Windows XP probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

djsamson

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2009
Een paar weken terug wilde mijn laptop niet meer opstarten ik kreeg heel kort een blauw scherm met een fout melding. Nu probeer ik me laptop te formateren in de bios of setup maar dat lukt niet.
Ik krijg 2 mogelijkheden als ik de cd erin stop dan staat er:
Windows installeren
Windows repareren.

En daarna komt er een foutmelding:

Setup kan geen vaste schijfstations in uw computer vinden.

Zorg ervoor dat de schijven zijn ingeschakeld, op de juiste wijze op de computer zijn aangesloten en dat de hardwareconfiguratie voor de schijven correct is. U dient hiervoor mogelijk een door de fabrikant geleverd diagnostisch programma of installatieprogramma uit te voeren.
Setup kan niet doorgaan.

Druk op F3 om Setup af te sluiten.

Ik heb een Medion MD97900 met IDE schijf. Windows Proffesional dacht ik.

Kan iemand helpen ?

Je moet ervoor zorgen dat in het bios het opstarten vanaf harddisk als 2e optie komt te staan en opstarten vanaf CD / DVD als 1e. Dat eenmaal veranderd (wel daarna het bios verlaten door F10 in te drukken en voor Yes / Ja te kiezen) kun je opstarten met de XP CD en wordt nu eerst aan je gevraagd of je vanaf CD wilt starten. Daartoe moet je dan (snel) een willekeurige toets indrukken, de vraag staat maar héél kort in beeld.

Je moet ervoor zorgen dat in het bios het opstarten vanaf harddisk als 2e optie komt te staan en opstarten vanaf CD / DVD als 1e. Dat eenmaal veranderd (wel daarna het bios verlaten door F10 in te drukken en voor Yes / Ja te kiezen) kun je opstarten met de XP CD en wordt nu eerst aan je gevraagd of je vanaf CD wilt starten. Daartoe moet je dan (snel) een willekeurige toets indrukken, de vraag staat maar héél kort in beeld.

Jah dat heb ik gedaan.
Dan druk ik op een toets dan wacht ik.
Dan staat er iets van druk F6 voor installatie van iets. Dan staat er Druk f2 voor automatische herstel.
Dan staat er.
Druk enter voor Windows Installatie
Druk R'' voor Reparatie.

Als ik op eentje druk verschijnt de melding van setup kan geen disk vinden in schijfstation.
In de BIOS heb ik USB CD-ROM boven aan staan. En daardoor kan hij wel opstarten.
Er staat ook nog: IDE CD, moet die anders boven aan ?

En met een cd'tje kan ik wel in een mini windows komen maar niet op de C schijf want die is beschadigd :( mischien helpt de mini windows wat ?

Alvast bedankt en bedankt voor je snelle reactie

F6 duidt toch op het moeten installeren van sata drivers?

Is dit een sata hdd? Zo ja, zal je inderdaad voor je opnieuw kan installeren eerst de sata drivers moeten installeren. Middels floppy, een geslipstreamde xp cd met de drivers of wellicht via usb.

@djsamson: Dit zijn de schermen die er komen. Zoals Lita112 al schrijft, die F6 gebruik je NIET, die is bedoeld voor mensen met een SATA schijf, dan moet er een driver worden geïnstalleerd om de setup die sata schijf te laten herkennen.

Laatst bewerkt:
@Lita112, kijk eens naar de voorlaatste zin in het startbericht van TS.
@djsamson: héb je wel een officiële Windows CD / DVD en is het geen (start)recoverdisk van Medion die Windows vanaf een verborgen partitie wil gaan herstellen? Als je dan vanwege de één of andere ramp die verborgen partitie hebt gemold, dan valt er niets meer te recoveren.

Laatst bewerkt:
Denk dat het een SATA is hier staat:

SATA port 0 [SAMSUNG HM080HI - (S1) ]
IDE Channel 0 MASTER [ HL-DT-ST DVDRAM GSA-t]

Dus dan moet ik eerst de drivers installeren maar hoe moet dat vanuit de bios / setup of vanuit een cd ?
Heb niet zo veel verstand van Advanced master en dat soort gedoe. Dus graag zo makelijk mogelijk uitleggen :):p

Heb vorige week soort gelijk prrobleem gehad en opgelost door bios op devault te zetten als je een xp cd hebt met sp2 hoef je volgens mij geen sata drivers te installeeren. Probeer het eens

Je dient de sata drivers te installeren voor je windows installeerd. En niet vanuit het bios.

Hier een artikel over hoe je de instalatie cd kan slipstreamem met de sata drivers. Die drivers vind je overigens op de site van de fabrikant van je mobo: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=312225&highlight=slipstream

Kan ook via diskette. Daar de sata drivers op zetten, en nu dus wel gebruk maken van de f6 toets om ze vanaf diskette te installeren.

Edit, Xp zelf herkent standaard géén sata. Ook de servicepacks hebben daar geen invloed op.

Laatst bewerkt:
Ik heb geprobeerd Windows XP te installeren maar dan na een tijdje stopt ie en kom je weer bij het menu: Installeer windows, en als die opties.
Ik ga proberen eerst de drivers te installeren.

Heb vorige week soort gelijk prrobleem gehad en opgelost door bios op devault te zetten als je een xp cd hebt met sp2 hoef je volgens mij geen sata drivers te installeeren. Probeer het eens

Ik zit nu in de BIOS waar moet ik wat op devault zetten ?
Er staat boven aan:

Information, Main, Advanced, Security, Boot, Exit.

Bij inforamtion staat alleen informatie.

Bij Main staat:

System time: [21:13:29]
System date: Datum
Boot display: Auto
screen expansion: Enabled
quikboot mode: Enabled
boot-time diagnostic screen: Disabled
boot on lan: Enabled
hotkey beep: Disabled
Auto Dim: Enabled
F12 multi boot: Enabled
Linux PCM: Enabled

BIJ ADVANCE STAAT:

SATA port 0 [SAMSUNG HM080HI-(S1) ]
IDE Channel 0 master [HL-DT-ST DVDRAM GSA-TJ]
USB HOST CONTROLLER ENABLED
Legacy USB port ENABLED
OnBoard Lan ENABLED
Onboard IEEE1394 ENABLED
Default Wireles Device Last State
Total Graphics Memory 128mb
Battery Refresh Enter

Security staan alleen password dingen etc.
Bij BOOT staat de volgorde van CD, HD enzo.
bij mij staat de eerste 3 zo:

1. IDE CD: HL-DT-ST dvdram GSA -t10n
2. IDE HDD: SAMSUNG HM080HI - (s1)
3. USB CD-ROM

Hier was nog wat informatie mischien handig

Flauwekul !!!
Bios op default waardes zetten? Waarom? Waar is dat goed voor?

omdat de pc was overclocked, en het heeft geholpen.
Degene die mij dit geadviseerd heeft is een ir bij ms
Da's precies de reden dat het helpt ja, er was dus geklooit met het bios.

Ik ben het dus 101% eens met die ir van ms.

Dáár nu zit ook het grote verschil met de machine van djsamson, hij schrijft niets over overclocken.

Dit :

Flauwekul !!!

blijft dus onverkort mijn mening als een machine 'vreemd' doet en het baasje heeft niets in het bios aan de instellingen veranderd. Afblijven dus van de biosinstellingen!

Laatst bewerkt:
Da's precies de reden dat het helpt ja, er was dus geklooit met het bios.

Ik ben het dus 101% eens met die ir van ms.

Dáár nu zit ook het grote verschil met de machine van djsamson, hij schrijft niets over overclocken.

Dit :

Flauwekul !!!

blijft dus onverkort mijn mening als een machine 'vreemd' doet en het baasje heeft niets in het bios instellingen veranderd. Afblijven dus van de biosinstellingen!

Mijn bedoeling was ook alleen een tip te geven waardoor gelijksoortig probleem bij mij werd opgelost , want jij kan niet met zekerhied zeggen dat ert niets in het bios is veranderd en het was maar een tip iets wat je kan probeeren. Mij is verteld dat als je een instal cd hebt die al te oud is, met sp2 je dan geen je sapa drivers apart hoeft te installeeren

Handiger is om geen dingen te adviseren die bij de één werkte zonder te weten of de situatie bij een ander gelijksoortig is. Dáárom adviseer ik om niets te veranderen in het bios. Als djsamsom gaat melden dat 'ie in het bios heeft gerommeld, ja dán ga ik mee in een biosreset.

Laatst bewerkt:
Ik kan XP niet meer installeren, Er staat een heel verhaaltje van: Setup kan geen vasteschijfstations vinden in uw computer.
Druk F3 om de setup af te sluiten.

Alsjeblieft help ?

Wat heb je allemaal gedaan tot nu toe? Gaarne zo volledig mogelijk vermelden.

Wat heb je allemaal gedaan tot nu toe? Gaarne zo volledig mogelijk vermelden.

Ik heb in de bios in de boot de cd op één gezet, en de recovery disk erin gedaan.
Ik heb een nieuwe partittie gemaakt en deze geformateerd, hij is nu de bestanden aan het kopieren. En ik wil zo xp gaan installeren, maar dat is nog niet gelukt dus ik ga het zo proberen. Als je nog meer informatie nodig hebt zeg je het maar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan