Vista Formateren, XP instaleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

P V D M

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2008
Hai,

Ik heb nu een aantal maanden Vista op mijn pc, en ik kan er écht niet aan wennen.. Daarbij komt ook nog dat ik nu een Tanatos.M virus te pakken heb, dat zo ongeveer mijn hele PC onbruikbaar heeft gemaakt.

Gistermiddag heb ik Windows XP SP3 Home aangeschaft, en ik ben van plan om mijn PC totaal te formateren, en dan Windows XP erop te instaleren.

Als ik het goed heb, doe ik dit zo:
-Rechtermuisknop op C:\ ---> Formateren.
-Wanneer hij klaar is, PC uitzetten, CD van XP erin, en via de CD opstarten.
-XP laten instaleren.
-Wanneer hij klaar is, alle drivers voor de hardware downloaden.
-Geen virussen meer krijgen.

Klopt dit een beetje zo? Want dit is namelijk hoe ik 'denk' dat het moet, right?

Bijna, dat eerste van rechtermuis knop en dan formateren zal je niet lukken.
Geen enkel bestuurings systeem zal zichzelf willen/kunnen formateren.
Het is dus cd/dvd erin opstarten en dan als de bios opstart volgorde goed staat krijg je te zien "druk op toets als u wilt opstarten van dvd" en dan is het voor de rest alles volgen.
Je krijgt dan zelf de optie waar je xp wilt installeren en of je de schijf wilt formateren of niet.
Doe je dit niet krijg je een map met windows.old waar je nog bestanden vandaan kunt plukken (met het gevaar dat je ook de virus weer kopieerd)

:D

Heb je wel gechecked of alle drivers te krijgen zijn voor je pc?? zou bv naar zijn als de video drivers er niet zijn en je enkel 16 bits of minder kunt gebruiken, of geen geluid hebt.

Mischien ook beter om nu met vista eerst naar die drivers op zoek te gaan.

.

Laatst bewerkt:
En weet je zeker dat alle drivers voor XP beschikbaar zijn?

Hoi,

Niet helemaal je kan de cd-rom/dvd speler als first boot zetten in de bios dan opnieuw opstarten en dan komt er een vraag of je van cd wil opstarten d.m.v. een toets indrukken dit doe je dan volgt eigenlijk alles van zelf en kan hier ook formateren.
weet je zeker dat je xp drivers hebt voor je hardware?
zie net dat ze me voor zijn dus driemaal recht is scheepsrecht
Modag

Laatst bewerkt:
Hoi,

Niet helemaal je kan de cd-rom/dvd speler als first boot zetten in de bios dan opnieuw opstarten en dan komt er een vraag of je van cd wil opstarten d.m.v. een toets indrukken dit doe je dan volgt eigenlijk alles van zelf en kan hier ook formateren.
weet je zeker dat je xp drivers hebt voor je hardware?

Modag

XP Drivers kan je gewoon downloaden neem ik aan? In iedergeval die van mijn videokaart en geluidskaart. Mijn boxjes, wireless internet toch?

Of zie ik nu drivers over het hoofd?

Hoi,

Als het een merk pc of notebook van de laatste tjd is hoeft dat niet altijd het geval te zijn dus misschien is het dan even handig om te melden om welk merk pc en type het gaat en anders je hardware even opgeven.
Je hebt ook nog chipset drivers
Modag

Laatst bewerkt:
Hoi,

Als het een merk pc of notebook van de laatste tjd is hoeft dat niet altijd het geval te zijn dus misschien is het dan even handig om te melden om welk merk pc en type het gaat en anders je hardware even opgeven.

Modag

Valt wel mee, van sommige dingen weet ik gewoon dat er XP drivers voor zijn:

Gforce 8500
Trust SC-5250

Heb je verder nog iets nodig.. want qua drivers kan ik eigenlijk niet zoveel bedenken!

Je hebt minimaal de volgende drivers nodig voor je moederbord:

- chipset
- audio
- lan
- vga

Hoi,

Je hebt ook nog chipset drivers
Modag

Door eerst deze vraag te beantwoorden

Aiai.. Dat valt ff tegen!

En nu..?
Ik heb nu even geen flauw idee wat ik moet doen!

Hoi,

Neem aan dat je toch ook een vista cd-rom hebt of een recovery cd-rom?

Modag

Hmm.. Maar ik wil wél heel graag mijn pc formateren. Én iemand heeft geld betaald voor die windows XP cd.

Je kunt via de Recovery console van Compaq je pc terugzetten naar fabrieksinstellingen, wel eerst een backup van je bestanden maken.

En dat de XP cd gekocht is.... ja, beter eerst even kunnen nakijken of de drivers er waren, daar is nu niets meer aan te veranderen

Je kunt via de Recovery console van Compaq je pc terugzetten naar fabrieksinstellingen, wel eerst een backup van je bestanden maken.

En dat de XP cd gekocht is.... ja, beter eerst even kunnen nakijken of de drivers er waren, daar is nu niets meer aan te veranderen

Ik kan me niet echt meer herinneren of ik een Vista CD bij mijn pc kreeg, zou haast wel moeten, maar dan ben ik hem wss kwijt..

En Recovery Console, klinkt ook wel ok? Alleen zijn al mijn bestanden dus geinfecteerd door het Tanatos.M virus. Dus backup maken lijkt me niet zo handig toch?

Hoi,

Kon wel eens meevallen ik zou het proberen ,zo kom je ook niet verder.

Modag

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan