Wat is het verschil tussen ati en nvdia

Status
Niet open voor verdere reacties.

mathieu1979

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2009
Hallo allemaal,

Ik heb zitten zoeken naar videokaarten, maar nu kwam ik een Nvdia kaart tegen en een met ati chipset. Wat is het verschil? Wat is beter? ik heb nu nvdia 256mb. Ik zou graag naar 1 gb willen gaan.

ATI chipset is de grafische kaart die op het moederbord zit, als het goed is moet je gewoon een Nvidia kaart erin kunnen steken en gebruiken.

bedankt,

oke maar heb nog een vraag, nu zie ik ook 1gb ddr2 geheugen en ddr3 geheugen bij een videokaart.
op m'n moederboard zit zelf ddr2 dus maakt dat verschil?

Welkom op Helpmij.:)

De geheugen van je videokaart staat los van het geheugen van je systeem.

ik reageer op het feit dat ie zegt dat de atichip op het moederbord zit.

gewoon die opmerking die die plaats raakt kant nog wal

EDIT: het verschil is gewoon dat er 2 fabrikanten zijn die grafische chips maken.ATI(amd) en nvidea.

al jaren en twee strijd tussen die 2.
dan heeft de 1 weer betere prestaties en dan de ander weer.

maar heeft niets te maken met wat er eerder al gezegd is

Laatst bewerkt:
Er staan hier veel foute aannames in. Frank heeft er al 1 recht getrokken. Ik ga verder:

Je hebt dus videokaarten, waar een grafische chip op zit. Deze is van Nvidia, of ATI (AMD).
Deze videokaarten worden door verschillende bedrijven verkocht. Sapphire, Asus, Club3d zijn een paar van de merken.
Op de videokaart zit ook geheugen. Bijv de 1 gig waarnaar TS op zoek is.
Het is niet goed om naar de hoeveelheid geheugen te kijken.

Binnenkort komen er videokaarten op de markt (ze zitten al in complete systemen van bijv Packard bell) waar 1,5 gig in zit. De Geforce GT130.
Dit is een videokaart die nu verkocht wordt onder de naam 9600GSO.
Deze presteert dus stukken slechter dan de HD4830 en HD4850, terwijl deze videokaarten 'maar' 512MB geheugen hebben (hd4850 soms 1 gig). Geheugen zegt dus weinig over de prestaties.

Geheugen op videokaart (GDDR genoemd) is er in verschillende types en snelheden. GDDR was de 1e vorm. Opgevolgd door GDDR2, 3 en 5 (gddr4 zal er ook wel zijn ???).
Op goedkope kaarten van tegenwoordig zit GDDR2. Dit geheugen is het goedkoopst verkrijgbaar.
GDDR5 zit op de HD4870. Dit geheugen is relatief duur.

Chipset is een onderdeel van het moederbord. Deze stuurt bepaalde functies van het moederbord aan. Ook chipset worden gemaakt door ATI en Nvidia (en ook door Intel en SIS). Dit is verder niet zo interessant voor videokaarten. Behalve voor als je meerder videokaarten in je systeem wilt zetten.
Een ATI-chipset ondersteunt soms Crossfire (ATI-technologie) en een Nvidia SLI (nvidia-technologie). Intel heeft voor allebei tegenwoordig chipsets.

Er staan hier veel foute aannames in. Frank heeft er al 1 recht getrokken. Ik ga verder:

Je hebt dus videokaarten, waar een grafische chip op zit. Deze is van Nvidia, of ATI (AMD).
Deze videokaarten worden door verschillende bedrijven verkocht. Sapphire, Asus, Club3d zijn een paar van de merken.
Op de videokaart zit ook geheugen. Bijv de 1 gig waarnaar TS op zoek is.
Het is niet goed om naar de hoeveelheid geheugen te kijken.

Binnenkort komen er videokaarten op de markt (ze zitten al in complete systemen van bijv Packard bell) waar 1,5 gig in zit. De Geforce GT130.
Dit is een videokaart die nu verkocht wordt onder de naam 9600GSO.
Deze presteert dus stukken slechter dan de HD4830 en HD4850, terwijl deze videokaarten 'maar' 512MB geheugen hebben (hd4850 soms 1 gig). Geheugen zegt dus weinig over de prestaties.

Geheugen op videokaart (GDDR genoemd) is er in verschillende types en snelheden. GDDR was de 1e vorm. Opgevolgd door GDDR2, 3 en 5 (gddr4 zal er ook wel zijn ???).
Op goedkope kaarten van tegenwoordig zit GDDR2. Dit geheugen is het goedkoopst verkrijgbaar.
GDDR5 zit op de HD4870. Dit geheugen is relatief duur.

Chipset is een onderdeel van het moederbord. Deze stuurt bepaalde functies van het moederbord aan. Ook chipset worden gemaakt door ATI en Nvidia (en ook door Intel en SIS). Dit is verder niet zo interessant voor videokaarten. Behalve voor als je meerder videokaarten in je systeem wilt zetten.
Een ATI-chipset ondersteunt soms Crossfire (ATI-technologie) en een Nvidia SLI (nvidia-technologie). Intel heeft voor allebei tegenwoordig chipsets.

Allen Bedankt, Ik heb een videokaart in gedachten van ong 100 euro, zelf dacht ik dus 1 gig geheugen omdat veel spellen een aanbevolen geheugen van 512mb nodig hebben. Maar las dus net dat het niet zo belangrijk is, Waar moet ik dan op letten? de kloksnelheid ofzo? Kunnen jullie anders mij een goede aanraden?

Allen Bedankt, Ik heb een videokaart in gedachten van ong 100 euro, zelf dacht ik dus 1 gig geheugen omdat veel spellen een aanbevolen geheugen van 512mb nodig hebben. Maar las dus net dat het niet zo belangrijk is, Waar moet ik dan op letten? de kloksnelheid ofzo? Kunnen jullie anders mij een goede aanraden?

rond de 100 euro?
HD4830!

De 9600GT, van Nvidia (of andere 9600-varianten) zijn slechter en de 9800GT is net te duur.

Vanaf die hd4830 gerekend heb je nog als opties de 9800gt (10-15 euro duurder) HD4850 (30-40 euro duurder), 9800gtx (prijs weet ik niet uit mn hoofd) en hd4850 1 gig-versie. Dan kom je al rond de 200 eur voor de hd4870.

Onder de 100 euro kom je dus bij de 9600-serie en ati's HD4670. Maar ik zou echt minimaal de HD4830 nemen.
Al is het ook afhankelijk van de rest van je systeem EN je voeding.

rond de 100 euro?
HD4830!

De 9600GT, van Nvidia (of andere 9600-varianten) zijn slechter en de 9800GT is net te duur.

Vanaf die hd4830 gerekend heb je nog als opties de 9800gt (10-15 euro duurder) HD4850 (30-40 euro duurder), 9800gtx (prijs weet ik niet uit mn hoofd) en hd4850 1 gig-versie. Dan kom je al rond de 200 eur voor de hd4870.

Onder de 100 euro kom je dus bij de 9600-serie en ati's HD4670. Maar ik zou echt minimaal de HD4830 nemen.
Al is het ook afhankelijk van de rest van je systeem EN je voeding.

Bedankt, maar die zijn 512mb, die zijn beter als bv Sapphire Radeon HD 4670 1GB ?

geef eerst ff je huidige specs:
-moederbord
-processor
-intern geheugen

Moederbord : Asus M2N-E
Chipset : nVidia nForce 570 SLI
Processor : AMD Athlon 64 3800+ @ 2400 MHz
Fysiek Geheugen : 3072 MB
Videokaart : NVIDIA GeForce 6600
Harde Schijf : Maxtor (251 GB)
Harde Schijf : ST350082 (500 GB)
DVD-Rom Station : PHILIPS PCDV5016L2
DVD-Rom Station : _NEC DVD_RW ND-4571A
DVD-Rom Station : NQHCRCV BGL2BGT SCSI CdRom Device
Monitor Type : Philips Philips 170V - 17 inches
Besturingssysteem : Microsoft Windows XP Home Editie 5.01.2600 Service Pack 3
DirectX : Versie 9.0c (oktober 2008)

Dit bedoel je?

je voeding is aan de krappe kant en je processor aan de langzame kant (ondanks het overclocken).

Een Hd4670 kan je wel draaien, schat ik in en past ook aardig bij je processor. Maar de HD4830 is een stuk beter, maar daar heb je echt een nieuwe voeding voor nodig.

je voeding is aan de krappe kant en je processor aan de langzame kant (ondanks het overclocken).

Een Hd4670 kan je wel draaien, schat ik in en past ook aardig bij je processor. Maar de HD4830 is een stuk beter, maar daar heb je echt een nieuwe voeding voor nodig.

heej bedankt, maar ik was mis mijn voeding is 420 watt maakt dat nog iets uit op wat je hier zei?

Ik denk dat het aan de krappe kant komt met je voeding. Het moet wel lukken denk ik, maar als je hierna nog een keer gaat upgraden moet je er ook gelijk een andere voeding bijnemen.

Even terzijde, welk merk voeding heb je? 420 watt is ook niet altijd 420 watt zeg maar..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan