Bios instellen voor cd-rom met ubuntu

Status
Niet open voor verdere reacties.

reinvb

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2009
Ik wil het ubuntu besturingssysteem vanaf cd-rom gaan gebruiken. Hoe moet ik het bios instellen voor gebruik vanaf cd-rom? want je moet iets veranderen om vanaf cd-rom je pc te kunnen sstarten met ubuntu? En als ik ubuntu vanaf de cd-rom op mijn D schijf zet,moet ik dan ook bepaalde instellingen in bios veranderen? Hoor graag jullie antwoord hierop.

Groeten,

Reindert het experiment:cool:

Janvaane,

Bedankt :thumb: Ik zie het wel verschijnen met de post. Maar weet jij hoe ik mijn bios in moet stellen voor het opstarten van ubuntu vanaf cd-rom? En kan ik de cd-rom inhoud met ubuntu overzetten op mijn d schijf? Hoor het graag.

Groet,
Reindert

Janvaane,

Bedankt :thumb: Ik zie het wel verschijnen met de post. Maar weet jij hoe ik mijn bios in moet stellen voor het opstarten van ubuntu vanaf cd-rom? En kan ik de cd-rom inhoud met ubuntu overzetten op mijn d schijf? Hoor het graag.

Groet,
Reindert

de opstartvolgorde even zoeken en dat veranderen in CD HDD USB Floppy O.I.D net wat je zelf wilt!,

*klikje*

Laatst bewerkt:
de opstartvolgorde even zoeken en dat veranderen in CD HDD USB Floppy O.I.D net wat je zelf wilt!,

*klikje*

Ja okay, maar kan ik ook ubuntu vanaf de cd-rom op mijn D schijf zetten zodat ik geen veranderingen hoef toe te passen in het bios? Hoor het graag

Ik heb zitten bladeren in info over het bios. Als ik het bios instel op opstarten via cd-rom, kan ik dan nog wel mijn gewone XP besturingssysteem gebruiken als ik mijn pc opstart? Of moet ik dan weer in bios instellen op hdd? Hoor het graag van jullie.

Modag,

Dus zonder die wubi installer kan ik niet ubuntu vanaf cd-rom op de D schijf zetten? En als ik na gebruik van het ubuntu besturingssysteem mijn windows XP weer wil gebruiken moet ik dan weer in bios de instelling veranderen in HDD? Hoor het graag want ik ben maar een totale leek op dit gebied :(

Groet,
Reindert ubuntu expert :D

Hoi

Met wubi heb je de cd ook niet nodig, wubi doet dit automatisch.

Met wubi hoef je dus ook helemaal niet in de bios te gaan. Je kunt dit gewoon via windows doen.
Als je in mijn vorige post op de link klikt kom je in een handleiding terecht hoe je dit kunt doen.

En hier is de link om wubi te downloaden: http://wubi-installer.org/

Je maakt in principe nu een dual-boot systeem maar dan vanuit windows geïnstalleerd. Tijdens het opstarten krijg je dan ook de keuze om op te starten van windows of ubuntu.

WubiGuide

Mocht je ubuntu later er weer vanaf willen halen moet je in windows opstarten en dan bij software ubuntu selecteren en dan op verwijderen klikken.

Succes!

Modag

Laatst bewerkt:
Modag,

Ik heb het nu helemaal begrepen wat ik nu precies moet doen om ubuntu vanaf de cd-rom op mijn D schijf te krijgen :) Ik download eerst die wubi gids op mijn D schijf en daarna instaleer ik ubuntu op de D schijf :) Top voor de info modag :thumb: Zonder mensen als jij zou ik totaal verloren zijn in pc land :D

Groeten,
Reindert het aanstaande pc wonder :D

Hoi,

Inderdaad, wubi doet dit allemaal automatisch nadat je een paar instellingen hebt opgegeven. Ik wens je veel plezier bij het experimenteren :thumb:.

Als je meer vragen hebt, dan je weet ons te vinden :D.

Modag

Modag,

Wederom dank voor al je info :thumb: En ja als ik vragen heb weet ik intussen wel waar ik doe moet stellen :) Een hele hoop mensen zijn gered met al jullie advies hierop helpmij.nl En het gaat nu wel lukken denk ik :D

Groet,
Reindert het experiment :)

Modag,

Dus zonder die wubi installer kan ik niet ubuntu vanaf cd-rom op de D schijf zetten? En als ik na gebruik van het ubuntu besturingssysteem mijn windows XP weer wil gebruiken moet ik dan weer in bios de instelling veranderen in HDD? Hoor het graag want ik ben maar een totale leek op dit gebied :(

Groet,
Reindert ubuntu expert :D
om hier even op terug te komen, ja dat kan ;)

ik vergelijk het altijd met een snelweg met 3 afslagen,
afslag 1 is cd-rom
afslag 2 is harde schijf
afslag 3 is usb

als je de eerste "voorbij rijd" kan je nog altijd de 2de (automatisch) doen ;)
en zelfs als je die "voorbij rijdt" kan je daarna nog de 3de (enzovoorts enzovoorts.....)

greetz mastermindzh :D

Modag en Mastermindz,

Mijn ubuntu instalatie loopt. Het duurd nog wel even voor het op mijn D schijf staat :) ik denk nog wel 1,5 uur. Die wubi guide stond er zo op. Ik laat nog wel weten wat ik van dat ubuntu vindt.

Groet,
Reindert aanstaand ubuntu expert :D

Hoi Modag,

Ja ik ben een simpele op het gebeid van de pc :) Ik ben er zo straks pas achtergekomen dat ik in feite de cd met daarop ubuntu helemaal niet nodig heb voor instalatie van ubuntu 9.04. Want zoals jij al zij, gaat deze instalatie automatisch na het downloaden en activeren van de wubi guide :D Maar ach, liever simpel starten, dan simpel starten en simpel blijven toch? :D

Groet,
Reindert de ubuntu expert in spee :)

Hoi Modag,

Ja ik ben een simpele op het gebeid van de pc :) Ik ben er zo straks pas achtergekomen dat ik in feite de cd met daarop ubuntu helemaal niet nodig heb voor instalatie van ubuntu 9.04. Want zoals jij al zij, gaat deze instalatie automatisch na het downloaden en activeren van de wubi guide :D Maar ach, liever simpel starten, dan simpel starten en simpel blijven toch? :D

Groet,
Reindert de ubuntu expert in spee :)

net als ik moet je ook zorgen dat modag een berichte krijgt van je volgende vragen ;)
hij heeft er ook veel verstand van ;)

net als ik moet je ook zorgen dat modag een berichte krijgt van je volgende vragen ;)
hij heeft er ook veel verstand van ;)

Nog een half uur te gaan, en ubuntu kan in de lucht :) Ik ben zeer nieuwschierig wat het allemaal inhoud die ubuntu.

Nog een half uur te gaan, en ubuntu kan in de lucht :) Ik ben zeer nieuwschierig wat het allemaal inhoud die ubuntu.

een heel fijn operating system , het enige wat jammer is dat er niet veel games op uit komen ;) maar met WINE(dan kan je windows applicaties) kom je vaak al een heel eind ;)

ubuntu is vooral veel stabieler als windows

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan