Nieuwe PC

• Onderwerp starter Onderwerp starter wezx
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

wezx

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2007
Hallo,

Ik heb dit systeem samengesteld(marktplaats).

Intel Core 2 Quad Q6600 4x2,40GHz met 8MB cache + stille Intel koeler
Moederbord: Asus P5K
2 GB DDR2 PC6400 800MHz dual channel
DVD±RW Nec 5200 18x, dual layer
Harde schijf: 500GB Western Digital SATA2
Videokaart: Geforce 8800GT 512MB PCI-E
8 kanaals audio on board (2 audioaansluitingen aan voorkant kast)
Gbit LAN on board
6 USB poorten (2 aan voorkant kast)
stille en zware 500W voeding (36A op 12V rails)

Inclusief boxen,muis/toetsenbord,behuizing(standaard EnerMax Vostok) en Windows Vista(Vista Home Basic).

Bedrag €885,-

Ik heb er geen bijzonder veel verstand van, maar dit lijkt mij toch een goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik vroeg me alleen wel af of dit allemaal goed bij elkaar zou passen, of dat ik toch bepaalde onderdelen moet vervangen. Mijn budget is maximaal €900,-

Goed systeempje,

Maar ik snap niet waarom je een Quad core neemt en dan een mindere videokaart.
Quadcore is nog een beetje overdone..

Neem dan een Core 2 Duo met een 8800 GTX of Ultra videokaart.
Mischien ook 4 Gig geheugen ipv 2.
Voor de rest ziet het er goed uit.

Miss als je via alternate besteld, dat je nog een OEM versie van een OS kan scoren.

Persoonlijk zou ik hier voor een Core2Duo gaan en Vista Home Premium. Bij Alternate kan je daar de OEM versie voor kopen.
500 Watt lijkt me genoeg dan

Verder, met de configuratie in de eerste post is op zich niks mis

Ron

Nee, ik blijf toch van mening dat de voeding wat licht blijft.
Kijk ook eens naar het (toevallig) gisteren door mij geplaatste berichtje over voedingen in samenhang met de 8800 kaarten : Klik

.........en dat gaat over een 8800 GTS. Met 500 watt zit je dus net iets boven het minimum en voor alle zaken in computerland geldt m.i. dat je beter ruim boven het aanbevolen minimum kunt zitten.

Laatst bewerkt:
De 8800 is een stroomvreter en dan kan 500 W wat krap worden. Maar de TS heeft een 8600GT gespecificeerd en dan is het voldoende

Ron

Hallo,

Ik heb dit systeem samengesteld(marktplaats).

Intel Core 2 Quad Q6600 4x2,40GHz met 8MB cache + stille Intel koeler
Moederbord: Asus P5K
2 GB DDR2 PC6400 800MHz dual channel
DVD±RW Nec 5200 18x, dual layer
Harde schijf: 500GB Western Digital SATA2
Videokaart: Geforce 8800GT 512MB PCI-E
8 kanaals audio on board (2 audioaansluitingen aan voorkant kast)
Gbit LAN on board
6 USB poorten (2 aan voorkant kast)
stille en zware 500W voeding (36A op 12V rails)

Inclusief boxen,muis/toetsenbord,behuizing(standaard EnerMax Vostok) en Windows Vista(Vista Home Basic).

Bedrag €885,-

Ik heb er geen bijzonder veel verstand van, maar dit lijkt mij toch een goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik vroeg me alleen wel af of dit allemaal goed bij elkaar zou passen, of dat ik toch bepaalde onderdelen moet vervangen. Mijn budget is maximaal €900,-

De 8800 is een stroomvreter en dan kan 500 W wat krap worden. Maar de TS heeft een 8600GT gespecificeerd en dan is het voldoende

Ron

Ehh, ik heb geen bril op, maar ik lees toch echt 8800

Ik heb er een 8800GTS in zitten met 450W voeding. Ipv dat hij/zij een 600W voeding haalt van een slecht merk kan hij beter een 450W voeding halen van een A-merk.

Laatst bewerkt:
Ik heb de 8800GTS met een Coolmaster 520 watt voeding. Gaat perfect

Niemand die beweert dat het niet perfect zou gaan. De fabrikant van één van de kaarten adviseert iets. Ga er maar rustig vanuit dat íe dat niet zómaar doet. In de laboratoria zullen vast wel testopstellingen hebben uitgewezen dat onder bepaalde omstandigheden problemen ontstaan. (Computers met bepaalde componenten, niet iedereen stopt hetzelfde in zijn pc, toch....?)

Wat dacht je overigens van de vele duizenden kleine probleemhouders op dit forum wiens vraag nooit is opgelost? Daarmee niet zeggende dat dat een kwestie is van een te lichte voeding, maar toch...............

Daarnaast, wil je met je opmerking beweren dat het feit dat het bij jou goed werkt betekent dat een videokaarten fabrikant uit zijn nek l*lt?

Een advies van de fabrikant licht altijd hoger dan de kaart nodig heeft.
Dit in verband met de rest van de pc (dvd-spelers, branders harde schijven enz.)

Heb zelf ook jarenlang op een 350 wat voeding gedraaid en nooit problemen gehad.
Alleen omdat er nu meer spul in de pc zit als voorheen ben ik hoger gaan zitten.

Maar als je de rest van het systeem bekijkt zitten er niet echt veel stroom vretertjes tussen. 1 schijf 1 brander ect.

Dus ik durf m'n handen ervoor in het vuur te steken dat 500 wat meer dan genoeg is

Een advies van de fabrikant licht altijd hoger dan de kaart nodig heeft.
Dit in verband met de rest van de pc (dvd-spelers, branders harde schijven enz.)

Je schrijft precies wat ik bedoel en daarom is het dus een (theoretisch) te lichte voeding. Kijk ook naar de processor die in het systeem komt te hangen en kijk vóóral naar het stroomverbruik van déze processor.

Voor jouw beeldvorming: die Q6600 staat voor 105 watt. Is dat dan veel? Ja, da's veel want de D6850E (een 3 liter dualcore) staat voor 65 watt).

Laatst bewerkt:
Ok de voeding is dus te licht? Iemand suggesties?

In de advertentie staat ook een(meerprijs) Zalman ZM600-HP 600W. Zou dit een goede keuze zijn? Of kan ik beter voor iets anders gaan?

En ik denk dat ik toch bij de Q6600 blijf. Zoals ik al zei heb ik er niet bijzonder veel verstand van, maar na wat research lijkt me dat toch de betere optie.

Btw, ik had dit systeem nog samengesteld via de pc builder van Alternate. Daar adviseerde ze me nog een casefan (door de Q6600). Is dit nou echt nodig?

Kijk voor de grap eens naar mijn systeem. (Óók door Alternate laten bouwen) Ik heb niet alleen een extra casefan laten plaatsen, maar ook nog eens de boxed cooler van mijn processor eruit laten halen (deze is overigens voor een tientje te koop ;) -> =nieuw)

Vervolgens op de processor 2 fans van 120 mm (!!!) laten plaatsen. Kijk naar de processor en systeemtemperaturen................

m.a.w. is altijd aan te bevelen (extra koeling)

[edit] zie ook de voeding van mijn systeem................... ;) ;) ;)
Zodat je niet hoeft te tellen: in mijn systeem zitten 5 coolers van 120 mm elk (de GPU coolers nog niet eens meegerekend), daarmee bereik je heel aardige temps) [end edit]

Laatst bewerkt:
Een goede airflow in je kast is cker belangrijk.

Vooral als je je videokaart flink gaat belasten bv. 8800 serie wordt dik 80graden.
OK deze kaart neemt dan ook een extra pci slot inbeslag om zijn warmte weg te krijgen, maar toch komt hierdoor nog steeds veel warmte de kast zelf nog in.

Probeer zo veel mogelijk de warmte rechtreeks uit je kast te krijgen.

Wel een nadeel: Meer casefans is meer lawaai.

Goed systeempje,

Maar ik snap niet waarom je een Quad core neemt en dan een mindere videokaart.
Quadcore is nog een beetje overdone..

Neem dan een Core 2 Duo met een 8800 GTX of Ultra videokaart.
Mischien ook 4 Gig geheugen ipv 2.

Dit is dan weer een beetje jammer. De 8800 GT is momenteel de beste prijs prestatie kaart van Nvidia. De 8800 Ultra kost maar liefst € 350 meer en de GTX en 8800 GT schelen elkaar niet gek veel in prestatie, maar wel in prijs (€ 150) 8800 GT is de beste keus m.i.

Verder is het handig als je 4 GB geheugen aanraad er ook even bij te zeggen dat dit alleen werkt als hij een 64 bits OS haalt. En dat een 64 bits OS momenteel niet aan te raden is voor een huis tuin en keukengebruiker. Dat is (momenteel) meer voor de gevorderde hobbyist.

OK deze kaart neemt dan ook een extra pci slot inbeslag om zijn warmte weg te krijgen, maar toch komt hierdoor nog steeds veel warmte de kast zelf nog in.

Probeer zo veel mogelijk de warmte rechtreeks uit je kast te krijgen.

Wel een nadeel: Meer casefans is meer lawaai.

Extra pci slot voor de 8800 GT? De 8800 GT is toch echt een single slot koeler dus ik snap niet hoe je daarbij komt.

Ik zit eerlijk gezegd wel te twijfelen tussen 2GB en 4GB. Ik ga dan wel zeker de 32bit versie gebruiken, maar je zou bijvoorbeeld alvast 4GB kunnen nemen zodat je het later niet meer hoeft aan te schaffen/inbouwen wanneer 64bit wat toegankelijker is geworden. Of kan ik dan beter gewoon wachten?

Ik quote mezelf maar eens, denk dat er overheen is gelezen.
Ok de voeding is dus te licht? Iemand suggesties?

In de advertentie staat ook een(meerprijs) Zalman ZM600-HP 600W. Zou dit een goede keuze zijn? Of kan ik beter voor iets anders gaan?

En dan nog iets. De EnerMax Vostok is dus de standaard behuizing. Hoewel het er wel goed uitziet heb ik er toch ook mindere dingen over gelezen (weinig ruimte/kwaliteit/veel lawaai). Ik zat er dus aan te denken om een andere te nemen, hebben julllie nog suggesties voor rond de 70/80 max.?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan