• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijke opmaak met veel "regeltjes"

Status
Niet open voor verdere reacties.

Djoane

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2010
Ik zal proberen het hieronder uit te leggen, een bestand sturen kan niet ivm interne bedrijfsinformatie.

Ik heb in excel, een paar honderd regels onder elkaar, met in elke kolom, waarde en opmerkingen en berekeningen, wat alleen maar betrekking heeft tot die ene regel. Elke regel gaat dus ook echt alleen over die ene regel.

Nu heb ik een heleboel cijfertjes achter elkaar staan, waarvan ik wil, dat excel per regel, bepaald wat de grootste en het kleinste getal is doormiddel van een kleurtje. Dus een soort voorwaardelijke opmaak, over een bepaalde reeks, met grootste en kleinste.

Als voorbeeld:

Ik heb:

-3
-5
-6
-1
-2
-9
1
5
3
9
4
12
9

(maar dan verticaal)

Hoe krijg ik het voor elkaar dat excel aangeeft wat de grootste in deze reeks is, en de kleinste.

En dit dan dus voor 400 van dit soort reeksen onder elkaar, die niets met de regel daarboven of onder te maken heeft.

Ohja,, en als er niks staat, dus een "-" dan moet ie daar niks mee doen.

Hoop dat jullie het kunnen volgen.

voorbeeld

Djoane,

zoiets als in de bijlage?

Bijlagen

Code:
Sub tst()
  On Error Resume Next
  For Each rw In Blad1.UsedRange.Rows
    rw.Find(WorksheetFunction.Max(rw), , xlValues, 1).Interior.ColorIndex = 6
    rw.Find(WorksheetFunction.Min(rw), , xlValues, 1).Interior.ColorIndex = 15
  Next
End Sub

Oke dat ziet er goed uit, maaarrr ik weet niet hoe VB werkt.

Als ik CTRL+F11 druk, dan krijg ik een nieuw tabblad, dat Macro-1 heet. Als ik het daarin plak, dan doet het niets. Ik ben een leek wat VB betreft, en weet er echt niets van. Kun je mij vertellen waar ik dat moet plakken?

Alvast bedankt.

Zou je mij anders een m a i l kunnen sturen? Zodat ik je het bestand kan sturen? Ik kan het niet openbaar op een forum posten.

Adres staat in bijlage.

(wel even de spaties ertussenuit halen)

Bijlagen

Het kan ook zonder vba, zie de bijlage.

Toegepaste opmaakregels:

Voorwaarde 1 (in Excel 2007: Regel 1):
Code:
=EN(A2<>"";A2=MAX($A2:$O2);AANTAL.ALS($A2:A2;A2)=AANTAL.ALS($A2:$O2;A2))
Voorwaarde 2 (in Excel 2007: Regel 2):
Code:
=EN(A2<>"";A2=MIN($A2:$O2);AANTAL.ALS($A2:A2;A2)=AANTAL.ALS($A2:$O2;A2))

Laatst bewerkt:
De in het bericht hierboven vermelde voorwaardelijke opmaakregels, gelden voor A2,
dit is onder de aanname dat dat de eerste cel is waarvoor de regels moeten gelden.
Als je in A2 de voorw. regels hebt ingesteld, kopieer de opmaak (ALLEEN DE OPMAAK) naar de andere cellen waarvoor de voorw. opmaak moet gelden.

Super

Helemaal geweldig! Hier ben ik echt ontzettend blij mee!

Bedankt Zapatr, scheeld mij nu heeeeel veel werk. (tot nu toe keek ik steeds per regel, en gaf ik het een kleurtje, als je dat met honderden regeltjes moet doen, dan zie je na een tijdje getallen vliegen)

Bedankt, ik heb er even naar gekeken, als eerste blokkeert Excel, en vraagt of ik de macro's in of uit wil schakelen. Dan zeg ik inschakelen, maar dan gebeurd er niks als ik op het rode hokje klik. Ligt dat aan Excel, of moet ik nog iets doen?
:o Sorry echte VB leek.

Dubbelklikken met de linkermuisknop wil nog wel eens lukken.

snb,
ook bij mij (Excel 2002) werkt jouw macro niet.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat macro's staan ingeschakeld.

Menubalk/extra/macro's/beveiliging 'gemiddeld' of 'laag'

Als je de vraag krijgt 'macro's inschakelen' klik dan op de knop 'macro's inschakelen'.
Dubbelklilk vervolgens op cel A6.

@ Zapatr
Ik werk ook met Excel 2002-SP3 en de macro werkt hier perfect

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik werk met 2007, en kreeg bij aanvang een melding of ik de macro's wilde inschakelen, of uitschakelen ivm beveiliging. Ik heb inschakelen gezegt, heb het bestand meerdere keren gedownload, maar mij lukt het echt niet. In elk geval bedankt.

Het probleem is in ieder geval middels formule opgelost.

Klein vraagje voor Zapatr,

Je formule werkt geweldig. Helemaal tof. Alleen ik heb iets verkeerds gezegd. Niet in alle gevallen moet hij de waarde zo ver mogelijk in de reeks nemen als er meerdere met gelijken getallen zijn.

Bij de laagste waarde, moet ie de eerste in de reeks pakken die hij tegenkomt, en de hoogste aan het einde.

Wat moet ik aanpassen in de formule, ik heb hem gewoon overgenomen, en de celnr's veranderd, maar wat er exact staat weet ik eerlijk gezegt niet :o

Alvast wederom bedankt!:thumb::D

@Djoane, @Zapatr

Willen jullie me helpen te testen wat ik moet wijzigen aan bijlagen zodat ze bij jullie wel werken ?

In de bijlage een nieuwe versie.
Macro's inschakelen.
Dubbelklik op cel A1.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan