Ik heb gezocht maar begrijp niets van de andere oplossingen.
In mijn excellijst heb ik 2 tabbladen gemaakt op het eerste tabblad een kolom genaamd gebied(A1) en een kolom genaamd klant(b1) en een kolom omzet klant(c1).
Nu heb ik in deze lijst verschillende gebieden (de gebieden worden weergegeven met cijfers). Nu wil ik graag uit de lijst op het tweede tabblad de totalen berekenen.
Graag wil ik per gebied kan berekenen hoeveel klanten er per gebied zijn en wat de totale omzet per gebied is. Nu kan ik wel alles gaan selecteren en verwijzen naar blad 1. Maar wanneer er een klant in een bepaald gebied bij komt moet ik alle formules weer aanpassen.Wanneer ik bijvoorbeeld het aantal klanten wil weten uit het gebied 1 dacht ik zelf aan een bepaalde voorwaarde zoiets als bijvoorbeeld wanneer er in kolom A de waarde 1 voorkomt dan alles optellen wat in B2 in deze rij hoort. Ik weet niet hoe ik het moet vertalen in formules. Hoop dat het zo duidelijk is.
In de bijlage heb ik een voorbeeldje gemaakt.
In mijn excellijst heb ik 2 tabbladen gemaakt op het eerste tabblad een kolom genaamd gebied(A1) en een kolom genaamd klant(b1) en een kolom omzet klant(c1).
Nu heb ik in deze lijst verschillende gebieden (de gebieden worden weergegeven met cijfers). Nu wil ik graag uit de lijst op het tweede tabblad de totalen berekenen.
Graag wil ik per gebied kan berekenen hoeveel klanten er per gebied zijn en wat de totale omzet per gebied is. Nu kan ik wel alles gaan selecteren en verwijzen naar blad 1. Maar wanneer er een klant in een bepaald gebied bij komt moet ik alle formules weer aanpassen.Wanneer ik bijvoorbeeld het aantal klanten wil weten uit het gebied 1 dacht ik zelf aan een bepaalde voorwaarde zoiets als bijvoorbeeld wanneer er in kolom A de waarde 1 voorkomt dan alles optellen wat in B2 in deze rij hoort. Ik weet niet hoe ik het moet vertalen in formules. Hoop dat het zo duidelijk is.
In de bijlage heb ik een voorbeeldje gemaakt.