Geen beeld bij opstarten Windows

Status
Niet open voor verdere reacties.

Snotterkop

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2008
Hallo, ik heb een (groot) probleem. Als ik m'n pc aanzet verschijnt er eerst zo'n zwart scherm met van die witte letters en daarna zon balkje dat windows (Vista Home Premium) aan het laden is, allemaal perfect normaal, zo is het altijd geweest. Maar zodra windows opstart (dat scherm dat je ziet: welkom. of zoiets) gaat mijn beeldscherm (Acer AL2216W 22" Widescreen) op standby en staat er: geen input (of iets dergelijks, groen lichtje op monitor > oranje lichtje). Wel hoor ik het geluidje dat windows opgestart is. Dit is elke keer zo. Als ik echter mijn pc in veiligmodus opstart krijg ik gewoon beeld (ik typ dit ook vanuit veilig modus)

Nu heb ik al meerder dingen geprobeerd; Systeemherstel, naar een week terug. Gehele pc formateren en windows opnieuw instaleren etc. Maar niks helpt. Als ik echter bij aparaatbeheer mijn beeldschermadapter uninstaleer en de pc opnieuw opstart start windows weer wel normaal op, alleen kan ik dan een resolutie van maximaal 1280x1024 instellen (terwijl het voorheen altijd 1680x1050 was) en als ik dan m'n pc weer opnieuw opstart krijg ik weer dat mijn monitor op standby gaat...

Ik vermoed zelf dat mijn videokaart (8800GTS 640mb) gestorven is :( en dat m'n onboard GPU het overneemt (dit is echter een vermoeden, ik weet niet eens zeker of ik wel een onboard graka heb) want ik kan ook geen spellen meer spelen, alleen hele oude, zoals Unreal Tournament.

Ik heb de afgelopen dagen op dit forum gezocht naar een oplossing maar ik kon deze echter niet vinden. Kunnen jullie mij helpen? Alvast bedankt

EDIT: Er staat hier ook: "standaard-VGA grafische adapter" op de plek waar het systeem voorheen 8800GTS herkende.

Laatst bewerkt:
Je zult iig de drivers van de videokaart even moeten herinstalleren, en dan de resolutie terugzetten en even kijken welke refresh rate je monitor ondersteunt, zal wel 60 Hz zijn. Dit kun je bij beeldscherminstellingen/geavanceerd/monitor instellen

De drivers herinstaleren heb ik al eerder geprobeerd maar heeft helaas geen effect. M'n refresh rate kan ik niet vinden, want er staat: vernieuwingsfrequentie: standaardinstelling van hardware gebruiken.

Ik ga het nu even proberen met RadarSync

Bedankt voor jullie snelle reacties ;)

EDIT: aaah, RadarSync herkent mijn 8800GTS gelukkig wel, dat is in ieder geval iets :)

Laatst bewerkt:
Is het spontaan overnemen van een onboard GPU wel mogelijk?

Ik dacht van niet, je zou dan je kabels moeten veranderen geloof ik.

Driver ook up 2 date?

graka compatible met mobo?

Graka zeker compatible met mobo, aangezien ik deze pc al een jaartje heb ^^ drivers waren ook up to date tot ik ging formateren, ben nu bezig met alles opnieuw up to date te krijgen (nu ook met behulp van RadarSync) ben ik nog wel een half uurtje mee bezig denk ik.

De reden dat je alleen nog 'oude' spellen kon spelen is dat Windows het default stuurprogramma geinstalleerd heeft. Dit is een hele basale driver en daar kun je dus niet zo veel mee. Vis ta heeft gelijk over het overnemen van een onboard kaart: hiervoor zul je toch echt fysiek de kabels hebben moeten omsteken

Ja het was ook maar een vermoeden, ik heb niet zoveel verstand van computers hehe. Dat RadarSync is trouwens een heel handig programma, Zeker eentje die ik op mijn pc laat staan. Morge ga ik verder met rotzooien :P. Nu start windows trouwens steeds goed op, hopelijk zijn na het instaleren van de nieuwste drivers de resolutie en performance probleempjes ook opgelost. Bedankt voor de hulp, morge ben ik er weer ;)

Nee hoor, na gistereavond oa de nvidia drivers te hebben geinstaleerd is het zwarte scherm weer terug :( Ik ga nu mijn monitor omwisselen, kijken of het hieraan ligt.

Hoe doe ik dat dan? Want met de manier die jij eerder aangaf staat er:
"vernieuwingsfrequentie: standaardinstelling van hardware gebruiken"
Dus er staat niet: 59Hz ofzo :S

Normaal gesproken kun je daar mbv een drop down uitkiezen (60, 75 etc). Wordt je monitor wel herkend overigens als een PnP monitor? Ik heb daar bij sommige 19" acer schermen ook wel last van gehad. Ik gebruik zelf overigens ook een Al2216w

Met het drop down menutje kan ik niets kiezen, alleen de in mn vorige post genoemde optie. Hij wordt niet herkent als een PnP monitor :S Wat betekent dit? En hoe kan dat? want ik gebruik dit beeldscherm namelijk al een jaartje. Ik heb een 19" e-yama op mn pc aangesloten en daar doet ie het wel op.. daar staat ie dan ook op 60Hz

EDIT: En nu doet ie het weer op mijn Acer, alleen zonder de mogelijkheid om mijn resolutie boven de 1280x1024 in te stellen, overigens staat er nu wel een refresh rate: 60Hz Er staat nog steeds: Algemeen niet PnP beeldscherm.

Laatst bewerkt:
Met het drop down menutje kan ik niets kiezen, alleen de in mn vorige post genoemde optie. Hij wordt niet herkent als een PnP monitor :S Wat betekent dit? En hoe kan dat? want ik gebruik dit beeldscherm namelijk al een jaartje. Ik heb een 19" e-yama op mn pc aangesloten en daar doet ie het wel op.. daar staat ie dan ook op 60Hz

Hoe bedoel je ? Met een ander beeldscherm functioneert alles normaal ?!

Yup, maar:

EDIT: En nu doet ie het weer op mijn Acer, alleen zonder de mogelijkheid om mijn resolutie boven de 1280x1024 in te stellen, overigens staat er nu wel een refresh rate: 60Hz Er staat nog steeds: Algemeen niet PnP beeldscherm.

heb je de kabel gebruikt die bij de acer was meegeleverd? Ik had problemen omdat ik de oude kabel had laten zitten (da's lekker makkelijk, hoef je geen klittenband, tie-ribs etc los te halen)

Ja, dezelfde kabels, de e-yama heb ik ook ff aangesloten met de Acer kabels en die werkte perfect

Hmm kheb net ontdekt dat mn Acer het dus niet doet met opstarten, maar als ik even het stekkertje eruit haal en er weer instop (hoor ik ook zon "ploep'' geluidje van vista) dan krijg ik weer beeld.. Ik snap er helemaal niks meer van..

als je de andere monitor erop heb, staat er dan ook standaardmonitor of p&p? Vreemd verhaal hoor!

Dus, het enige probleem dat je nu hebt, is het feit dat de resolutie alleen kan worden ingesteld op 1280 x 1024 en niet op 1680 x 1050 ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan