Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat kan in Opera, Safari, Google Chrome, Firefox en Internet Explorer 8 met behulp van alleen css en html. Is nogal ingewikkeld. Voor ik ga antwoorden wacht ik eerst wel even af waar je vraag beantwoordt gaat worden, want hij staat dubbel, en ik heb geen zin 't op de verkeerde plaats te beantwoorden.
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="nl" lang="nl">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title></title>
<style type="text/css">
ol {list-style-type: none; counter-reset: teller-een; margin: 0; padding: 0;}
ol li {counter-increment: teller-een;}
ol li span:before {content: counter(teller-een) " ";}
ol li span:after {content: " " counter(teller-een);}
ol ol {counter-reset: teller-twee;}
ol ol li {counter-increment: teller-twee;}
ol ol li span:after {content: " " counter(teller-twee);}
ol ol li span:before {content: counter(teller-een) "." counter(teller-twee) " "; padding-left: 10px;}
</style>
<!--[if (IE 6) | (IE 7)]>
<style type="text/css">
ol {list-style-type: decimal; padding-left: 25px;}
</style>
<![endif]-->
</head>
<body>
<ol>
<li><span>Hoofdstuk</span>
<ol>
<li><span>Sectie</span></li>
</ol>
</li>
<li><span>Hoofdstuk</span>
<ol>
</ol>
</li>
</ol>
</body>
</html>
<!--[if (IE 6) | (IE 7)]>
<style type="text/css">
ol {list-style-type: decimal; margin-left: 10px; padding-left: 20px;}
</style>
<![endif]-->
Eh, het lijkt mij toch niet helemaal dezelfde code
Ik heb het alleen in html en css gemaakt, zoals je vroeg. Als je er andere talen bij gaat gebruiken, heb ik geen flauw idee hoe je dat zou moeten doen. Mogelijk weet iemand anders dat.
Ik zie wel gelijk 'n ander groot verschil: je gebruikt geen geldig doctype. Dat betekent dat Internet Explorer in quirks mode schiet, en ik denk niet dat het in Internet Explorer 8 dan goed werkt, hoewel ik dat niet heb uitgeprobeerd.
'n Geldig, volledig doctype is absolute noodzaak zodra je met dingen als marge en padding gaat werken, omdat IE 't anders (volledig) anders weergeeft als alle ander browsers. Dat zou 'n oorzaak kunnen zijn.
En ja, ik heb 't uitgeprobeerd. Als je de code van mij letterlijk kopieert, zonder wijzigingen, zou hij moeten werken in IE 8, Firefox 3 en 3.5, Opera, Safari 4 en Google Chrome.
't Is mooi dat 't werkt, maar ik begrijp er niets van.
ol en li zijn geen classes, dat zijn gewoon html-elementen. De <li> hoef je in html niet te sluiten (iets wat ik trouwens geen goed idee vind, want browsers gaan dan soms de mist in bij het zelf plaatsen van de bijbehorende </li>). In xhtml moet ook de li worden afgesloten.
De ol moet altijd worden afgesloten.
Wat jij nu hebt gedaan, voorzover ik kan zien, is dat je gewoon 'n <tr> de class-naam 'ol' hebt gegeven. Maar dat heeft niets meer te maken met het element ol.
(Overigens is het gebruik van 'n tag als naam voor 'n class of id niet zo'n goed idee, want oudere browsers kunnen zich daar in verslikken. Ik weet niet hoe oud, en misschien speelt 't niet meer, maar zelf doe ik het voor de zekerheid nooit.)
Kortom: ik weet niet wat je hebt gedaan, maar als 't werkt, is 't mooi. Misschien nog 'ns de hele code hier neerzetten? En heb je 't wel in 'n aantal browsers getest?
HTML:<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="nl" lang="nl"> <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" /> <title></title> <style type="text/css"> ol {list-style-type: none; counter-reset: teller-een; margin: 0; padding: 0;} ol li {counter-increment: teller-een;} ol li span:before {content: counter(teller-een) " ";} ol li span:after {content: " " counter(teller-een);} ol ol {counter-reset: teller-twee;} ol ol li {counter-increment: teller-twee;} ol ol li span:after {content: " " counter(teller-twee);} ol ol li span:before {content: counter(teller-een) "." counter(teller-twee) " "; padding-left: 10px;} </style> <!--[if (IE 6) | (IE 7)]> <style type="text/css"> ol {list-style-type: decimal;} </style> <![endif]--> </head> <body> <ol> <li><span>Hoofdstuk</span> <ol> <li><span>Sectie</span></li> <li><span>Sectie</span></li> </ol> </li> <li><span>Hoofdstuk</span> <ol> <li><span>Sectie</span></li> <li><span>Sectie</span></li> </ol> </li> </ol> </body> </html>
Dit is 'n vrij exacte imitatie van wat jij vroeg. In Internet Explorer 6 en 7 werkt dit niet, want die kennen content, :after, :before en counter niet, dus die negeren dat gewoon. Omdat de teller is uitgeschakeld met list-style-type none, moet je dat voor die fossielen weer aanzetten.
Basis-idee: de eerste teller heet teller-een, de tweede teller-twee.
Je maakt die tellers aan met behulp van counter-reset. teller-twee hoort dus bij de geneste lijsten. Je kunt ook 'n begingetal opgeven, als je dat niet doet beginnen ze gewoon met 0.
Met counter-increment geef je aan waar de teller verhoogd moet worden (dat mag ook met meer dan 1 zijn, of negatief).
Met :before en :after kun je aangeven welke 'content' er neergezet moet worden.
Je geeft de tellers op die er moeten staan. Alles wat je tussen aanhalingstekens zet wordt er letterlijk voor, tussen of achter gezet. Zoals hier punten en spaties, maar als je 'sinterklaas' opgeeft, verschijnt 'sinterklaas' op je scherm.
Je kunt ook 1 of meer tellers laten weergeven als letters of Romeinse getallen.
Bij :before en :after kun je aan 't einde eigenschappen opgeven als color, margin, padding, enz. Dus anders dan bij de standaardteller van 'n <ol> kun je de tellers 'n eigen opmaak geven. Hier heb ik alleen padding-left opgegeven bij de tellers voor de sectie, maar je kunt 'n andere lettersoort, noem maar op opgeven.
Desgewenst kun je ook 97 tellers achter elkaar zetten, of 33, of...
ol {list-style-type: decimal; padding-left: 25px;}
We gebruiken essentiële cookies om deze site te laten werken, en optionele cookies om de ervaring te verbeteren.