hulp bij nieuw mobo aanschaffen

Status
Niet open voor verdere reacties.

dfainher

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2010
Hallo,

Ik wil graag een nieuw mobo n.a.v. dit probleem:

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/567728-computer-blijft-af-en-toe-hangen

Mijn huidige hardware:
mobo: ASUS P5KPL-CM, s775, mATX, G31, DDR2, PCIe, VGA
geheugen: OCZ platinum DDR2, 1066-4GK, 1066MHz, Lat 5-5-5-18, 2x2GB
videokaart: Sapphire ATI HD4670 512MB DDR3
processor: Intel Quad Core Q8200 s775, 2.33GHz, 1333MHz 4MB, BOX

Nu had ik de volgende twee gevonden bij de pricewatch van tweakers:

http://tweakers.net/pricewatch/cat/...OPuzEYg5UKj_PywTZKYsKKUPRVj8mXdVhFqq6fyq_Ukof

Nu weet ik niet of je volledig kan of moet afgaan op wat er op tweakers staat. Vandaar dat ik mijn vraag hier even post.

Wensen:
- ATX (heb nu mini)
- 2 USB intern, 6 USB extern (meer dan 4 iig)
- socket 775 intel quad core
- minimaal 2 PCI slots ? (voor geluidskaart en eventuele uitbreiding)
- DDR2 geheugen
- minimaal 4 SATA aansluitingen (liefst meer)

Ik denk dat ik nu alle essentiële punten heb gehad en zo niet... vraag het even :)
Bij voorbaat dank,

Tom

Hoi

Het eerste goedkopere bord voldoet al aan je wensen.;)

Laatst bewerkt:
nou... omdat ik dus hoogstwaarschijnlijk een probleem heb met mijn huidige mobo (wat pas een dik jaar oud is) dacht ik nu voor iets meer solide te gaan...

Verschil zit hem in aantal pci sloten en de usb(6om6 of 8om4)
Verders is wat betreft voor jou wensen het bord nagenoeg gelijk.
Dus de goedkopere is gewoon een optie.

Wat betreft je oude bord(heb het topic nog niet ingelezen)geen garantie meer????

EDIT: Nu wel ingelezen.Wat mij opvalt is dat je hier aangeeft dat bord pas een jaar oud is en in je andere topic het probleem al een paar maanden hebt.ALS het aan het bord zou liggen waarom dan niet eerder claimen?.

Laatst bewerkt:
ik heb al contact gehad met mycom
en dan moet ik dus eerst mijn mobo inleveren en dan gaan hun kijken of ze een defect vinden
en ik ben bang dat ze niks vinden, omdat het nogal een vaag probleem is en op die manier zit ik dan ook een paar dagen zonder pc
ik vind hun houding en communicatie naar mij toe ook behoorlijk klant onvriendelijk, dus ik wil niet daar in de winkel (wat voor mij elke keer ook weer bijna een uur op en neer is) in een ongemakkelijke situatie geplaatst worden

verder heb ik dus alles verder uitgesloten behalve het mobo, dus ik denk als ik nu bij een andere zaak een nieuw mobo koop kan ik het pas 100% zeker zeggen dat het mobo het probleem is
dan mis ik mijn pc niet een paar dagen en kan ik mijn huidige 'defecte' mobo daar inleveren en dan sta ik ook wat sterker als ze zeggen dat ze niks kunnen vinden

+ het feit dat ik daar liever niks meer koop gezien hoe ze met deze situatie omgaan, want als ik moet wachten tot het klaar zijn met het checken van mijn mobo en ik moet dan weer een nieuwe gaan kopen (liefst online) zit ik denk ik wel n week zonder pc en dat is gewoon niet handig...

edit: wat betreft uw vraag, ik ben niet zo'n extreme computer expert maar heb wel een aantal vrienden en kennissen met de benodigde kennis, dus ik ben eerst zelf gaan hobby-en en dingen gaan uitsluiten
en met wat hulp is de conclusie dat het uiteindelijk het mobo moet zijn, want dat is nog het enigste wat over blijft
en anders moet ik 50 euro onderzoekskosten betalen en dat vertik ik in deze situatie en koop ik liever een nieuw mobo en los het probleem hopelijk daarmee zelf op...

Laatst bewerkt:
Ik snap je verhaal nu....

Dan zou het goedkoper bordje gewoon een goede optie zijn.Een 10 euro meer als de onderzoekskosten:D

ok dank u...
maar ik bedoelde met mijn vraag eigenlijk meer:
- wat is een goed merk
- een goede serie van een bepaald merk
etc etc

want als het allemaal niet uit maakt zullen er nog wel andere bordjes zijn die nog goedkoper zijn en eventueel in mijn situatie ook gewoon voldoen :)

Door jou aangegeven bordje(s)is niks mis mee.En wil je een bordje die aan jou eisen voldoet dat zit je toch in die prijsklasse.Je kan wel een hele zoektocht gaan houden komt toch redelijk op hetzelfde neer.Wellicht dat een medehelpmij'r nog een bordje te binnen schiet?Huidige bordje van jou is ook nog verkrijgbaar voor 49 euro btw:D

Laatst bewerkt:
mja voor de huidige situatie test ik dan liever een ander merk dan ASUS
had ook begrepen van iemand dat ASUS voornamelijk een groot en veel gebruikt merk is
en dat wil dan uiteraard niet zeggen dat het ook een goed merk is

en de prijsklasse voor mijn eisen is dan vooral gebaseerd op het bepaald aantal aansluitingen van diverse zaken begrijp ik?

en de prijsklasse voor mijn eisen is dan vooral gebaseerd op het bepaald aantal aansluitingen van diverse zaken begrijp ik?

Ja klopt.Dat bedoelde ik ermee.Je had wat dat betreft al zelf goed onderzoek gedaan.Daarbij is dit dus gewoon een gemiddelde prijs voor zo'n bordje.Veel duurder hoeft echt niet in jou geval.En veeeel goedkoper zul je ze ook niet vinden.

zit nu alleen nog te twijfelen over een eventuele ondersteuning van 100Mbps ethernet
met het oog op de toekomst natuurlijk kabel/fiber
hoef ik daar geen losse PCI kaart meer voor te kopen straks

Als je bij mycom iets terug brengt duurt het eerder een paar weken ipv een paar dagen. :confused:

Maar het probleem van het soms blijven hangen lijkt me eerder een HD / CPU probleem ipv een moederbord probleem.

Je hebt je CPU niet uitgesloten. Alleen stofvrij gemaakt.

Een moederbord werkt wel of niet. Het is "passief" hardware gedeelte.

-Heb je daadwerkelijk een compleet andere harde schijf geprobeerd?
Geformateerd incl. verse install
of alleen de schijfen losgehaald en door een software check gegooid.

-Zijn al de moederbord drivers up 2 date? chipset / geluid ect.
Bios update om evnt bekende bugs te fixen.

-Welke cpu heb je?

Edit:
Als je een sta schijf hebt, al een andere sata aansluiting geprobeerd op je mobo?

Laatst bewerkt:
ik heb een IDE schijf gebruikt, geformatteerd en windows erop geïnstalleerd
dus het hele SATA verhaal is ook uitgesloten

CPU idd niet, daar heb je gelijk in
ik heb een Intel Quad Core Q8200, s775, 2.33GHz, 1333MHz 4MB, BOX

chipset drivers zijn up to date
van het geluid niet, maar ik gebruik mijn geluidskaart daarvoor niet de on board

bios update heb ik niet gedaan, want ik weet niet hoe dat moet
en mijn zwager (heeft zijn eigen zaak) zegt dat hij daar nog nooit het probleem mee op heeft gelost en het was ook nog wat risicovol volgens hem
reden genoeg voor mij omdat niet te doen dus

nieuwe mobo heb ik toch al bestelt, die kan ik nu dan testen
en als het probleem dan nog niet verholpen is kan het echt alleen nog maar de processor zijn...

Natuurlijk kan een bios versie een probleem oplossen..ik zeg niet dat het 100 procent dit probleem oplost, maar in mijn ogen het proberen waard.

Je koop een mobo dat bv al eerder op de markt is als de processor die erop komt.
De fabrikant brengt hiervoor een nieuwe bios uit die de nieuwere types CPU volledig ondersteund (maw een bios update)

Als je zwager een eigenzaak heeft moet ik ook werten dat de risico's hiervoor wel erg minimaal zijn. Het enige dat fout zou kunnen gaan is dat je tijdens de bios-update een stroomuitval krijgt. En wat is de kans hiervan?

Ik heb even gezocht voor je en de Q8200 heb je in 2 varianten.
Q8200 rev.M1,2.33 GHz,1333FSB,L2:4MB,4 cores ondersteund met BIOS 0509 PCB Any
Q8200 rev.R0,2.33 GHz, 1333FSB,L2:4MB,4 cores ondersteund met BIOS 0606 PCB 2.01
Dat is dus niet je standaard bios versie.

Asus heeft hier mooie tooltjes voor. Als je toch al een nieuw mobo besteld hebt, dan heb je helemaal niets te verliezen.

Een nieuw mobo kan het probleem oplossen, maar dan weet je nog niet wat het was.

en hoe weet ik nu welke variant van die Q8200 ik heb?
en misschien toch maar eens proberen dan zo'n tooltje...
als het werkt kan ik die andere altijd nog ongeopend terug sturen

Momenteel zit ik op het werk en hier doet de Asus site het niet..
Ik zal straks als ik thuis ben ff de links / laatste bios versie doorsturen.

Niet geschoten is altijd mis toch?

true true
maar omdat dus bijna niemand gereageerd had in dat andere topic van mij
moest ik zelf conclusies trekken en vervolg stappen ondernemen
en dat werd dus een nieuw mobo aanschaffen
maar als nog bedankt voor de reacties en de moeite :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan