volle schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

dedaio

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2008
Hallo,

Mijn vriendin haar laptop zit vol. Zelf begrijp ik niet hoe dat mogelijk is.Ze heeft een harde schijf van 40GB, dit is natuurlijk niet erg veel, maar ze doet er, behalve msn en internet, niets bij, daarom zou het dus wel genoeg moeten zijn.

Op haar pc staat GEEN ENKEL programma dat niet noodzakelijk is voor de pc...antivirus (avira) antispyware (mbam) office, en dat soort dingen...ook muziek en dergelijke heeft ze niet op haar pc staan.

Ik heb Ccleaner ook onlangs gebruikt, en ze heeft dus geen geschiedenis en dergelijke meer op haar pc staan. Nu is mijn vraag dus hoe het mogelijk is dat haar harde schijf toch vol zit? Ik heb alles uit haar program files folder verwijderd dat daar niet hoort, en er zijn echt amper nog 15 mappen...

Systeemherstel deactiveren (als je machine goed loopt) en aansluitend weer activeren.
Je zult versteld staan van je ruimtewinst.
Maak daarna ook een nieuw herstelpunt.:)

Systeemherstel deactiveren (als je machine goed loopt) en aansluitend weer activeren.
Je zult versteld staan van je ruimtewinst.
Maak daarna ook een nieuw herstelpunt.:)

dat heb ik vorige week al gedaan, was ook het eerste waaraan ik dacht!
toch is het dat niet, ze verwijderde dit zelf ook regelmatig.

dat programma zal ik morgen eens proberen

Is de schijf ook niet gepartitioneerd in een C en een D?
Je ziet vaak de C vollopen terwijl er nog ruimte genoeg is op D.

er is inderdaad een D schijf. daar staat vooral de muziek en dat soort dingen op.

het was ook mijn idee om wat dingen van C naar D te brengen, maar dan nogmaals, er staat amper iets op de C schijf, behalve de noodzakelijke dingen

hallo, ik heb net dat programma gebruikt.

het duidt inderdaad aan waar alles zit, maar ik kan er niet aan uit. de D schijf heeft nog 80% vrij, de C schijf zit VOLLEDIG vol, nog 20 mb ofzo vrij. nu, wanneer ik naar de mappen ga die dat programma aanduid, kom ik in mappen zoals 'windows' en dat soort dingen, mappen waar je dus moet afblijven, en waar alle bestanden wel degelijk nodig zijn? :confused:

Graag even de volgende basis info:
1 Hoe groot is je C:schijf
2 Heb je Mijn Documenten en E-mail verhuisd naar D:
Ik neem aan dat het besturingssysteem XP is omdat de vraag in deze rubriek is geplaatst.

Laatst bewerkt:
40 gb, windows xp...

nee, die dingen heb ik nog niet naar D verhuisd...hoe doe ik dat?

Aha dus je C: is 40 GB? Dat is méér dan genoeg voor XP. Ik doe 't met 10 GB, zie afbeelding Kijk nog eens in Deze Computer met rechtsklik op C: en doe Treesize en geef dan eens aan waar de bulk zit van die 40 GB.
Het is in ieder geval altijd verstandig je documenten en mails op D: te hebben.
Maak op D: een nieuwe map Mijn Documenten en een nieuwe map MAIL (of zoiets).
Zie verder http://valkarts.nl/pctips/#mydocuments Stap 2 en 4a. Of je Stap 5 ook nog doet moet je maar bekijken.

Bijlagen

• Treesize C-schijf.JPG
    Treesize C-schijf.JPG
    25,5 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
1.7 gb documents en settings
1.2 gb program files

maar dan:

17.4 gb in de windows map:eek:

Een beetje eigen initiatief zou de zaak kunnen bespoedigen!
1 Je kan doorklikken in Treesize door op het plusje te klikken vóór iedere map, dan kom je meer gedetailleerd te weten waar het zit en dan kun je met de Verkenner echt in de map gaan kijken. Misschien staan er ergens mislukte downloads of Uninstall-bestanden van Windows XP updates die weg kunnen.
2 Als ik goed reken kom ik op 1.7 + 1.2 + 17.4 = 20.3 GB dus ik mis nog 20 GB want je C:-schijf was toch 40 GB?
Waarom moet ik je hier gaan vertellen dat je op een plusje moet klikken?
Waarom moet ik je hier gaan vertellen dat je nog op zoek moet gaan naar 20 GB?
Om met een bekende trainer te spreken: Ben ik zo slim of ben jij zo dom?

blijkbaar is de C schijf maar 21 gb, en de D schijf 14 gb.

mijn excuses dat ik al deze informatie niet kon posten, maar ik kon niet over de pc zelf beschikken, ik moest alles via de telefoon aan mijn vriendin uitleggen.

gelukkig zit ik momenteel op de pc zelf, dus geen probleem.

op De C schijf is 11 gb aan bestanden (.exe) in de map installer in windows!!
Ik durf deze niet te verwijderen...dan zit er nog 6gb verspreid in de map windows.

de .exe bestanden in de installer map hebben allemaal namen zoals

1a345d
1aa450

enz...

Ik heb dit ook gehad met een veel grotere C: schijf. Zat helemaal vol met Windows Installer. Ik kreeg de raad van een kennis om die hele handel naar de prullenbak te sturen.
En een ruimte kwam er toen vrij, niet te geloven!

Volgens mijn raadgeefster destijds: ja. En ik heb het ook gedaan met goed resultaat.
Er staan daar ook mappen, als je die niet durft te verwijderen laat je ze gewoon staan. Het gaat voornamelijk om Installer.
Ken je overigens "SpaceMonger"?
dat is een programmaatje, waarop je precies kunt zien, waar de "ophoping" op de harde schijf vandaan komt.

Laatst bewerkt:
Volgens mijn raadgeefster destijds: ja. En ik heb het ook gedaan met goed resultaat.
Er staan daar ook mappen, als je die niet durft te verwijderen laat je ze gewoon staan. Het gaat voornamelijk om Installer.
Ken je overigens "SpaceMonger"?
dat is een programmaatje, waarop je precies kunt zien, waar de "ophoping" op de harde schijf vandaan komt.

dat is zowat hetzelfde als treesize,toch?

ik ga nog wachten op andere mensen, ik durf het niet echt te verwijderen (no offence)

De installer map kun je prima verwijderen maar..... (ja er zit altijd een maar aan het verwijderen van zaken uit de windows map)
Deze bestanden zijn nodig indien het desbetreffende programma verwijderd moet worden maar vaak ook als hij geupgrade moet worden heb je beide functies nooit meer nodig kun je de map verwijderen. Verwijder je hem en wil je toch nog software deinstalleren (of upgraden) heb je kans dat je een paar uur bezig gaat zijn om bestanden te zoeken en register sleutels te verwijderen.

Download in ieder geval even ccleaner (http://www.ccleaner.com/download) welke een heleboel nutteloze dingen van je pc af kan gooien welke geen kwaad kunnen

Daarnaast is er al eerder genoemd om de mijn documenten te verhuizen. (rechter muisknop en dan eigenschappen op Mijn documenten zal je verder helpen)

Ik ken Treesize niet.

Als je twijfelt, maak dan eerst een back-up van die Installer, dan zit je altijd goed.
Ik was ook huiverig hoor om alles weg te mikken.

Het helpt geen lor om bestanden naar D: te verhuizen, als Windows Installer de boosdoener is, die de C: schijf volpropt.

Nogmaals: bij twijfel een back-up en dan opruimen die handel.

Jodocus1.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan