Xbox 360 vs PS3

Status
Niet open voor verdere reacties.

ivo367

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2006
Hoi allemaal,

Dit onderwerp is al vaak langsgekomen (te?) maar ik twijfel nog tussen een xbox 360 en een PS3.

Wat zijn nou precies de voor en nadelen van deze twee consoles?
Dit is wat ik nu weet...

voordelen PS3:
- Blu-ray speler
- hogere resolutie
- gratis online gamen?

nadeel PS3:
- duurder dan X360

voordeel X360:
- goedkoper
- meer spellen

nadeel x360:
- dvd's slijten snel?
- kosten voor online gamen

Zelf heb ik alleen de 360 dus over de PS3 kan ik niet uit ervaring oordelen.
Maar even jouw lijstje er bij pakken:
voordelen PS3:
- Blu-ray speler (klopt, HD-DVD speler voor de 360 is los verkrijgbaar.)
- hogere resolutie (de 360 ondersteund ook 1080P, dus geen verschil)
- gratis online gamen? (ja maar veel functies missen t.o.v. XboxLive)

nadeel PS3:
- duurder dan X360

voordeel X360:
- goedkoper
- meer spellen

nadeel x360:
- dvd's slijten snel? (heb ik nog geen last van gehad)
- kosten voor online gamen (helaas maar waar)

Mijn eerste 360 (2005) is helaas ter ziele gegaan, maar dit is keurig opgelost door MS. Nu heb ik een 360 uit 2007 met dus een BenQ drive + nieuwe koeling.
Heel erg tevreden nu. Een console is toch de voorkeur voor een bepaalde serie games bijv:
Forza vs. Gran Tourismo. Heel verschillend maar toch ook weer gelijk.
Verder vind ik wel dat er meer en betere spellen zijn/komen voor de 360, en het ombouwen is altijd gemakkelijk. Al kost het uiteraard wel je garantie als MS hier achterkomt.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je deze twee consoles niet met elkaar kan en mag vergelijken.
De opvolger van de 360 mag je weer als concurrent van de PS3 noemen.

Ik heb de PS3 dan zelf wel niet, maar al wel een keer op kunnen spelen. Grafisch is deze console dan natuurlijk van ongekende kwaliteit.

Mbt tot het spelen van back-up spellen is dit nog niet zo eenvoudig.
Ook al zou de PS3 om te bouwen zijn, is dit nog niet rendabel.

De Blue-Ray DVD's zijn natuurlijk te kopieren, echter een Blue-Ray brander kost nog steeds zo een slordige €500,-

Waarom zou je deze consoles niet mogen vergelijken dan ? Ze zijn van dezelfde generatie, en de hardware komt (wat we tot nu toe hebben gezien) erg gelijkwaardig uit.

Tjsa, het lijkt erop dat de twee consoles gelijkwaardig aan elkaar zijn.
Ook verder op internet is er een verdeling in twee kampen...

Ik denk dat het gaat tussen de lagere prijs van de xbox en de nog onbekende mogelijkheden van de Bluray disk...

to be continued

Als je het nu bekijkt lijkt Blu-Ray het te gaan winnen van HD-DVD, maar er is al aangegeven dat wanneer BR wint dat er eventueel (zeer waarschijnlijk) ook een BR add-on voor de 360 zal komen.
Wat wel een voordeel is van games op BR, is dat je veel meer pre-rendered materiaal kan opslaan. Dit is dan ook iets wat uitgebuit wordt t.o.v. de 360.

Je kan de PS3 en de 360 niet geheel vergelijken.

Waar, het zijn beiden next-gen gameconsoles, maar de PS3 is meer een multimedia machine dan de 360. Sony biedt veel meer functionaliteiten dan de 360. Neem bijv. internet, video, muziekspeler opties etc. Je kan er meerdere apparaten op aan sluiten, heeft de mogelijkheid om bluetooth apparaten (muis, toetsenbord, headset, etc) op aan sluiten. Heeft geheugenkaart sleuven etc.
Dus nee de PS3 en de 360 zijn niet te vergelijken.

Ik heb beide consoles, en soms twijfel ik over op welke console ik welk spel koop. Maar de laatste tijd gaat mijn voorkeur meer uit naar de Sony dan naar de 360.

Overigens, de 360 ondersteund 1080i en geen 1080p.

Maar als je echt wil kiezen moet je kijken naar de exclusives die de consoles uitgeven (Neem bijv. de Halo serie voor Xbox en Socom voor de PS). En baseer daar je mening op.

Als je geld te besteden hebt, denk ik dat je op dit moment beter voor de PS kan gaan dan voor de 360. (Of koop de PS3, sluit een abonnement voor je telefoon en neem daar de 360 als cadeau bij).

gr. Greg en succes

De PS3 is zoals jij zegt inderdaad iets meer multimedia. Maar goed internetten heb ik een pc voor.
Video's en muziek speelt de 360 ook, dus dat is niets aparts. Kan wel zijn dat de PS3 meer formaten ondersteund.
Maar de 360 ondersteund wel degelijk 1080P controleer de xbox website maar eens daar staat:
Ruim 200 Xbox 360 games in standaard of high-def (tot 1080p)*

*voor 1080p is een gratis software-update voor de Xbox 360 vereist.

Link naar pagina: http://www.xbox.com/nl-NL/hardware/compare101.htm

Okay, dat laatste wist ik niet.
Dan is mijn info verkeerd, ik ga dat gelijk vanavond aan proberen te passen. Dank voor de info.

En tuurlijk, ook ik heb voor internet een pc... op de PS3 werkt het nu niet echt je van het. Maar het is wel mogelijk.

Bij de video-opties kun je ook 1080P selecteren als gewenste uitvoer. :)
Maar zolang je de console primair voor het gamen gebruikt, zou ik naar de games kijken. En probeer anders een speelsessie te regelen bij iemand die zo'n geval al heeft. Daar steek je het meest van op. In de winkel proberen kan ook, maar is toch beperkt.

Het belangrijkste vind ik dat ik de komende 4 jaar erop kan gamen zonder dat ik het moet upgraden.. Zoals mijn pc die ik 3 jaar geleden had gekocht nu al kan afschrijven... En die was toendertijd echt een top-pc!

Het belangrijkste vind ik dat ik de komende 4 jaar erop kan gamen zonder dat ik het moet upgraden.. Zoals mijn pc die ik 3 jaar geleden had gekocht nu al kan afschrijven... En die was toendertijd echt een top-pc!

Tjah, dat is de wereld van de electronica.
Vandaag koop je een ultra moderne pc, en over een jaar kan ie de nieuwste games al niet meer draaien.
Een bodemloze put.

Met een console heb je inderdaad het voordeel, dat wat je koopt zou moeten draaien (kugh Driv3r). Op de 360 ben ik zelf nog geen probleem spellen tegengekomen zoals Driv3r op de oude Xbox.
Maar je kunt gewoon de game(s) kopen die je leuk vind zonder te kijken of je pc het wel kan draaien, geen geklooi met drivers etc.
Eerder gebruikte ik de pc meer dan mijn Xbox, maar sinds de 360 zijn de rollen omgedraaid. Nog maar heel sporadisch speel ik op mijn pc (die nog best mee kan), maar de 360 staat veel vaker aan.

dat is idd het grote voordeel ;-))

heeft de harde schijf op de 360 trouwens nog een meerwaarde voor games?

Ik denk erover om de basis 360 te kopen, deze heeft echter geen harde schijf dacht ik...

Niet de arcade zonder HDD kopen !
De HDD is heel handig en zelfs de 20GB zit zo vol, aangezien je er maar 12GB van kunt gebruiken. Sommige spellen vereisen zelfs een HDD dacht ik, maar dat weet ik dus niet 100% zeker.

Hmm, een losse harde schijf is nogal duur...

En die aanbieding van een 360 met Halo trekt me niet zo. Ik weet niet of shooters op een console wel zo goed werken zonder muis....

Die PS3 klinkt nu weer wat aantrekkelijker! :D

Is de harde schijf van 20GB van de 360 straks niet te klein?
Of spelen spellen voornamelijk af van de DVD-rom??

Hangt er een beetje vanaf wat je allemaal wil (blijven) opslaan, maar ik geef toe die 20GB is niet erg ruim bemeten. Zeker omdat sommige demo al ruim 1GB zijn, dan heb je nog wat filmpjes, muziek en de opslag van je games (savegames, profiles, replays etc.).
Maar de losse 120GB is mij te duur, en tot nu toe kom ik met mijn 20GB prima uit. Beetje opruiming houden zo af en toe.
De spellen draaien vanaf de DVD, en wat er gecached of iets wordt is tijdelijk. Maar dat is wel de reden dat je van je 20GB HDD er maar 12GB van kan gebruiken. De rest wordt (neem ik aan) gebruikt voor caching e.d.

Oh, het gaat mij voornamelijk om over zeg maar 3 jaar nog steeds de nieuwste games te spelen. ;-))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan