Eerste niet primaire partitie verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zatopek

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2005
Hoi,

Mijn laptop heb ik nu een jaar of 4. Toen ik hem kocht had de fabrikant er een verborgen partitie op gezet die als eerste op de harde schijf staat. Op mijn tweede partitie staat XP wat natuurlijk de primaire opstartpartitie is. Ik heb nog een derde voor documenten en dat is D.

Nu wil ik die eerste niet meer relevante partitie verwijderen. Heb dat al geprobeerd met Partition Magic. Dat gaat wel in eerste instantie maar daarna wil ik de Primaire opstartpartitie, nu nog de tweede, vergroten met datgene wat vrij is gekomen van de eerste partitie. Dat is ongeveer 5 Gb. Dat gaat dus niet..................:mad: Hij zegt dat dit alleen kan buiten Windows om of iets dergelijks want de schijf is op dit moment actief.......

Had ook al iets geprobeerd om in mijn boot.ini de volgorde van opstarten te veranderen, er stond nu tweemaal "2" bij partitie. Logisch, omdat de Primaire partitie in feite de tweede partitie is. Nadat ik in Partition Magic alleen de eerste partitie heb kunnen verwijderen dacht ik slim te zijn om in de boot.ini een en ander aan te passen.

Na dit gedaan te hebben startte hij niet meer op............. was te verwachten. Gelukkig heb ik Backups via Acronis op een externe harde schijf :thumb:, terugzetten is een fluitje van een cent, duurt alleen ff..................

Wie kan me helpen met dit "probleem". Het is een uitdaging. Het zou geen ramp zijn als het niet kon maar daar neem ik geen genoegen mee ;-)

Graag jullie reacties.

Groeten,
Zatopek

Als je m opnieuw zou installeren kun je alle partities verwijderen en nieuwe aanmaken tijdens de installatie.

Hoi,

Mijn laptop heb ik nu een jaar of 4. Toen ik hem kocht had de fabrikant er een verborgen partitie op gezet die als eerste op de harde schijf staat. Op mijn tweede partitie staat XP wat natuurlijk de primaire opstartpartitie is. Ik heb nog een derde voor documenten en dat is D.

Nu wil ik die eerste niet meer relevante partitie verwijderen. Heb dat al geprobeerd met Partition Magic. Dat gaat wel in eerste instantie maar daarna wil ik de Primaire opstartpartitie, nu nog de tweede, vergroten met datgene wat vrij is gekomen van de eerste partitie. Dat is ongeveer 5 Gb. Dat gaat dus niet..................:mad: Hij zegt dat dit alleen kan buiten Windows om of iets dergelijks want de schijf is op dit moment actief.......

Had ook al iets geprobeerd om in mijn boot.ini de volgorde van opstarten te veranderen, er stond nu tweemaal "2" bij partitie. Logisch, omdat de Primaire partitie in feite de tweede partitie is. Nadat ik in Partition Magic alleen de eerste partitie heb kunnen verwijderen dacht ik slim te zijn om in de boot.ini een en ander aan te passen.

Na dit gedaan te hebben startte hij niet meer op............. was te verwachten. Gelukkig heb ik Backups via Acronis op een externe harde schijf :thumb:, terugzetten is een fluitje van een cent, duurt alleen ff..................

Wie kan me helpen met dit "probleem". Het is een uitdaging. Het zou geen ramp zijn als het niet kon maar daar neem ik geen genoegen mee ;-)

Graag jullie reacties.

Groeten,
Zatopek

Het is heel logisch omdat je moment geboot bent in windows waar je een operatie op wilt uitvoeren wat niet kan omdat deze bezig is(opgestart).
wat je moet doen is je pc opstarten met een bootdisk met een programma voor partities.
zijn er genoeg op de web te vinden en dan daarmee te vergroten ;)

Byee VRC

EASEUS Partition Master. Deze restart je PC en voert de taken dan uit, had daarna overigens wel boot problemen maar deze zijn inmiddels weer verholpen.

Hoi,

Het is allemaal niet zo simpel als het lijkt. Ik heb die eerste partitie kunnen verwijderen met Partition Magic onder DOS via de Hiren CD. Daarna heb ik de vrijgekomen ruimte toegevoegd aan de primaire opstartpartitie. Dat ging allemaal goed, duurde wel lang maar OK.

Toen het klaar was startte de PC niet op vanwege een HALL error. Logisch omdat de boot.ini of weg is of zodanig aangepast door het verwijderen van die eerste partitie. Weer met Hiren opgestart en d.m.v. EDITbin weer een goede boot.ini aangemaakt. Dacht ik.....

Ik ging er vanuit dat, omdat de eerste partitie nu de XP primaire opstartpartitie is, dat ik in boot.ini kon volstaan met 2x een "1" gebruiken i.p.v. eerder een "2".

Vergeet het maar :evil:

Toen weer een "2" ervan gemaakt en ja hoor, hij startte weer op maar als ik daarna Partition Magic opstart werkt het programma niet en geeft een melding van een corrupte bootsector of iets dergelijks..

Ook kwam ik nog steeds onder DOS die eerste partitie tegen howel ik dat lor verwijderd heb. Dat zal dus ergens in een MBR staan?

Ik haal wat dingen door de war misschien.......... Het is allemaal niet zo belangrijk maar ik wil van die eerste partitie af.

Gelukkig heb ik de oude toestand weer kunnen herstellen met Acronis True Image............

O ja, had ook nog onder DOS met Hiren met FDISK iets gewijzigd. Ook die eerste partitie die ik zag verwijderd.............

Daarna kreeg ik een NTLDR foutmelding die ontbrak. Dat was voor mij de reden om er even mee te kappen en de boel terug te zetten.

Ik wil het nog niet opgeven, wie helpt me verder alsjeblieft.

Hoi,

Het is allemaal niet zo simpel als het lijkt. Ik heb die eerste partitie kunnen verwijderen met Partition Magic onder DOS via de Hiren CD. Daarna heb ik de vrijgekomen ruimte toegevoegd aan de primaire opstartpartitie. Dat ging allemaal goed, duurde wel lang maar OK.

Toen het klaar was startte de PC niet op vanwege een HALL error. Logisch omdat de boot.ini of weg is of zodanig aangepast door het verwijderen van die eerste partitie. Weer met Hiren opgestart en d.m.v. EDITbin weer een goede boot.ini aangemaakt. Dacht ik.....

Ik ging er vanuit dat, omdat de eerste partitie nu de XP primaire opstartpartitie is, dat ik in boot.ini kon volstaan met 2x een "1" gebruiken i.p.v. eerder een "2".

Vergeet het maar :evil:

Toen weer een "2" ervan gemaakt en ja hoor, hij startte weer op maar als ik daarna Partition Magic opstart werkt het programma niet en geeft een melding van een corrupte bootsector of iets dergelijks..

Ook kwam ik nog steeds onder DOS die eerste partitie tegen howel ik dat lor verwijderd heb. Dat zal dus ergens in een MBR staan?

Ik haal wat dingen door de war misschien.......... Het is allemaal niet zo belangrijk maar ik wil van die eerste partitie af.

Gelukkig heb ik de oude toestand weer kunnen herstellen met Acronis True Image............

O ja, had ook nog onder DOS met Hiren met FDISK iets gewijzigd. Ook die eerste partitie die ik zag verwijderd.............

Daarna kreeg ik een NTLDR foutmelding die ontbrak. Dat was voor mij de reden om er even mee te kappen en de boel terug te zetten.

Ik wil het nog niet opgeven, wie helpt me verder alsjeblieft.

Boot.ini zit als is het goed is op de partitie van de windows dus deze zou niet weg moeten zijn.

Ik ging er vanuit dat, omdat de eerste partitie nu de XP primaire opstartpartitie is, dat ik in boot.ini kon volstaan met 2x een "1" gebruiken i.p.v. eerder een "2". euh...??? wat bedoel je hiermee

enne fdisk daarmee kan je alleen partitie aanmaken en verwijderen en partitie actief maken.
niet vergroten en verkleinen enz..

Dus als ik het goed begrijp ff nog een keer dan is je hdd indeling als volgt.
HDD01
Partitie 1 : recover data(backup) - deze wil je weg? (logical in extended??)
Partitie 2 : Windows - deze wil je vergroten door de ruimte die vrijkomt van je recover partitie 1? (Primairy and active?)
Partitie 3 : Data (Logical in extended??)

Alle 3 NTFS?

Byee VRC
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?p=3293368&posted=1#post3293368
Misschien dat je een plaatje kan toevoegen van je indeling.
Als je geen programma hebt binnen windows kan je de schijfbeheer gebruiken.
Rechtermuisknop op deze computer > beheren > schijfbeheer

Laatst bewerkt:
Boot.ini zit als is het goed is op de partitie van de windows dus deze zou niet weg moeten zijn.

Ik ging er vanuit dat, omdat de eerste partitie nu de XP primaire opstartpartitie is, dat ik in boot.ini kon volstaan met 2x een "1" gebruiken i.p.v. eerder een "2". euh...??? wat bedoel je hiermee

enne fdisk daarmee kan je alleen partitie aanmaken en verwijderen en partitie actief maken.
niet vergroten en verkleinen enz..

Dus als ik het goed begrijp ff nog een keer dan is je hdd indeling als volgt.
HDD01
Partitie 1 : recover data(backup) - deze wil je weg? (logical in extended??)
Partitie 2 : Windows - deze wil je vergroten door de ruimte die vrijkomt van je recover partitie 1? (Primairy and active?)
Partitie 3 : Data (Logical in extended??)

Alle 3 NTFS?

Byee VRC
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?p=3293368&posted=1#post3293368
Misschien dat je een plaatje kan toevoegen van je indeling.
Als je geen programma hebt binnen windows kan je de schijfbeheer gebruiken.
Rechtermuisknop op deze computer > beheren > schijfbeheer
Hoi Visha,

Alvast bedankt, ik zal het je uitleggen. Eerst mijn boot.ini hieronder :

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP Media Center Edition" /noexecute=optin /fastdetect

Ik bedoelde dus met die boot.ini het volgende : zoals hierboven staat omschreven is de huidige situatie. Er staat achter "partition" twee maal een (2). Dat is ook logisch omdat XP, de actieve primaire partitie op de tweede partitie staat, vandaar dus die (2).

Echter, als ik die recovery partitie van FAT32 verwijder dan wordt mijn XP actieve primaire partitie dus de EERSTE partitie. Vandaar dat mijn logische gedachte was dat er in de boot.ini nu twee maal een (1) zou moeten staan..................

Met EDITBIN werd er volgens mij een nieuwe boot.ini aangemaakt. Ik weet niet meer zeker maar dacht het wel dat er toen twee maal een (1) stond. Dat zou dus logisch moeten zijn. Echter, het systeem deed het niet. Toen heb ik handmatig de boot.ini met Hiren aangepast en weer twee maal een (2) ervan gemaakt en toen startte de PC weer op. Alleen klopt dat natuurlijk niet want ik had die Recovery Partitie toch verwijderd!!!

Toen ik weer in XP het programma Partition Magic wilde opstarten weigerde het programma met een melding dat er iets corrupt was of iets dergelijks. Kon het iig niet opstarten.

Daarna ben ik weer met Hiren gaan kijken wat de mogelijke oorzaak kon zijn en toen vond ik nog steeds ergens iets van die Recovery partitie. Met een of ander programma van Hiren heb ik toen die partitie verwijderd, ik meen dat ik dat heb gedaan met een of andere FDISK tool maar dat weet ik niet meer.

In ieder geval NA deze actie kreeg ik een NTLDR missing melding. Toen heb ik met Acronis de gehele schijf maar weer teruggezet.

Voor de goede orde : de recovery partitie heb ik met Hiren Partition Magic onder DOS verwijderd en de ruimte die daarbij vrij kwam heb ik toegevoegd aan de XP partitie. Dat duurde allemaal behoorlijk lang, iets van een uur.

Ik hoop dat het nu duidelijk is. Zo niet, dan lees ik het graag. Hierbij ook een printscreen van de indeling van mijn schijven met Partition Magic. Ook de D-schijf is een primaire partitie. ik krijg het ook niet in mijn hoofd wat nou het verschil is en het verschil in functioneren tussen een logische en een primaire partitie.

Ik hoop dat je me stap voor stap kunt uitleggen wat ik nu moet doen.

Groeten,
Zatopek

Bijlagen

• Indeling schijven.jpg
    Indeling schijven.jpg
    98,6 KB · Weergaven: 69
Hey Zatopek,

bedankt voor je uitleg nu snap ik het helemaal ook met die 1 en 2.

Als eerst zal ik je een uitleg geven van de partities.
je hebt 3 soorten types die windows kent.
Primairy, Extended en Logical.
Primairy wordt gebruikt voor OS die opgestart moeten worden zoals Windows en Linux enz..
Extended is een container waarin logical partitie in aangemaakt kunnen worden.
logical partitie kan je niet aanmaken als je geen extended partitie(container) hebt.
De partities kunnen in verschillende formaten geformateerd worden zoals NTFS, FAT32 en je hebt ook linux types zoals Ext2, Swap enz...

Kvind het wel een beetje vreemd dat je 2x een primairy schijf hebt en geen 2 OS.
Wat ik zou aanraden is Partitie 1 : Primairy (+Actief) met bijvoorbeeld de naam WINXP ofzo en de andere zou ik een logical maken die in een extended zit met de naam Data zodat je weet welke partitie voor wat gebruikt wordt.
Of je het kan converteren van primary naar logical met partition magic weet ik niet maar wat je dan kan doen is de data tijdelijk op WINXP zetten of ergens anders opslaan en dan deze 2e partitie verwijderen en een nieuwe aanmaken.

Data(dus de 2e NTFS acer (D:)) verwijderen > 1 extended partitie maken > een logical partite maken in de extended > naam Data geven > Data terug kopieeren van waar je deze had opgeslagen.

Tevens heb ik nooit problemen gehad met boot.ini's enz.. maar ik heb dan ook nooit een partitie gehad voor mijn primairy actieve partitie voglens mij.

Over de eerste groene partitie(FAT). Ik zou gwn hier rechtermuisknop op drukken en dan verwijderen.

Sorry voor het beetje wizwag uitleg hier en daar.
kzal ff een uitleg geven in de goede volgorde.

Stappen
Start de OS > Bewaar de data die je wilt bewaren ergens. dus wat ik bedoel maak backups :P

Open partition magic of een andere partition programma. Het liefst in ms-dos ofzo met een opstartbare cd.

Klik rechtermuisknop op de eerste FAT partitie > verwijderen
Apply. Dan is deze bezig en zou dan leeg moeten worden met unallocated space.(grijs)

Klik rechtermuisknop op de eerste WINXP partitie en klik resize.
Schuif de balk helemaal naar links. Wil je niet alle space gebruiken. Zorg er dan iig voor dat de partitie helemaal naar links geschoven wordt. zodat er geen ruimte meer is voor de partitie.
Apply. Deze is dan weer bezig en je xp schijf is vergroot.

Klik dan op de 2e(data) partitie en klik rechtermuisknop > verwijderen.
op de unallocated space die je ziet klik je weer rechtermuisknop en create new partition >
Extended.
Apply. Je ziet dan een partitie met een blauwe rand.

Klik dan binnen de extended partitie weer rechtermuisknop en klik op create new partition > logical en geef deze de naam Data ofzo.
Apply. Vervolgens zou je dus 3 partities moeten hebben.
Partitie 1 : WINXP (Primairy, Active, NTFS)
Partitie 2 : Extended
Partitie 3 : Data ((Logical, NTFS of FAT32(eigen voorkeur)deze logical zit in de extended)

Start de pc op en zet de backups terug op Data.

Hoop dat het hiermee lukt.
Je kan ook alles in 1x instellen in partition magic en dan klikken op Apply maar moet je maar ff zelf kijke wat je beste lijkt.

Byee VRC

P.S. OS staat voor Operation System(Besturingssysteem) voor als je dit nog niet wist ;)

Laatst bewerkt:
ik ben op werk maar ik zag dat ze hier ook dezelfde structuur hebben die ik thuis heb.
hierbij een visueel plaatje zodat het duidelijker is wat het eind resultaat meot zijn.
dit is een plaatje van windows schijfbeheer dus misschien de kleuren niet overeen omdat ik uitgegaan ben de kleueren van partition magic aan de hand van jouw plaatje ;).

Byee VRC

Bijlagen

• ScreenShot022.png
    ScreenShot022.png
    53,4 KB · Weergaven: 84
Hoi Visha,

Dank voor je uitgebreide reactie maar datgene wat jij nu allemaal beschrijft heb ik exact zo gedaan behalve dan dat converteren van die tweede primaire in een logische partitie....................

Echter, nadat ik dit heb gedaan kan ik dus in eerste instantie de PC niet opstarten vanwege een gewijzigde (door PM onder DOS!) boot.ini. Ik krijg dan een HALL error. Dat is allemaal op te lossen met EDITBIN via de Hiren CD onder DOS. Alleen is het gekke dan dat ik nog steeds in de boot.ini die (2) moet gebruiken :confused:

Want die eerste partitie heb ik verwijderd............ Snap jij het nog :(

Als ik uiteindelijk de boot.ini gewijzigd heb dan kan ik de PC weer opstarten, maar.......... Je zal het met me eens zijn dat dit vreemd is en dat dit alleen kan komen als er toch ergens een verwijzing moet staan dat ik die eerste recovery partitie toch nog ergens heb staan ook al heb ik hem "fysiek" niet meer!

Als ik Partition Magic dan opstart onder XP dan krijg ik ook een gele kleur die eigenlijk als waarschuwing geldt. Een of andere melding dat er iets corrupt is, ik kan dan ook niets doen met Partition Magic.

Zelf denk ik dat er in het MBR record iets staat wat veranderd moet worden. Maar...... hoe doe je dit?

Of........ misschien moet ik ndat XP is opgestart een tweede keer opstarten om de wijzigingen definitief te laten zijn. Dat heb ik al in het verleden eerder moeten doen nadat ik binnen PM iets had gewijzigd in de partities.................

Hoop dat je me weer verder kunt helpen, we zijn beiden geen leken op dit gebied en het frustreert me zeer dat ik er niet uit kom. Maar, ik geef het niet zo gauw op.

Misschien weet jij nog wat?

Groeten,
Zatopek

Hoi Visha,

Dank voor je uitgebreide reactie maar datgene wat jij nu allemaal beschrijft heb ik exact zo gedaan behalve dan dat converteren van die tweede primaire in een logische partitie....................

Echter, nadat ik dit heb gedaan kan ik dus in eerste instantie de PC niet opstarten vanwege een gewijzigde (door PM onder DOS!) boot.ini. Ik krijg dan een HALL error. Dat is allemaal op te lossen met EDITBIN via de Hiren CD onder DOS. Alleen is het gekke dan dat ik nog steeds in de boot.ini die (2) moet gebruiken :confused:

Want die eerste partitie heb ik verwijderd............ Snap jij het nog :(

Als ik uiteindelijk de boot.ini gewijzigd heb dan kan ik de PC weer opstarten, maar.......... Je zal het met me eens zijn dat dit vreemd is en dat dit alleen kan komen als er toch ergens een verwijzing moet staan dat ik die eerste recovery partitie toch nog ergens heb staan ook al heb ik hem "fysiek" niet meer!

Als ik Partition Magic dan opstart onder XP dan krijg ik ook een gele kleur die eigenlijk als waarschuwing geldt. Een of andere melding dat er iets corrupt is, ik kan dan ook niets doen met Partition Magic.

Zelf denk ik dat er in het MBR record iets staat wat veranderd moet worden. Maar...... hoe doe je dit?

Of........ misschien moet ik ndat XP is opgestart een tweede keer opstarten om de wijzigingen definitief te laten zijn. Dat heb ik al in het verleden eerder moeten doen nadat ik binnen PM iets had gewijzigd in de partities.................

Hoop dat je me weer verder kunt helpen, we zijn beiden geen leken op dit gebied en het frustreert me zeer dat ik er niet uit kom. Maar, ik geef het niet zo gauw op.

Misschien weet jij nog wat?

Groeten,
Zatopek

hm.. das zeker raar.
euh... heb je geen installatieschijf meer van je windows dan is makkelijkste om alles te verwijderen en opnieuw te installeren :P.

euhm.. ff denken dus wat je zegt is dat als je alleen de eerste partitie verwijderd en opnieuw start je een HALL error krijgt?
Probeer de eerste partitie te verwijderen en dan apply en dan reboot.
Geeft ie een HALL error probeer dan met een windows cd te booten en dan bij de installatie de toets ''R'' te drukkken voor recovery.
je komt dan in soort van ms-dos maar dan alleen voor recovery.
Zorg dat je inlog op de juiste OS. waarschijnlijk is er maar 1.

Tik hier de volgende commando's in.
FIXMBR > Yes
FIXBOOT > Yes
en dan euh.. volgens mij was het deze commando
BOOTCFG /default

met BOOTCFG /rebuild kan je de windows installatie vinden.

na deze dingen gedaan te hebben sluit de recovery door exit of quit of reboot of shutdown. zoiets dergelijks. werken deze niet dan ctrl+alt+delete.
Normaal laten opstarten dus via de HDD en niet via de cd.

Samenvatting
eerste partitie verwijderen(groene) > Apply > PC rebooten > Als die hal error geeft dan de commando's uitvoeren > reboot

als dit werkt dan kan je de rest doen(die data partitie enz..).
eerst proberen die eerste partitie te verwijderen.

Byee VRC

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik ga weer aan de slag maar ben op dit moment met een laptop van een vriend bezig die ook een en al problemen heeft.

Maar wat mijn probleem aangaat : heel leuk die Windows XP installatie CD en dan met "R" ...........

Echter, ik heb een core business CD van XP Professional. Daar gaat het niet mee. Heb wel van iemand een andere XP installatie CD gekregen maar daar kan ik niet de tools mee gebruiken die er normaliter op staan. Allemaal heel vreemd. Hij vraagt ook niet om een Windows installatie :confused:

Komt misschien ook omdat de promaire partitie niet als eerste op de schijf staat. Ik hou je wel op de hoogte!

Groet,
Zatopek

.

Hoi,

Ben ik weer. Weet nu wel vrijwel zeker waar het aan ligt............. De gegevens in de MBR file!

Met de XP Repair modus krijg ik bij het opstarten ervan niet eens de vraagstelling welke Windows ik wil gebruiken omdat ervan uitgegegaan word dat de primaire partitie op de eerste partitie staat. Dat is op het moment dat ik die Recovery partitie heb verwijderd ook wel zo maar de gegevens in het MBR beweren namelijk anders. Volgens mij snap ik het echt wel ;-) Als ik dan via [D] wat op dat moment de CD drive is waar ik met XP repair kan werken naar [C] ga dan is dat op dat moment de oude derde partitie waar mijn data files op staan................. Hij ziet niet eens de primaire opstartpartitie van XP................. Dit is toch echt hogere Windows kunde.................

Ik zal dus de MBR moeten editten met een speciale editor maar hoe en waar ik dat dan moet doen in die specifieke file??????

Gelukkig heb ik Acronis True Image om mijn complete systeem binnen een uur weer terug te zetten.

Wie wat weet hoe een en ander te doen, graag! Of misschien toch een andere oplossing maar ik heb nu vrijwel alles geprobeerd en dit is de enige logische verklaring n.a.v. de reacties van het systeem als ik wat heb aangepast...................

Groet,
Zatopek

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ben ik weer. Weet nu wel vrijwel zeker waar het aan ligt............. De gegevens in de MBR file!

Met de XP Repair modus krijg ik bij het opstarten ervan niet eens de vraagstelling welke Windows ik wil gebruiken omdat ervan uitgegegaan word dat de primaire partitie op de eerste partitie staat. Dat is op het moment dat ik die Recovery partitie heb verwijderd ook wel zo maar de gegevens in het MBR beweren namelijk anders. Volgens mij snap ik het echt wel ;-) Als ik dan via [D] wat op dat moment de CD drive is waar ik met XP repair kan werken naar [C] ga dan is dat op dat moment de oude derde partitie waar mijn data files op staan................. Hij ziet niet eens de primaire opstartpartitie van XP................. Dit is toch echt hogere Windows kunde.................

Ik zal dus de MBR moeten editten met een speciale editor maar hoe en waar ik dat dan moet doen in die specifieke file??????

Gelukkig heb ik Acronis True Image om mijn complete systeem binnen een uur weer terug te zetten.

Wie wat weet hoe een en ander te doen, graag! Of misschien toch een andere oplossing maar ik heb nu vrijwel alles geprobeerd en dit is de enige logische verklaring n.a.v. de reacties van het systeem als ik wat heb aangepast...................

Groet,
Zatopek

Probeer in fdisk de commando
FDISK /mbr
het lijkt nix te doen maar als je de volgende regel weer ziet waar je weer een commando kan intikken en je krijgt geen melding dan heeft het gewerkt.

Tevens een aantal sites.

btw hoe weet je dat het je mbr is?

Byee VRC

Hoi,

Dank al heb ik mezelf al suf gezocht op Internet en denk niet dat deze links hier wat aan kunnen toevoegen

Waar kan het anders aan liggen? Als je logisch nadenkt, ik kan het mishebben (!) staat er in het MBR onder andere ook je partitietabel en die haalt ie op tijdens het opstarten. Die komt niet meer overeen met datgene wat er eerst in deze tabel stond door het verwijderen van de eerste recovery partitie. Ook staan er nog andere gegevens in van waar en tot waar bepaalde gegevens staan.

Ik weet vrijwel zeker dat het hieraan ligt maar hoe dit te doen.......... Ik word gek van alle commando's van bepaalde programma's en het is niet echt duidelijk wat deze programma's veranderen in je MBR.

We komen er wel (hoop ik)

Groet,
Zatopek

Alternative methode :
Kopie maken van je partitie waar windows op staat.(met norton ghost of acronis ofzo)
Data van laatste partitie bewaren

Beiden op een extene opslagmedia.
Vervolgens alles verwijderen (alle partitie's)
dan maak je jouw situatie = 2 partitie's als ik het me goed herriner.
zorg wel dat je eerste partitie waar je windows op komt te staan even groot of groter is dan je data die nu staat op je partitie van OS.

Zet de partitie terug met norton/acronis
en zet de data terug.

Je hebt gewenste resultaat en alles staat goed ;)

Byee VRC

Dit is makkelijkste en snelste alternatieve oplossing die ik zo ff kan bedenken

Bedankt maar ik twijfel zeer of dit werkt. Met alles verwijderen bedoel je dus bijvoorbeeld je complete harde schijf fomatteren of iets dergelijks. Of in Partition Magic onder DOS met bijvoorbeeld de Hiren CD alles verwijderen...? Maakt in principe niet veel uit want op het moment dat je de Windows partitie gaat terugzetten dan zet je ook systeembestanden terug zoals een MBR met daarin weer een verwijzing naar een partitietabel die er ooit was en die nu NA het verwijderen van de oude situatie niet meer klopt met als gevolg dat de boel weer niet opstart... Of met een HALL error of met een NTLDR melding.

Maar misschien zie ik het verkeerd of kan ik later NA deze acties nog wat wijzigen met Hiren onder DOS zodat de boel wel weer opstart?

Met alle respect en ik waardeer je bijdrage zeer en word dus niet boos maar ik denk dat je het iets TE simpel voorstelt. Ik kan het ook mis hebben hoor en TE moeilijk denken maar tot op heden krijg ik het niet voor elkaar.............

Bedankt maar ik twijfel zeer of dit werkt. Met alles verwijderen bedoel je dus bijvoorbeeld je complete harde schijf fomatteren of iets dergelijks. Of in Partition Magic onder DOS met bijvoorbeeld de Hiren CD alles verwijderen...? Maakt in principe niet veel uit want op het moment dat je de Windows partitie gaat terugzetten dan zet je ook systeembestanden terug zoals een MBR met daarin weer een verwijzing naar een partitietabel die er ooit was en die nu NA het verwijderen van de oude situatie niet meer klopt met als gevolg dat de boel weer niet opstart... Of met een HALL error of met een NTLDR melding.

Maar misschien zie ik het verkeerd of kan ik later NA deze acties nog wat wijzigen met Hiren onder DOS zodat de boel wel weer opstart?

Met alle respect en ik waardeer je bijdrage zeer en word dus niet boos maar ik denk dat je het iets TE simpel voorstelt. Ik kan het ook mis hebben hoor en TE moeilijk denken maar tot op heden krijg ik het niet voor elkaar.............

Ten eerste ik ben niet boos geworden omdat je mijn hulp waardeert want andere post wilde ik iemand helpen en legte ik hem wat uit en hij kwam vervolgens duhh ik weet wat dat is. denk je dat ik dom ben. Toen werd ik wel boos want dats stank voor dank.

maar goed euh... ja je kan gelijk hebben met die MBR maarre we kunnen het altijd proberen. je kan het proberen en dan vervolgens de MBR te herstellen.
Het beste is eigenlijk ergens een windows cd ergens regelen zodat je de fixboot/mbr commando's enz.. kan gebruiken of een schone windows installatie.

Byee VRC

Hey ik zat te denken wat als je die eerste partitie formateerd verwijderd en een partitie maakt met de kleinste mogelijke grootte.
Weet niet hoeveel dat is maar stel voor dat je 1 GB maakt van de 20. vervolgens vergroot je de 2e WINXP partitie.
misschien houdt je zo de MBR voor de gek :P.

tja het is niet de ideale situatie maar als het werkt en je kan alle ruimte van je hdd nog gebruiken. y not :).

Hey ik zat te denken wat als je die eerste partitie formateerd verwijderd en een partitie maakt met de kleinste mogelijke grootte.
Weet niet hoeveel dat is maar stel voor dat je 1 GB maakt van de 20. vervolgens vergroot je de 2e WINXP partitie.
misschien houdt je zo de MBR voor de gek :P.

tja het is niet de ideale situatie maar als het werkt en je kan alle ruimte van je hdd nog gebruiken. y not :).
Bedankt maar hoe je het wendt of keert............. op het moment dat je de boel gaat terugzetten zet je ook de oude MBR weer terug met daarin de gegevens van het indelen van de schijven inclusief de partitietabellen. Ik denk dat er niets anders opzit dan in je MBR te gaan zitten "klooien". Ik moet alleen nog gebruikersvriendelijke software hiervoor vinden want tot op heden is het allemaal maar een HEXEN gedoe van jewelste.......... snap er geen hol van..............

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan