Moet ik een nieuwe videokaart?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mazzletov

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 aug 2009
Ik heb onlangs problemen met mijn computer gekregen en ik ben rond wezen vragen wat het probleem zou kunnen zijn.
De meeste mensen dachten dat het aan mijn videokaart zou kunnen liggen.
Het probleem: Bij spellen als Call Of Duty 4 en Battlefield Heroes loopt de computer na ongeveer 15 minuten vast. Oftewel spellen die veel van de videokaart vragen. Bij spellen als Football Manager 2009 doet de computer het wel gewoon.

Als jullie misschien denken dat het iets anders zou kunnen zijn dan de videokaart zou ik dat graag horen.

Als het wel gewoon aan de videokaart ligt zou ik graag een goede videokaart willen hebben die probleemloos aan de grafische eisen kan voldoen, prijs: tot €200,-.

Wat zijn de specificaties van de rest van je pc. Als je bijv. een oude pentium 3 hebt is het ook niet heel vreemd dat de rest niet goed draait.

Het kunnen meerdere dingen zijn.
cpu, geheugen en inderdaad de graka.

Zoals al gevraagt is de specs plzz :)

xp / vista / W7?

Waarschijnlijk een stomme vraag maar hoe kan ik erachter komen wat de specs zijn van mijn computer. Ik kan de doos namelijk niet vinden en ik weet het ook niet uit mijn hoofd ;)

Je kan pc wizard gebruiken. Of je kan cpu-z en gpu-z downloaden en er printscreens van maken en die hier posten. Pc wizard is waarschijnlijk makkelijker en sneller.

Als ik het zo even goed bekijk heb je 1 pci-e slot waar je een gpu in kan zetten. Nu heb je een pentium 4 met ht (socket 775) en dat model is al even veroudert. Je moet er dus niet te veel meer aan uitgeven. Ik denk dat je met deze videokaart al erg ver bent richting overkill, maar je zou de investering kunnen wagen (klik). Ik zou eerst nog wel even andere forum gebruikers af wachten

Ook ik zou niet hoger gaan als een 4770.Daarnaast ben ik wel benieuwd naar de voeding btw.

De HD4770 verbruikt net 5 watt te veel om zonder PEG6 te kunnen draaien. Ik neem aan dat zijn voeding dat nog net wel aan kan.

De 4770 is een mooi zuinig kaartje.

Misschien is het ook de moeite om bv een 2de hand 8800GTS-je te zoeken.
Ook goede kaartjes
bv http://link.marktplaats.nl/268036243

En een advies misschien ook een geheugenbalkje erbij prikken van bv 1GB.
Doet ook wonderen

Mijn voeding is van Delta Electronics Inc. model: DPS-350BP-2 C.
is dat alles wat je moet weten van de voeding?

De 4770 is een mooi zuinig kaartje.

Misschien is het ook de moeite om bv een 2de hand 8800GTS-je te zoeken.
Ook goede kaartjes
bv http://link.marktplaats.nl/268036243

En een advies misschien ook een geheugenbalkje erbij prikken van bv 1GB.
Doet ook wonderen

Zo'n 8800 neemt nogal wat sap hoor. Daar moet je je niet in vergissen. Hij is daarnaast ook nog eens een stukkie langzamer dan de hd4770 (klik) ( je zal natuurlijk nu denken, hij heeft een gts 250 geselecteerd, dit is echter dezelfde chip als de 8800 GTX (iets sneller dan de GTS). De GTS250 heeft natuurlijk wel wat fine tunings gehad, maar het is nog steeds dezelfde chip (en ook de meeste uitgemelkte)). Ik zou dus die 30 euro maar uitgeven aan een 4770

Zijn huidige kaart de radeon X740XL (128mb) ligt qwa prestaties ruim onder een 6600GT.
Zelfs lager als een X700XT. Dat is net / net niet de minimale system requirement voor cod4. Hierkomt bij dat deze kaart gemaakt is voor medeon pc's en niet overal vol ondersteund wordt.

Hij heeft maar een P4..
Een snellevideokaart is gewoon overkill en zonde van het geld. Tevens heeft hij maar 1 GB geheugen, wat bepaald ook niet perfect is om te gamen.

Heb even specs gekeken:
Bron http://217.110.237.67/Manuals/Medion 8383XL mit MS-7091.pdf

- Supports DDR 400/333 memory interface.
Main Memory
Supports four DDR1 SDRAM memory modules.
Supports up to 4GB memory size.
Supports Dual channel DDR1.

Persoonlijk zou ik er gewoon min 1GB geheugen bij zetten zodat er 2 GB inzit.
Scheelt veel en pc loopt vlotter tijdens gamen.

En een goedkope 2de hands graka ipv een nieuwe zoals een gts250 en vergelijkbaar.. Zonde van het geld + de pc zelf is de bottleneck.

Ik durf hem zelfs een 8600GT / 9500GT / 9600GT.
Slurpen minder stroom + hoger heeft in mijn ogen geen nut.
9500GT 512 mb nieuw 42,-
9500GT 1GB versie nieuw 47,-
9600GT 512mb versie nieuw 69,-
DDR 400Mhz balkje 1GB 25,-

Dan is de TS klaar tussen de 64,- en 94-
(Veel) Meer valt er uit z'n pc toch niet te halen.
En het scheelt veel met zijn huidig systeem.

Gameplay met een 9600GT cod4
http://www.youtube.com/watch?v=Kvl66tlEjm8&feature=related

On topic:

Maar dit is alleen advies :) Dat verklaard nog niet waarom zijn spellen binnen 15 min hangen. Aangezien hij pas onlangs problemen heeft gekregen.
Is alles Stof vrij? koeler van grafische kaart / cpu koelblok?

Dan is een HD4770 toch een veel betere keus. Die kost slecht € 80, , verbruikt minder stroom en sneller dan de kaarten die jij aangaf. Ik heb alleen de gts250 aangegeven om te laten zien dat de HD4770 sneller is en minder verbruikt dan een tweede hands 8800 gts. Dat lijkt me dus een betere keus.

Dat probeer ik dus uit te leggen :)

Hij is niet sneller in combinatie met zijn huidige pc.
De prestaties van de kaart worden gekort door de cpu / geheugen ect.

De 4770 is geheid sneller als mijn genoemde kaart in een pc met bv een core 2 duo.
Dat zonder twijfel.

Maar met een p4 zijn de verschillen nihil tov. mijn genoemde, dus je waarom meer uitgeven :)

Maar mocht de TS in de toekomst meer upgraden zoals mobo/cpu, heeft hij idd weer meer aan een 4770

Wat ik probeer te zeggen, die p4 vormt waarschijnlijk geen grote bottleneck. Het gaat hier namelijk wel om de versie die over HT beschikt en niet het oudere model. Ok, heel recent is ie niet, maar hij kan nog wel even mee. Daarnaast is het investering in de toekomst. Als ie later nog wat uitgeeft (core 2 duo past ook prima op dat mobo en kost ook niet de wereld) dan is die hd4770 het toch zeker wel waard.

Het boeit allemaal weinig, alleen is de HD4770 een nieuwe kaart en zal wat meer zijn waarde behouden. Maar als je tegen een leuke prijs een HD4670, of 9600GT kan kopen, dan moet je het zeker doen.
Maar de prijs moet dan max 60 euro zijn vind ik, anders kan je net zo goed de hd4770 kopen. Maar ja... het probleem is dat de HD4770 nauwelijks leverbaar is. Dan kan je dus net zo goed de HD4670 of 9600GT kopen:

http://tweakers.net/pricewatch/225038/gigabyte-gv-r467d3-512i.html
http://tweakers.net/pricewatch/226786/asus-en9600gt-mg-htdp-512md2.html

Een core 2 duo gaat in iedergeval nooit werken.
Het is een 915p chipset op z'n mobo en die ondersteunen geen C2D.

+ het is een medion oem bordje. P4 is de max die past. (ook volgens de handleiding van het bord)

Iemand kan toch een nieuw moederbord geheugen en processor erin zetten.
Dat is niet super goedkoop, maar het scheelt als dan de videokaart niet gelijk weer de bottleneck is.
Dat bedoelt swallav volgens mij. Daar zit op zich ook wel wat in. Maar ja.. de levertijd...

8800 serie zou ik afraden ivm de voeding en ook de processor die hij heeft.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan