Snel een winstgevend stadje bouwen in een notendop:
Ten eerste…. JIJ bent de baas, trek je (in het begin) vooral niet teveel aan van wat de sims willen en wat die adviseurs je vertellen. Het zijn jouw centen, en ze gaan sneller op dan je lief is. Geheim van de smit: onderdrukken die boel! Zorg dat je sims het minimum hebben om te overleven, en laat het daarbij.
Zodra je flink winst maakt, kan je ze altijd nog gaan verwennen.
Stap 1:
Begin ergens aan de rand van een map en bouw een kolencentrale, die zijn zwaar vervuilend, maar meest efficiënt. Klik met het vraagtekentje op de centrale en schroef het budget naar 25%, dat is voorlopig meer dan genoeg. Centrale op 100% laten draaien heeft geen enkele zin. Kost veel geld voor energie die je niet gebruikt.
Stap 2:
leg een elektriciteitsnet aan, vanaf de centrale naar de andere kant van de kaart. Daar, lekker ver weg van die vieze centrale, ga jij je eigen sim-utopia gaan bouwen.
Stap 3:
leg een stukje hoofdweg aan (die zware, dubbelbaans weg). Dit wordt voorlopig de levensader van het prille stadje. Zorg dat die hoofdweg ook de stadsgrens overgaat. Leg de weg aan in de richting van de standsgrens, en sleep hem eroverheen. Er komt dat een messagebox met de vraag of je een verbinding met een buurstad wilt maken. JA, dat wil je!
Stap 4:
Gebieden aanwijzen.
Wijs een gebied aan voor lichte residentie (bewoning), laten we zeggen, links van de hoofdweg. Niet te groot (50 blokjes ofzo) en zeker niet te breed 10 blokjes max.
Wijs een gebied aan voor medium commercieel, rechts van de hoofdweg, en houd dat voorlopig KLEIN. 10x10 blokjes is genoeg.
Wijs een gebied aan voor medium industrie, en doe dat op enige afstand van de bewoning, zeg aan het einde van de hoofdweg. 30x30 blokjes
Wijs een gebied aan voor landbouw. Dat kan op een willekeurige plek op de kaart, maar een wegverbinding met de rest van de stad is wel wenselijk. Landbouwgebieden kunnen en mogen (heel) groot zijn.
Stap 5:
Bouw een basisschool en een bibliotheek (middenin in of dichtbij de residentie). Klik met het vraagtekentje op school en bieb, en pas het budget aan aan de vraag. Het heeft geen zin om capaciteit voor 200 leerlingen te hebben als er maar 50 zijn, dat kost teveel geld.
Die bieb heb je nodig om te zorgen dat je sims al die slimmigheid die ze op school geleerd hebben niet vergeten.
Stap 6:
Bouw een kleine brandweerkazerne in de buurt van de industrie, en klik even op het budgetschermpje voor stedelijke verordeningen. Kies voor een rookmelder-campagne, dat scheelt veel brandjes. Verlaag NOOIT het budget van de brandweer, dat komt je duur te staan.
Stap 7:
Wachten. Niks meer doen, laat de stad maar even een beetje groeien.
Geen water? Politie? Parken? Strand?
Nee. Dat is overbodige luxe, en daar heb je het geld niet voor. Dit soort dingen zijn geldverslinders, en voorlopig kan je dat beter gebruiken. Water heb je voorlopig ook niet echt nodig, dat wordt pas belangrijk bij dichtbebouwde gebieden. Politie heb je ook niet nodig. Zolang er geen rellen zijn, niks aan doen. Kost veel geld, levert weinig op. Havens, vliegvelden… niet doen. Zolang je sims daar niet over zeuren, heb je ze niet nodig, en in een nieuwe stad al helemaal niet. Kost een vermogen.
Stap 8:
Bouw je stad nu beetje bij beetje uit, en houd rekening met de behoefte. De verleiding om dichtbebouwde gebieden te maken is groot, maar als er geen behoefte is, komen die ook niet goed tot ontwikkeling. Klik op de RCI indicator, en je ziet precies waaraan behoefte is. Zones worden aangeduid met $, $$ en $$$ voor light, medium en dense. Voorlopig zal je met light en medium genoeg kunnen doen.
Onthoud dat er voor succesvolle ontwikkeling van dichtbebouwde gebieden 2 zaken van belang zijn: water en goede infrastructuur. Zorg ervoor dat er WEGEN liggen, geen straten. Zorg zonodig voor een bushalte, treinstation, dat soort dingen.
Stap 9:
Bouw buursteden. Ook Sims zijn commercieel en buursteden betekent handel, dat is goed voor de economie, en dat is goed voor de stad.
Kom maar op met die high-tech!
Ja, dat willen we allemaal wel, maar wat heb je nodig?
Voor die mooie, winstgevende, niet-vervuilende high-tech industie zijn 3 dingen nodig:
1. een woonwijk met goed opgeleidde sims, dus
2. educatie (school, bieb, middelbare school… waar die sism kunnen leren) en natuurlijk een
3. dichtbebouwde industriële zone (met water en goede wegen)
Wij willen water!
Sims hebben ook dorst, en hoe dichter het gebied bebouwd is, zoveel meer behoefte aan water. Er zit wel een addertje onder het gras: water kan vervuild raken. Als je je stad water wilt geven, bouw dan een eindje buiten de stad een waterpomp. Ver weg van bebouwing en industrie is weinig tot geen vervuiling. Wees terughoudend met het bouwen van die pompen, want ze kosten veel geld en er is niet op te bezuinigen. Als je ze goed plaatst, heb je er maar een paar nodig. Begin gewoon met ééntje, je ziet vanzelf wanneer er meer nodig is.
Help! Geen stroom meer!
Ja….. je had ook de budgetten voor de elektriciteitscentrale verlaagd weet je nog? Verhoog het budget tot een acceptabel niveau. Bouw zonodig een tweede centrale, als de capaciteit van de eerste niet meer voldoende is. In het grafiekenschermpje kan je overigens aanbod en behoefte zien. Dat is een handig tooltje.
File-ellende
Er komt een tijd dat je het niet meer redt met straten, wegen of zelfs hoofdwegen. Oplossing: snelwegen, (verhoogde)spoorlijnen, metro’s bussen. Wees er in het begin terug houdend mee, want dit soort voorziening is duur.
Hoe verder?
Met beleid. Rustig aan, niet alles tegelijk. Veel voorzieningen kosten veel geld, en dat heb je gewoon niet. Pas je aan aan de behoefte, maar ook aan wat het budget toelaat, anders ben je in no-time blut.
Onthoud dat SC4 niet het zoveelste “spelletje” is, het is een SIMULATOR. Dat betekent dat dingen tijd nodig hebben, veel, heel veel tijd. Een grote, winstgevende, mooie stad maken kost weken (in echte-mensen-tijd)