantie had ik 1024 mb erin zitten (xp draaide supersnel op dit systeem). Nou vista was werkelijk waar een ramp. Bij elke opdracht minstens 10 tot 20 seconden wachten. Nu heb ik er 2048mb inzitten (ddr2) en draait het wel stukken beter... maar nog lang niet zo snel als xp.

Nu weet ik wel dat vista grafisch mooier is en er ook hele mooie tooltjes bijzitten, maar als het zo traag is.... is er ook geen bal aan.

Dus mijn advies.... wacht nog even tot sp1 uitkomt (zoals Pasja ook al aangaf).

Succes:thumb:

Hoi,

Ik heb op 1 van mijn pc's ook vista draaien.
Ik ben (net zoals vele) nog niet echt te spreken over de snelheid (of beter gezegd traagheid) mbt vista.

Ik vind het toch wel opmerkelijk dat bij zoveel mensen Vista zo langzaam draait. Bij mij loopt het veel sneller dan m'n xp. Niet met opstarten maar qua verkennen van mappen en het opstarten van programma's is Vista bij mij veel sneller. Ook als ik xp op een vergelijkbaar systeem laat draaien.

Maar ik sluit me wel aan bij jullie dat je nu beter op SP1 kan wachten, dat duurt toch niet zo lang meer en bespaart je een hoop tijd later.

Voor vista is inderdaad 2GB ram aangeraden, 1GB zou voldoende zijn.
Ik heb zelf vista home basic.
DIT IS MIJN MENING
Het is overzichtelijker dan xp, gebruiksvriendelijker, de aero enzo is wel schoner, maar voor schoonheid gaan we naar linux ubuntu met compiz fusion (check youtube voor voorbeelden).
Langs de anders kant (iets negatiever): ik heb altijd problemen met software te installeren dat van een cd komt ondanks het vista compatible zou zijn, heel lastig voor de printer.
Ook software dat na enige tijd niet meer werkt en errors geeft, herinstalleren heeft geen nut, recovery van vista helpt evenmin voor het softwareprobleem.

U ziet het, ik het meer negatiefs te vertellen over vista dan positief. Ik raad zoals mensen hierboven ook hebben gedaan, om even te wachten op het SP1 pack en dan nog s horen naar de meningen van de mensen. Ook kan je er "gratis" aan geraken, je moet maar is zien hoeveel mensen problemen hebben om vista er terug af te krijgen omdat het niet aan hun verwachtingen voldeed.

DUS DENK GOED NA.

Hoi !

Eerstens: ik raad alle Vista-gebruikers ten zeerste een om SP1 RC te downloaden bij Microsoft en te installeren !

Ik ervaar op m'n Ultimate-installatie echt een hele verbetering, vooral in de opstarttijd, en ook in de tijd van het bestanden kopieren/verplaatsen.

Waarom men daar huiverig voor is begrijp ik wel, maar inmiddels op meerdere PC's door mij getest en: niks mis mee !

Vista aanschaffen blijft een zaak van persoonlijke smaak: tenminste 1,5 0f 2 Gig geheugen is zeker aanbevolen, en ook een minstens middelklasse graka.

Kijk ook eerst of je rand-apparatuur Vista-comptable is;bespaart jou teleurstellingen en ons een hoop geklaag over Vista.

Greetz,

Harry.

Laat ik eens, zonder het hele topic gelezen te hebben, een balletje opgooien:
Qua specificaties:
Ja.

Versie: Wat je wilt. Ultimate is wat zwaar dus 2 GB mag, maar 1 GB zou voldoende moeten zijn. Voor "gewoon" werken heb je aan Home (Enterprise) al voldoende.

Virusscanner: NOD32 en Kaspersky zijn goede scanners, en Vista compatible.

De nuance van Pasja deel ik. Wat je wel en niet gebruikt is zeer persoonlijk. Als ik naar Vista ga overstappen (en dat doe ik heus wel over een tijdje) wil ik niets minder dan ultimate.

Wat betreft SP I: Noodzakelijk? nee. Aan te raden? Absoluut.

Je kunt vista (basic is dit) ook schoon maken.
Als er nog iemand schoonheidstips voor vista basic heeft mag ze altijd even sturen ;)

Bijlagen

• Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    55 KB · Weergaven: 63
Laatst bewerkt:
Lees dit eens.

‘Vista heeft aan 2 GB geheugen niet genoeg’
Geplaatst: donderdag 22 februari 2007 om 08:42

De minimale systeemvereisten die Microsoft heeft opgesteld voor Windows Vista, zijn onvoldoende.Dat vindt althans David Short die werkt bij de divisie Global Services van IBM. Gebruikers die optimaal gebruik willen maken van Vista, zouden volgens de IBM-consultant een pc met 4 GB ram-geheugen moeten hebben.

Het door Microsoft voorgestelde minimum van 512 MB ram noemt Short ‘niet echt realistisch’. Met zo weinig geheugen kun je maar beter niet aan Vista beginnen. De ervaring is dan ‘minder dan XP’, waarschuwt Short die zelf een systeemgeheugen van 2 GB tot zijn beschikking heeft om Windows XP te kunnen draaien.

Ook computerfabrikanten raden het gebruik van Vista op een pc met 512 MB ram op niet al te subtiele wijze af. Zo noemt Dell een computer met 512 MB ram ‘geschikt voor het booten van het besturingssysteem, zonder het gebruik van applicaties en games’.

De computerbouwer uit Texas raadt een systeemgeheugen van 2 GB aan. Een dergelijk systeem is volgens Dell wel geschikt voor multitasking met veeleisende applicaties (zoals omvangrijke spreadsheets, foto- en videobewerking en het bekijken van HD-beelden).

Het gehele artikel:

http://vista.techworld.nl/nieuws/vista-heeft-aan-2-gb-geheugen-niet-genoeg.html

Ja ach.. En lees daarna dit eens:
http://blogs.zdnet.com/Bott/?p=126
Vista Mythbusters #1: It’s not a hardware hog

Myth: You’ll need to spend a small fortune on hardware upgrades to run Windows Vista.
Reality: Most mid-range and high-end computers sold in the past three years will run Windows Vista just fine.
;)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan