Processor/MOBO "dood"

Status
Niet open voor verdere reacties.

Droopy101

Gebruiker
Lid geworden
28 apr 2008
Hallo,

Doordat de koeling van mijn CPU zelfs als de computer "in rust" op volle toeren ging koelen vond ik het tijd worden om het koellichaam van de CPU van alle stof te ontdoen.

Ik zag 2 beugeltjes en ik dacht dat die voor he koellichaam waren......maar deze waren van de CPU :confused: met als gevolg dat de CPU los kwam van het MOBO.
Toch maar door gegaan met het schoonmaken (dit was ECHT nodig!!!), de CPU weer teruggeplaats, beugeltjes weer vast en........niks :shocked: (okay bijna niks)

De fans, de HDD, en de DVD-spelers gaan draaien maar voor de rest blijft het beeld zwart.
Het valt me op dat de fan van CPU direct op volle toeren draait.

MOBO piept ook niet.

Wie weet wat ik moet doen of wat het kan zijn.

Heb al zonder beeldkaart en alle randapparauur proberen op te starten maar ook dit hielp niet.

Bedankt voor de reacties

Goedemorgen.

Welkom op helpmij, heb je niet per ongeluk met afhalen een pootje van de processor krom gebogen zou ik even controleren als dat niet het geval is kan je ook nog een bios reset overwegen.

Modag

Bedankt voor je reactie.

nee pootjes zijn allemaal nog mooi recht en dat was ik nog vergeten te vertellen dat ik het mobo al had gereset middels jumper omzetten en batterij 10 minuten verwijderen.

Hoi,

Misschien dat je het nog met een andere voeding kan proberen.

Modag

Hoi,

Nee maar voor de schoonmaakactie ging de koeler hard draaien en ik weet niet of je de temp hebt gecontoleerd maar dat is al niet goed als de temp tenminste goed was en ik zit zomaar even mee te denken.

Modag

meedenken is altijd goed :thumb: , ik denk alleen dat mijn voeding nog wel goed is....en ik heb er ook niet zomaar nog eentje "achter de hand".

zijn er nog andere tips?

Hoi,

Jammer mijn ideeën raken op dus misschien hebben andere veel betere ideeën.

Modag

Ik begrijp dus goed dat je processor vast zat (en nog steeds zit) aan je koelblok??

Welke processor heb je?

En dat hoort dus niet. Tussen de CPU en het koelblok zit koelpasta, die de warmte geleidt tussen die twee.
Blijkbaar is de boel keihard geworden en is er zo een warmte-probleem ontstaan.

Je zou kunnen proberen de twee (voorzichtig!!) van elkaar los te maken om zo de oude pasta en resten daarvan te verwijderen.
Dan nieuwe koelpasta aanbrengen en de boel opnieuw monteren.

Toen ik de Fan losmaakte van het koelblok zat er bijna 5mm stof op de koellichamen..waardoor er helemaal geen lucht door/ langs de koelvinnen kon stromen.
Ik denk zelf dat dat de oorzaak is van het koelprobleem van voor de "schoonmaak-actie". Heb nu alle stof verwijderd.

Vind het alleen vreemd dat de PC niet "doorstart".

En dat hoort dus niet. Tussen de CPU en het koelblok zit koelpasta, die de warmte geleidt tussen die twee.
Blijkbaar is de boel keihard geworden en is er zo een warmte-probleem ontstaan.

Je zou kunnen proberen de twee (voorzichtig!!) van elkaar los te maken om zo de oude pasta en resten daarvan te verwijderen.
Dan nieuwe koelpasta aanbrengen en de boel opnieuw monteren.

Als de cpu nog koud is zou deze toch niet binnen 2 seconden zo heet worden dat de pc niet doorstart?

Als de cpu nog koud is zou deze toch niet binnen 2 seconden zo heet worden dat de pc niet doorstart?

een CPU kan vrijsnel warm worden vooral jou P4 3,0 Ghz!!!
dus koeler moet erop zitten met koelpasta

Heb thuis geen beschikking over een pc dus probeer nu zoveel mogelijk info te verzamelen... ;)

We zoeken het nu in de "hoek" van de koeling...maar stel nou dat dit het probleem niet veroorzaakt, wat kan dan nog meer de oorzaak zijn.
Voor het schoonmaken functioneerde de pc naar behoren (op het hoge toerental van de koelfan na dan) Ik ben bang dat ik iets "vernield" heb.:eek:

Nou... dat zal wel meevallen, je maakt niet zomaar iets kapot. Even terug naar het begin… je hebt dus de cpu per ongeluk met koeling en al losgemaakt. Laten we even alles doorlopen.

Zoals al gezegd… maak cpu en koeler voorzichtig van elkaar los en verwijder alle stof en oude koelpasta. Je kan bij de plaatselijke pc-boer voor nog geen 10 euro een koelpasta-setje kopen met 2 spuitjes, één met speciaal schoonmaakmiddel, en één met nieuwe koelpasta. Daarmee krijg je alles snel en gemakkelijk schoon.

Maak je hele systeemkast eens lekker schoon, NIET met de stofzuiger (statisch!!!) maar bij voorkeur met perslucht. Kan je gewoon voor een paar euro kopen in een reuze handig spuitbusje.

Zet nu de cpu weer terug in de socket. Hij past er maar op één manier in, dus dat kan bijna niet fout gaan. Wat je ook doet, ga niet duwen, hij moet gewoon los in één keer op zijn plaats te leggen zijn. Nadat je hem geplaatst hebt, zet je hem vast met twee beugeltjes.

Nu een beetje nieuwe koelpasta erop smeren, niet teveel, en gelijkmatig verdelen. De koeler erop zetten, beetje aandrukken en vastzetten. Meestal werkt dat ook met 2 klemmetjes, en die zitten over het algemeen behoorlijk strak. Geeft niks, gewoon duwen.

Nu niet vergeten om de voeding van de koeler ook weer aan te sluiten. Als dat niet aangesloten is of niet werkt, zal je pc direct in de beveiliging terugvallen en niet opstarten.

Check desnoods even of je niet per ongeluk ergens nog een stekkertje hebt losgemaakt.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de duidelijke uitleg.

Het rare bij mijn cpu is dat de cpu als het ware "los" in de voet ligt. Er zit wel zo'n beugeltje (hefboompje) die nu plat op het MOBO ligt, maar die kan ik niet bedienen want dan past het koelbloek niet meer.
Aan de hand van de beugeltjes over het koelblok druk ik de cpu en het koelblok dus en vast op het mobo en vast op elkaar.

Resume: Als ik het goed begrijp valt mijn PC waarschijnlijk in een soort van beveiliging omdat de koeling niet in orde is (of lijkt te zijn)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan